dc.contributor.advisor | Kılıç, Remzi | |
dc.contributor.author | Karakaş, Mahide Rahşan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:39:41Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:39:41Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-10-05 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/368614 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada PISA uygulama dönemlerine (2003, 2006, 2009, 2012, 2015) göre 15 yaşındaki Türk öğrencilerin sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik özellikleri (yaş, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, ailenin kültürel zenginliği, evdeki eğitim olanakları, sosyoekonomik ve kültürel endeks) kapsamında okuma becerilerini tutarlı olarak yordayan değişkenlerin bulunup bulunmadığı, varsa bu değişkenlerin neler olduğunun saptanması amaçlanmıştır. Zaman serisi desenlerinden kesit alma yaklaşımına göre verileri toplanan araştırmanın evrenini uygulamanın yapıldığı zaman itibariyle 15 yaş 3 ay ile 16 yaş 2 ay yaş aralığında olan tüm öğrenciler; örneklemini ise bu evrenden tabakalı örnekleme yoluyla seçilmiş PISA 2003 uygulaması için 4855, PISA 2006 uygulaması için 4942 ve PISA 2009 uygulaması için 4996, PISA 2012 uygulaması için 4848, PISA 2015 uygulaması için 5895 öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışma ile Türkiye'deki 15 yaş grubu öğrencilere PISA 2003, PISA 2006, PISA 2009, PISA 2012, PISA 2015 kapsamında uygulanan öğrenci anketlerinde yer alan ortak maddelere öğrencilerin verdikleri tepkiler kapsamında sosyokültürel ve sosyoekonomik özelliklerin öğrencilerin okuma becerileri testi arasındaki ilişkisi çoklu regresyon analizi tekniğiyle incelenmiştir. Veriler SPSS 23.00 programında analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda analize alınan sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik değişkenlerin PISA uygulamaları için anlamlı yordayıcı olduğu ve öğrencilerin yaşının, evdeki eğitimsel olanaklarının, anne eğitim düzeyinin, baba eğitim düzeyinin, ailenin kültürel zenginliğinin, sosyoekonomik ve sosyokültürel endeks değişkenlerinin Türk öğrencilerin PISA okuma becerileri puanlarını 2003, 2006, 2009, 2012 ve 2015 uygulama dönemlerinde tutarlı bir şekilde yordadığı bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to determine whether there are variables consistently predicting reading skills of 15-year-old Turkish students' regarding their socio-cultural and socio-economic characteristics (i.e. education level of father, education level of mother, age of student, cultural possessions, home possessions and index of social and economic statue) according to administration period of PISA (2003, 2006, 2009, 2012 and 2015) or not; and if any to determine these variables. The population of this research – designed in the cross-sectional approach of time series patterns-consists all Turkish students at the age range of 15 years (plus 3 months) old to 16 years (plus 2 months) old. The sample of the research consists of 4855 selected students for PISA 2003 administration, 4942 selected students for PISA 2006 administration and 4996 selected students for PISA 2009, 4848 selected students for PISA 2012, 5895 selected students for PISA 2015 administration through stratified sampling method. In this study, the correlation between socio-cultural and socio-economic characteristics and the students' reading was investigated via the multiple regression analyses by analyzing the Turkish students' responses to common items in the student and school questionnaires administered to them within the scope of PISA 2003, 2006, 2009, 2012 and 2015 administrations. The data were analyzed through SPSS 23.00 program.In conclusion, it is found that socio-cultural and socio-economic variables being analyzed in this study are significant predictors of success for all PISA administrations; and all of variables including education level of father, education level of mother, age of student, cultural possessions, home possessions, index of social and economic statue are found as consistent predictors for PISA reading scores of Turkish students consistently in 2003, 2006, 2009, 2012 and 2015 administration periods. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Türk öğrencilerin PISA okuma becerileri başarısına etki eden faktörlerin yıllara göre incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the factors that affected to the performance of PISA reading skills of Turkish students by years | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-05 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Reading | |
dc.subject.ytm | Reading skills | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.subject.ytm | Cultural characteristics | |
dc.subject.ytm | Socio-economic characteristies | |
dc.subject.ytm | Success | |
dc.subject.ytm | Turkish students | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Programme for International Student Assesment | |
dc.identifier.yokid | 10166902 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERCİYES ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 477323 | |
dc.description.pages | 145 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı | |