Sınıf öğretmenlerinin kişilerarası öz yeterlik algıları ile örgütsel güven algılarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Bozgeyikli, Hasan | |
dc.contributor.author | Yorganci, Ayşe Ece | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:40:07Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:40:07Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/368795 | |
dc.description.abstract | Sınıf öğretmenlerinin kişilerarası öz yeterlik algıları ile örgütsel güven algılarının belirlenmesini amaçlayan bu çalışmada, Kayseri ili merkez ilçelerinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin kişilerarası öz yeterlik algıları ile örgütsel güven algılarının çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı sorgulanmıştır. Bu amaçla 2015-2016 eğitim öğretim yılında Kayseri İli merkez ilçelerindeki 15 ilkokulda görev yapan 300 sınıf öğretmeninden kullanılabilir veriler elde edilmiştir. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla, sınıf öğretmenlerinin bazı demografik özelliklerini belirlemek için `Kişisel Bilgi Formu`, kişilerarası öz yeterlik algılarını belirleyebilmek için `Kişilerarası Öz Yeterlik Ölçeği`, örgütsel güven algılarını belirleyebilmek için `Örgütsel Güven Ölçeği` kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu, Kişilerarası Öz Yeterlik Ölçeği ve Örgütsel Güven Ölçeği' den elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarıldıktan sonra çözümlenmiş, manidarlıklar minimum ,05 düzeyinde sınanmış ve bulgular araştırmanın amaçlarına uygun olarak tablolar halinde sunulmuştur.Araştırma grubunu oluşturan okul sınıf öğretmenlerinin demografik özellikleri (cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, medeni durum, okulun öğretim şekli ve sınıf mevcudu) betimleyici frekans ve yüzde dağılımları çıkarılmış, sonra ölçeğin alt boyut puanları için ss. değerleri saptanmıştır. Örneklem grubunu oluşturan sınıf öğretmenlerinin Kişilerarası Öz Yeterlik ve Örgütsel Güven Ölçeğinden aldıkları puanların cinsiyet, medeni durum, okulun öğretim şekli değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için bağımsız gruplar için t testi, mesleki kıdem, yaş ve sınıf mevcudu değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA),ANOVA sonucu anlamlı bulunan farklılıklarda farkın kaynağını belirlemek için yöntemlerinden TUKEY testi, Kişilerarası Öz Yeterlik Ölçeği ve Örgütsel Güven Ölçeğinden almış oldukları puanlar arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek üzere Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan istatistikî analizler sonucunda, sınıf öğretmenlerinin kişilerarası öz yeterlik algılarında cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem ve okulun öğretim şekli değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık bulunmazken, sınıf mevcudu değişkeni açısından kalabalık sınıflarda görev yapan öğretmenlerin öz yeterlik algılarının anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin örgütsel güven algılarında ise cinsiyet, yaş, medeni durum ve okulun öğretim şekli değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık bulunmazken, mesleki kıdem ve sınıf mevcudu değişkeni açısından anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin kişilerarası öz yeterlik algıları ile örgütsel güven düzeyleri arasında tüm alt boyutlar açısından pozitif bir ilişkinin olduğu saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: KiĢilerarası Öz Yeterlik, Örgütsel Güven | |
dc.description.abstract | In this study which aims to determine the level of the class teachers' interpersonal self efficacy and organizational trust, it was investigated whether there is a correlation between class teachers' interpersonal self efficacy and organizational trust and whether these change according to certain variables. To this end, usable data were obtained from 300class teachers who work in central districts of Kayseri in 2015-2016 School Year. Relational screening model was used in this descriptive study. Data were collected through `Personal Information Form`, which is developed by the researcher with the aim of identifying some demographical characteristics of the participants, `Class teachers' interpersonal self efficacy`, to establish the participants' interpersonal self efficacy, and finally `Organizational Trust Scale` to determine the participants' organizational trust attitudes. Critical alpha level was set to be .05 and the results were presented in the tables in accordance with the aims of the study. Frequency and percentage distribution were obtained to illustrate the demographic characteristics of school administrators such as gender, professional seniority, educational and marital status. After that, ss. values were appointed for the sub-dimension points of the scale. Independent Samples T-test was used to determine whether class teachers' points that they get from class teachers' interpersonal self efficacy and organizational trust Scale change according to the variables such as gender and marital status. The One-Way Analysis of Variance (ANOVA) was used to determine whether these points change according to variables such as professional seniority. TUKEY's Test was used to find out the causes of the differences in statistically significant ANOVA results. Pearson Product Moment Correlation analysis was used to determine whether there is a correlation between class teachers' points in class teachers' interpersonal self efficacy and Organizational Trust Scale. Research results indicate a positive correlation between class teachers' interpersonal self efficacy and organizational trust points.Key Words: Class teachers‟ interpersonal self efficacy, Organizational Trust | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmenlerinin kişilerarası öz yeterlik algıları ile örgütsel güven algılarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of class teachers' interpersonal self efficacy beliefs and organizational trust | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy belief | |
dc.subject.ytm | Organizational trust | |
dc.subject.ytm | Interpersonal competence | |
dc.identifier.yokid | 10108058 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERCİYES ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 440539 | |
dc.description.pages | 142 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |