dc.contributor.advisor | Kılıç, Remzi | |
dc.contributor.author | Temizyürek, Sadik | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:38:46Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:38:46Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-12-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/368230 | |
dc.description.abstract | Empati, bireylerin karşısındakinin yerine kendisini koyarak, onun düşüncesini doğru biçimde anlayarak, duygularının hissedilmesi ve bu durumu karşısındakine anlatma sürecidir. Kişinin, kendi inancından farklı olarak diğer insanların inançlarının farklılık gösterebileceğini anlaması ve bu kişilerin kendi inançlarına göre davranabileceğini bilmesi, başarılı sosyal etkileşim ve iletişim için oldukça önemlidir. İletişimin sağlıklı olabilmesi için, diğer kişilerin anladıklarını, hissettiklerini ve özel durumlarda nasıl davranacaklarını bilmek önemlidir. Sağlıklı yapı oluşturulamadığında iletişimin imkansız olacağı söylenebilir. Etkili ve pozitif bir iletişimin gerçekleşebilmesi için de, empatinin varlığı önem kazanmaktadır. Birey burada iletişim kurulan kişinin yerine kendisini koyup, onun gibi düşünmeye, onun hissettiklerini paylaşmaya başlayarak empatik becerilerini kullanır. Görüldüğü gibi insanların birbirini anlamasında empati karşımıza önemli bir beceri olarak çıkmaktadır.Empati kavramı iletişimin çok önemli ve hatta başlangıç unsuru olması nedeniyle günümüzde hakkında çalışmalar yapılan ve önemi vurgulanan bir kavram haline gelmiştir.Araştırma, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi 3. ve 4. sınıf öğrencilerinde empatik eğilim düzeyinin belirlenmesi amacında olup; cinsiyet, sınıf ve bölüm düzeylerine göre empatik eğilim düzeyi incelenmiştir. Araştırmada tarama modelinden yararlanılmıştır.Bu araştırmanın evrenini, Erciyes Üniversitesi'nde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, sosyal bilgiler, Türkçe, matematik, sınıf, fen bilgisi, din kültürü ve ahlak bilgisi, rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören, 161'i erkek (%34,5), 305'i kadın (%65,5) toplam 466 öğretmen adaylarından 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.Araştırmada, öğrencilerin empatik eğilim düzeylerini ölçmek için Dökmen (1988) tarafından geliştirilen `Empatik Eğilim Ölçeği` kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen veriler, SPSS 16.00 (Social Sciences Statistical Package) istatistik programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde iki grup arasındaki anlamlı farklılıkların tespiti için bağımsız grup T testi, ikiden fazla gruplar arası anlamlı farklılıkların tespiti için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve ortalamalar arası farkların hangi gruplar arasında olduğunu bulmak için de Tukey HSD testi kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre; kız öğrencilerin empatik eğilim düzeyleri erkek öğrencilerin empatik eğilim düzeylerinden istatistiki olarak daha yüksek oranda gerçekleşmiştir. Yine rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin sosyal bilgiler ve matematik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin empatik eğilim düzeyinden daha yüksek olduğu görülmüştür. Üniversite öğrencilerin empatik eğilim düzeyleri sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. | |
dc.description.abstract | Empathy is a process that feels the feeling of the individuals and explaining their situation to the other person by substituting oneself to the other's and understanding of other people's beliefs may differ from their own beliefs and these people will behave according to own beliefs and also important for successful social interaction and communication. For the healthy communication it is important to know what other people understand, feel and how to behave in special situations. It can be said that communication can be impossible without a healthy structure. In order to be effective and positive communication the presence of empathy gains importance. Individuals use their emphatic skills, putting himself in the place of the person who is communicated here starting to think like him and share his feelings. As it is seen, empathy is an important skill for people to understand each other.Empathy has became a very important concept that importance of communication even the starting element that has been studied and emphasized its importance.In research 3rd and 4th grade students who are studying Erciyes University examined emphatic tendency level determination, gender, class.In the research screening model was used the students studying at Erciyes University consist the universe of this research. The sampling of research is the students who are studying departments of social science teaching, Turkish, math, science, religions culture and ethics, guidance and psychological counseling teachings, 161 males (%34.5), 305 females (%65) and 466 teachers candidates are 3rd and 4th grade students.It was used ''Emphatic Tendency Scale'' developed by Dökmen (1988) for the measure students emphatic tendency levels.Datas which were obtained from research were analized via statistics from SPSS 16.00.In the analysis of the data, independents group T test was used for the determination of significant differences between the two groups, one may analysis of variance was used for the detection of significant difference between the two groups and Tukey HSD test was used between the averages.According to research findings, female students emphatic tendency is statistically more higher than male students. Again it was seen that the level of emphatic tendency of guidance and psychological counseling students were higher than the level of emphatic tendency of social science teacher and mathematics teaching students. Emphatic tendency level of university students showed a significant differences according to their class level variation. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmen adaylarının empatik eğilim düzeylerinin incelenmesi (Erciyes Üniversitesi 3.ve 4. sınıf öğrencileri örneği) | |
dc.title.alternative | Examination of teacher candidates emphatic tendency levels (Erciyes University education faculty 3rd and 4th years students sample) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10294992 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERCİYES ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 589530 | |
dc.description.pages | 66 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı | |