dc.contributor.advisor | Çelebi, Mustafa | |
dc.contributor.author | Şahin, Yağmur | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:40:01Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:40:01Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2019-08-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/368754 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, İngilizce'yi yabancı dil olarak öğrenen tek dilli ve iki dilli ortaöğretim öğrencilerinin öğrenme sürecinde kullandıkları öğrenme stratejilerini belirlemek ve cinsiyet, okul ve akademik başarı gibi değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Siirt ve İzmir illerinden seçilen okullarda öğrenim gören 991 orta öğretim öğrencilerinden elde edilen veriler kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan verilerin toplanmasında, Oxford (1990) tarafından hazırlanan ve Cesur ve Fer (2007) tarafından Türkçe'ye uyarlanan, Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri (Strategy Inventory for Language Learning) kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan anket, bireyin İngilizce öğrenirken kullandığı öğrenme stratejilerini birbirinden bağımsız olarak ölçmeyi amaçlayan bellek, bilişsel, üst bilişsel, duyuşsal, telafi ve sosyal stratejiler olmak üzere toplam altı alt ölçekten oluşmaktadır. Verilerin analizinde betimsel bölümlerde yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma gibi tekniklerden yararlanılmıştır. Verilerin durumuna göre farklılıkları belirlemek için, parametrik testlerden bağımsız örneklemler için t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve çoklu karşılaştırmalarda Tukey Çoklu Karşılaştırma testinden faydalanılmıştır. Araştırmada kullanılan analiz testlerinin anlamlılık düzeyi Pearson korelasyon katsayısına göre değerlendirilmiştir.Araştırmanın alt boyutları değerlendirildiğinde, tek dilli öğrenciler ile iki dilli öğrenciler arasında İngilizce öğrenmede strateji kullanımında belirgin bir farklılık tespit edilememiştir. Ancak, cinsiyet, okul ve akademik başarı değişkenlerinin strateji kullanımıyla yakından ilişkili oldukları belirlenmiştir. Yabancı dil öğrenmede kullandıkları stratejilerin puanları karşılaştırıldığında, kız öğrencilerin erkeklere göre strateji kullanmada daha yüksek puanlara sahip oldukları görülmüştür. Çalışmadan elde edilen bir diğer bulgu da, öğrenenlerin sahip olduğu akademik başarı seviyesinin öğrenme strateji kullanımını etkilediğidir.Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayanarak, öğrenenlerin dil öğrenme sürecinde strateji kullanımını etkileyen faktörlerin daha farklı değişkenler açısından incelenmesinin uygun olacağı söylenebilir. Ülkemizde iki dillilikle ilgili çalışmaların oldukça sınırlı olduğu açıkça görülmektedir, dolayısıyla gelecekte bu alanda yapılacak olan çalışmalar desteklenmelidir.Anahtar Sözcükler: Tek dillilik, iki dillilik, yabancı dil öğrenimi, öğrenme stratejileri. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine the language learning strategy use of monolingual and bilingual high school students in their learning process in terms of different variables such as gender, school and academic success. In the study, the data obtained from 991 high school students who studied in the cities of Siirt and İzmir during the 2014- 2015 academic year. The data instrument used in this study is Strategy Inventory for Language Learning which was prepared by Oxford (1990) and adapted to Turkish by Cesur and Fer (2007). The inventory used in the study aims to determine the used strategies seperately and it consists of six sub-dimentions: memory, cognitive, metacognitive, affective, compensation and social strategies. In the descriptive part of the analysis of data, frequency, percentage, mean and standard deviation were used. To show the difference in the tests, according to data, was tested with parametric tests for independent samples t-test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) and Tukey's multiple comparison test was used for multiple comparisons. In the analysis of sub-problems of the research survey, the level of significance was assessed by Pearson's correlation coefficient.As the sub-dimensions of the study were evaluated, there was no significiant difference between monolingual and bilingual students' language learning strategy use. However, it was found that there is a close relationship between the use of language strategies and gender, school and academic success variables. It was revealed that girls have higher scores than boys when compared the levels of language learning strategy use in their language learning process. Another finding obtained from the study is that the learners' level of academic success affect the learning strategy use. Based on the results from the study, it can be said that the factors affect the learners' language learning strategy use in their learning process should be examined in terms of other different variables. It is clearly seen that the studies on bilingualism are limited in our country, so the future studies on this subject should be supported.Keywords: Monolingualism, bilingualism, foreign language learning, language learning strategies. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İki dilli ve tek dilli öğrencilerin yabancı dil öğrenmede kullandıkları öğrenme stratejilerinin belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Assessing the language learning strategy use of monolingual and bilingual students in foreign language learning | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-08-24 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Foreign language learning strategies | |
dc.subject.ytm | Monolingual | |
dc.subject.ytm | Bilungualism | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | Foreign language learning | |
dc.identifier.yokid | 10123139 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERCİYES ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 440550 | |
dc.description.pages | 118 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı | |