Toplumu mekânı (yeri) ve mesleği öğrenme açısından aday öğretmenlerin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Başaran, Semra Demir | |
dc.contributor.author | Keleş, Süleyman | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:39:27Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:39:27Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-02-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/368517 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada aday öğretmenlerin toplumu, mekânı (yeri) ve mesleği nasılöğrendiklerini, öğrenme biçimlerinin zaman içinde değişikliğe uğrayıp uğramadığını,üniversitede yaşadıkları okul deneyimlerinin meslekleri üzerine etkisine ait düşüncelerinive meslekleri hakındaki görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırmadesenlerinden durum çalışması kullanılmıştır.Araştırmaya Sivas ili kırsalında görev yapan, çeşitli öğretim kademelerinde çalışan vemesleklerinin ilk yılında olan 17 aday öğretmen katılmıştır. Katılımcılar belirlenirkençalışmanın amacına hizmet edecek şekilde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçütörneklem kullanılmıştır.Araştımada veri toplama aracı olarak nitel araştırmalarda yaygın olan görüşme tekniğikullanılmıştır. Araştırmacı tarafından yarı yapılandırılmış görüşme tekniğine göreformlar oluşturulmuştur. Araştırmada ilki mesleğin başında ve ikincisi ilk yılın sonundaolmak üzere katılımcılarla 2 kere görüşme yapılmıştır. İki görüşme için de ayrı ayrıgörüşme formları ve soruları hazırlanmıştır. İkinci görüşmenin amacı aday öğretmenlerinmesleklerini öğrenmelerinde, yapmalarında ve görüşlerinde değişik olup olmadığınıortaya koymaktır. Verilerin analizi için görüşmeler yazılı formata dönüştürülmüştür. Eldeedilen ham veriler içerik analizi yoluya çözümlenmiş, kavramlar çıkarılmış ve temalaroluşturulmuştur.Araştırma sonuçlarına göre aday öğretmenler mesleklerini yapmayı ağırlıklı olarak sınıfortamında, meslektaş katkısı ve toplum yoluyla öğrenmektedirler. Çalışmaya katılan adayöğretmenlerin mesleklerini yapma biçimlerinin zaman içinde değişime uğradığısaptanmıştır. Yaşanan bu değişimin olumlu yönde olduğu bulunmuştur. Katılımcılarıngörev yaptıkları mekân ile ilgili bilgileri mesleğe başlamadan önce de bildikleri sonucunavarılmıştır, ancak toplum hakkındaki bilgileri öğretmenliğe başladıktan sonra iletişimiarttıkça öğrenmiştir. Çalışmaya katılan aday öğretmenlerin çoğu üniversitedegerçekleştirdiği okul deneyimlerinin gerçek meslek hayatları için bir hazırlık olmadığınıbelirtmiş ve suni bir tecrübe olarak değerlendirmiştir. Az sayıdaki aday öğretmengerçekleştridikleri okul deneyimleri konusunda olumlu şeyler söylemiş ve gerçek birdeneyim yaşadıkları konusunda görüş bildirmiştir. Aday öğretmenlerin öğretmenlikhakkında mesleğe başlamadan önce ve sonraki görüşleri arasında olumlu ve olumsuzyönlerde fark olduğu saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Aday Öğretmenlerin Öğrenmesi, Mekân, Toplum, ÖğretmenlikMesleği | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to ascertain how novice teachers learn society, place andteaching profession; wheather their learning styles changes in process of time; theiropinions about teaching profession and school experience at university. Research designof the study is case study based upon qualitative research.The sample of the current study consists of totally 17 novice teachers working in ruralareas at several levels of public schools. When participants were determined, criterionsampling was used as one of the methods of purposeful sampling.In the research, interview method which is used common in qualitative researches wasused as a way of data collecting tool. Two semi-structured interview forms were used tocollect data. The first interview forn was applied at the begining of the term and thesecond interview form was applied through the end of the seond term. The purpose of thesecond interview form is to find out if novice teachers' opinions vary in time with regardto their learnig and performing teaching profession. To start analyzing, recordedinterviews were turned into written texts. Furthermore, raw data was anaylized usingcontent analysis method. As the result of analysis themes were formed according toresearch design.According to research results, novice teachers learn teaching profession by means of theclassroom, collegues and the society. It was found that participants' way of performingthe profession changes in time. This change happens in a positive way. According tofindings, novice teachers already knew about the place they work but they didn't have theknowledge of society beforehand so they learnt it while their interaction increased. Mostof the participants in the research stated that school experiences at university were artificaland not a preparation for the real working life. Accordingly, few novice teachersevaluated school experiences as a real study in a positive manner. Finally, it was foundthat novice teachers' views differ in both positive and negative ways about teachingprofession before and after designation.KeyWords: Novice Teachers' Learning, Place, Society, Teaching Profession. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Toplumu mekânı (yeri) ve mesleği öğrenme açısından aday öğretmenlerin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examing novice teachers in the matter of learning society place and teaching profession | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-02-19 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Space | |
dc.subject.ytm | Society | |
dc.subject.ytm | Learning | |
dc.subject.ytm | Social learning | |
dc.identifier.yokid | 10207475 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERCİYES ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 524500 | |
dc.description.pages | 154 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |