Show simple item record

dc.contributor.advisorKaya, Hasan
dc.contributor.authorDedetürk, Ayşegül
dc.date.accessioned2020-12-29T08:39:30Z
dc.date.available2020-12-29T08:39:30Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-04-18
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/368533
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı 6. Sınıf ses konusunun öğretimi ile ilgili tasarlanan FeTeMM yaklaşımlı etkinlikler sayesinde; ortaokul öğrencilerinin ses ile ilgili konulardaki eksikliklerinin giderilip giderilemeyeceği ve başarı düzeylerinde artış olup olmayacağı gibi sorulara cevap aramaktır. Bunun mühendislik tasarım yöntemi ile gerçekleştirilmesi de öğrencilerin FeTeMM yaklaşımını tamamıyla anlamalarını amaçlamaktadır. Ülkemizde bu yönde yapılan çalışmaların oldukça sınırlı sayıda olması yapılan bu araştırmanın özgünlüğünü ortaya koymaktadır. Bu çalışmanın örnekleminde Kayseri ilindeki 2 devlet okulu yer almaktadır. Araştırmaya katılan öğrenci sayısı 158, öğretmen sayısı ise 4'tür. Bu çalışmada karma metot ve yarı deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Yarı deneysel yöntemin `ön test-son test kontrol gruplu deseni` araştırmanın modelini oluşturmakta olup veri toplama araçları hem deney grubuna hem kontrol grubuna araştırmanın başında ve sonunda uygulanmıştır. Araştırmanın nitel kısmında ise fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Verileri toplamak için ise öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri analizleri sonucunda 11 kategoride toplam 220 tema geliştirilmiştir. Bu araştırmanın bağımsız değişkeni ise müfredatta yer alan etkinlikler ile mühendislik tasarım yöntemine uygun geliştirilen etkinlikler iken araştırmanın bağımlı değişkeni öğrencilerin ses konusu ile ilgili başarısıdır. Deney grubunda yer alan öğrencilerin FeTeMM yaklaşımlı etkinlikler sonrasında başarılarında anlamlı bir artış olduğu bulunmuştur. Deney ve kontrol gruplarının son T1 ortalama puanları arasında anlamlı bir farklılık vardır, [t(145,261)=6,851, p<.01]. Deney ve kontrol gruplarının son T2 ortalama puanları arasında anlamlı bir farklılık vardır, [t(141,051)=20,537, p<.01]. Gruplar son testlerden aldıkları ortalama puanlar bakımından birbirine denk değildir ve deney grubunun ortalama puanı kontrol grubunun ortalama puanından daha yüksektir. Ön ve son görüşmeler arasındaki farklılık bakımından deney grubu öğrencileri ses konusunda kontrol grubu öğrencilerine göre daha doğru algılama göstermiştir. Bu bulgu FeTeMM yaklaşımlı etkinlik uygulamasının, öğrencilerin başarılarını artırmada önemli bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Bu çalışmada ses konusu ile ilgili kazanımlara yönelik öğrenci başarısını betimleyici sonuçlar ayrıntılı bir şekilde verilmiştir. Böylece FeTeMM yaklaşımlı etkinliklere katılan öğrencilerin elde ettikleri başarının şans başarısı ya da tesadüf olmadığı nitel analizlerle derinlemesine ortaya koyulmuştur. Ayrıca çalışmanın nitel kısmından elde edilen sonuçların nicel kısmında elde edilen sonuçları destekleyici yönde olduğu bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: FeTeMM yaklaşımı, mühendislik tasarım yöntemi, 6. sınıf fen öğretim programı, ses, başarı.
dc.description.abstractThe purpose of this research is to find out whether or not secondary school students' shortcomings in topics relating to sound will be fixed thanks to activities using the STEM approach that has been designed to teach sound to 6th grade students, and whether or not there will be an increase in their success rates. The goal behind using the engineering design method to accomplish this is for the students to fully understand the STEM approach. The fact that such studies carried out in our country in this direction is very limited, testified to the originality of this research. Two state schools from city center in Kayseri were used as the samples in this study. The number of students participating in the survey is 158 and the number of teachers is four. In this study, a mixed method and semi-experimental research design were used. The `pre-test/post-test control group design` was used as the research model for the semi-experimental method with the same data collection tools being used on the test and control groups at both the start and the end of the study. In this research was used phenomenological design, along with a qualitative research method. Semi-structured interviews were conducted with the students to collect data. Content analysis technique was used in data analyses. As a result of the data analyses, it was observed that a total of 220 themes were developed under the 11 categories. This study's independent variable consisted of the activities mentioned in the curriculum and the activities developed in line with the engineering design method while the study's dependent variable was the students' success rate with respect to sound. A significant increase in the test group students' rate of success was seen as a result of activities using STEM approaches. There is a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in the post T1 [t(145,261)=6,851, p<.01] and in the post T2, [t(141,051)=20,537, p<.01]. Groups are not equal in terms of average points received from the post tests and the average score of the experimental group is higher than the average score of the control group. In terms of the differences between the pre and post interviews, the students of the experimental group showed more accurate perception than the students of the control group about sound. This finding suggests that the use of activities using STEM has a significant effect on increased student success. The results that describe the students' success with respect to gains involving sound are given in detail in this study. And so, using qualitative analysis and in-depth detail it was shown that the success achieved by students participating in activities that used the STEM approach was not luck or coincidence. It was also found that the results obtained in the qualitative part of the study supported the results obtained in the quantitative part.Keywords: STEM approach, engineering design method, 6th grade elementary science curriculum, sound, success.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title6. sınıf ses konusunda FeTeMM yaklaşımı ile öğretim etkinliklerinin geliştirilmesi, uygulanması ve başarıya etkisinin araştırılması
dc.title.alternativeDeveloping, implementing, and investigation of achievement in the 6th grade sound subject teaching activities by STEM approach
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-04-18
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmScience education
dc.subject.ytmScience teaching
dc.subject.ytmScience lesson
dc.subject.ytmEffectiveness of training
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmVoice
dc.subject.ytmSTEM training method
dc.subject.ytmSTEM
dc.identifier.yokid10194243
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityERCİYES ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid506867
dc.description.pages282
dc.publisher.disciplineFen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess