Show simple item record

dc.contributor.advisorBozgeyikli, Hasan
dc.contributor.authorUzunoğlu, Burak Ahmet
dc.date.accessioned2020-12-29T08:39:04Z
dc.date.available2020-12-29T08:39:04Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-26
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/368355
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin FeTeMM mesleklerineyönelik ilgi düzeyleri ile akademik benlik algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Buamaç doğrultusunda 8. sınıf öğrencilerinin FeTeMM mesleklerine yönelik ilgi veakademik benlik algılarının cinsiyet, anne ve baba eğitim durumları, aylık gelirdüzeyleri ve yerleşim yeri türlerine göre farklılaşma gösterip göstermediğine bakılarakdaha sonra aralarındaki ilişki incelenmiştir.Araştırma 2017- 2018 eğitim öğretim yılında Kahramanmaraş'ta öğrenim gören 450 8.sınıf öğrencisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olaraköğrencilerin akademik benlik algılarını ölçmek için Kuzgun (2004) tarafındangeliştirilen `Akademik Benlik Kavramı Ölçeği` kullanılmıştır. FeTeMM mesleklerineyönelik ilgiyi ölçmek için Kier, Blanchard, Osborne and Albert (2013) tarafındangeliştirilen `TEM Career Interest Survey (STEM-CIS)` ölçeğinin Türkçeye uyarlanmışçalışmasıdır. Bu ölçek Koyunlu Ünlü, Dökme ve Ünlü (2016) tarafından dilimizeuyarlanmıştır. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı tarama modellerinden ilişkiseltarama modeli ile yapılan betimsel bir çalışmadır. Öğrencilerin akademik benlik algılarıve FeTeMM alanlarına yönelik ilgi düzeylerinin cinsiyet, eğitim durumları, aylık gelirdüzeyleri ve yerleşim yeri türü değişkenlerini hesaplamak için t testi ve tek yönlüvaryans analizi ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmanın değişkenleri arasındakiilişkiyi belirlemek için pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Akademik benlikalgısı yetenek ve ilgi boyutlarının FeTeMM alanlarına yönelik ilginin anlamlıyordayıcıları olup olmadığına çoklu regresyon analizi tekniği ile bakılmıştır.viAraştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin akademik benlik algısı ölçeğininboyutlarından ilgi ve yetenek düzeyleri arttıkça FeTeMM meslek alanlarına yönelikilginin de arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Akademik benlik algısı ölçeğinin alt boyutlarıfen, teknoloji, mühendislik ve matematik alanı mesleklerine yönelik ilgiyi anlamlışekilde yordamaktadır.Anahtar Kelimeler: FeTeMM, akademik benlik kavramı, ilgi, yetenek, FeTeMMmesleklerine yönelik ilgi, meslek, ortaokul
dc.description.abstractThe main objective of this study is to analyze the relationship between the academicself-perceptions of 8th-grade students and their interest levels in STEM professions. Inline with this purpose, the relationship between the interest levels of 8th-grade studentsin STEM professions and their academic self-perceptions was analyzed afterdetermining whether these factors vary depending on gender, educational background ofthe parents, monthly income levels and type of settlement.The research was carried out with the participation of 450 8th-grade students studying inKahramanmaraş during the 2017-2018 academic year. The `Academic Self-PerceptionScale` developed by Kuzgun (2004) was used as a data collection tool to measure theacademic self-perceptions of students. It was adapted from the `TEM Career InterestSurvey (STEM-CIS)` scale developed by Kier, Blanchard, Osborne, and Albert (2013)to measure the students' interest in STEM professions. This scale was adapted toTurkish by Koyunlu Ünlü, Dökme, and Ünlü (2016). It is a descriptive study conductedwith a correlational survey model, one of the survey models where quantitative researchmethod is used. The t-test and one-way analysis of variance ANOVA test were used tocalculate the variables of students' academic self-perceptions and interest levels inSTEM professions depending on the variables of gender, education level, monthlyincome levels, and type of settlement. The Pearson correlation coefficient wascalculated to determine the relationship between the variables of the study. The multipleregression analysis method was used to determine whether academic self-perception,talent and interest levels are meaningful predictors of interests in STEM professions.The results of the study showed that as the levels of interest and talent as the dimensionsof students' academic self-perception scale increase, their interest in STEM professionsviiiincreases as well. It predicts the interest in professions in the fields of science,technology, engineering, and mathematics, which are the sub-dimensions of theacademic self-perception scale.Keywords: STEM, Academic Self-Perception, ability, interest, interest in STEMprofessions, job, middle schoolen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul 8. sınıf öğrencilerinin FETEMM mesleklerine yönelik ilgi düzeyleri ile akademik benlik algıları arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between interests level about stemprofessions and academic self-perceptions of 8th gradestudents
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-26
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSTEM
dc.subject.ytmVocational choice
dc.subject.ytmSelf perception
dc.subject.ytmAcademic self
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmOccupational interest
dc.identifier.yokid10240520
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityERCİYES ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid546631
dc.description.pages131
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess