6. sınıf öğrencilerinin ışık ve ses konusundaki kavram yanılgılarının kavram testi, kavram karikatürleri ve yarı yapılandırılmış görüşme kullanılarak tespit edilmesi
dc.contributor.advisor | Bektaş, Oktay | |
dc.contributor.author | Kaplan, Ebru | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:39:44Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:39:44Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/368634 | |
dc.description.abstract | Yapılandırmacı eğitim anlayışının öğretim programlarına girmesiyle birlikte öğrencilerin sahip oldukları ön bilgiler daha fazla önem kazanmış olup bu ön bilgilerdeki eksiklik ve yanlışlıkların yeni bilginin öğrenilmesini engellediği fark edilmiştir. Bundan dolayı öğrencilerde var olan kavram yanılgılarını tespit etme çalışmaları hız kazanmıştır. Bu sebeple bu çalışmanın amacı 6. sınıf öğrencilerinin ışık ve ses konusundaki kavram yanılgılarını kavram testi, kavram karikatürleri ve yarı yapılandırılmış görüşme kullanılarak tespit etmektir. Var olan durum ayrıntıları ile betimlenmeye çalışılıp, olayla ilgili öğrenci görüşlerinin alındığı bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Bu çalışmada, Kayseri ilinde öğrenim gören 6.sınıf öğrencilerinden 245 kişiye kavram testi uygulanmıştır. Kavram karikatürleri 86 kişiye uygulanmıştır. Bu iki veri toplama aracı uygulanan öğrenciler arasından seçilen altı öğrenci ile görüşmeler yapılmıştır. Dolayısıyla bu çalışmanın veri toplama araçları; `Işık ve Ses Kavram Testi`, kavram karikatürleri ve yarı yapılandırılmış görüşmedir. Geçerlik çalışmaları yapılan kavram testinin güvenirlik katsayısı 0.832 olarak hesaplanmıştır. Benzer şekilde, kavram karikatürleri ve görüşme formu da alanında uzman iki fen eğitimcisi ve fen bilgisi öğretmenleri tarafından incelenerek son hali verilmiştir. Veriler alanında uzman bir fen eğitimcisinin görüşleri dikkate alınarak içerik analizi ile çözümlenmiştir. Kavram testinde öğrencilerin kavram yanılgıları seçeneklerden belirlenmiştir. Karikatürler öğrencilerin neden o karakteri seçtiklerine dair düşüncelerini yazdıkları kısımlar açısından irdelenmiştir. Bunlara ek olarak, görüşmeler transkript edildikten sonra kod, kategori ve temalar oluşturulmuş, veriler anlamlı hale getirilmiştir. Yapılan analizler sonucu; `ses en hızlı gaz ortamlarda yayılır`, `karanlık bir ortamda beyaz kedi görülebilir`, `ışık boşlukta yayılmaz`, `ses boşlukta yayılır` gibi kavram yanılgıları tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuçları alan yazınla benzerlik ve farklılıklar açısından karşılaştırılarak tartışılmıştır. Bulgulardan hareketle ileride yapılacak çalışmalara öneriler sunulmuştur. | |
dc.description.abstract | With the introduction of the constructivist approach into the curriculum, the students' prior knowledge has gained more importance and it has been realized that the deficiencies and mistakes in these preliminary information prevent the learning of new information. Therefore, studies to identify students' misconceptions have gained momentum. For this reason, the purpose of this study is to identify the misconceptions of the 6th grade students on the light and the sound using concept test, concept cartoons and semi-structured interview. This study, in which the student opinions are tried to be described with the details, is carried out with the case study of qualitative research methods. In this study, concept test was applied to 245 students from 6th grade students in Kayseri. Concept cartoons were applied to 86 participants. Six students selected from these two data collections tools were interviewed. Therefore, the data collection tools of this study were `Light and Sound Concept Test`, `Concept Cartoons` and `Semi-structured Interviews`. After the validity studies were conducted, the reliability coefficient of the concept test was calculated as 0.832. Similarly, concept cartoons and interview forms were reviewed and finalized by two science education experts and science teachers. The data were analyzed by content analysis taking into account the opinions of a specialist science educator. In the concept test, students' misconceptions were determined from the choices. The cartoons were explored in terms of the parts of the students' thoughts about why they chose that character. In addition to this, after the interviews were transcribed, code, categories and themes were created, making the meaningful analyzes. Analyzes have revealed that misconceptions such as `the sound is emitted in the fastest gaseous environment`, `the white cat can be seen in a dark environment`, `the light does not spread in the space`, `the sound spreads in the space`. The results of the study were discussed in terms of similarities and differences in the literature. Moving from the findings, suggestions for future work were presented. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 6. sınıf öğrencilerinin ışık ve ses konusundaki kavram yanılgılarının kavram testi, kavram karikatürleri ve yarı yapılandırılmış görüşme kullanılarak tespit edilmesi | |
dc.title.alternative | Determination of sixth grade students misconceptions on the light and sound unit with concept test, concept cartoons, and semi-structured interviews | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Misconception | |
dc.subject.ytm | Concept cartoons | |
dc.subject.ytm | Constructivist thinking | |
dc.subject.ytm | Constructivist teaching method | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Science | |
dc.identifier.yokid | 10164768 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERCİYES ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 477320 | |
dc.description.pages | 170 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |