Adana ili merkez ilkokulları öğrencilerinin konuşmalarının eklemleme bozukluğu yönünden değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Çağlar, Doğan | |
dc.contributor.author | Konuklu, Nilsun | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:36:05Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:36:05Z | |
dc.date.submitted | 1991 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/367251 | |
dc.description.abstract | 44 BÖLÜM IV ÖZET YARGI ve ÖNERİLER özet Araştırma 1990-1991 öğretim yılının 2. döneminde yapılmıştır. Tarama niteliğinde olan araştırmanın evrenini Adana ili merkez ilçelerindeki ilkokulların 2. sınıf öğren cileri oluşturmaktadır. Adana ili merkez ilçelerindeki 107 ilkokuldan, sosyo- ekonomik düzeyleri dikkate alınarak 1/5 oranına göre seçilen 20 okul, örnek kapsamına alınmıştır. Her tabakadan okul sayısına orantılı olarak rastgele seçim yöntemiyle alt ekonomik düzeyde 11, orta sosyo- ekonomik dü zeyde 4, üst sosyo- ekonomik düzeyde 5, okulun seçilmesi kararlaştırılmıştır. Örneklemin büyüklüğü 808 kişi olarak belirlenmiştir. Verilerin toplanmasında, araştırma kapsamına giren öğ renciler üzerinde ön tarama -formları ve eklemleme testleri kullanılmıştır, ön taramada eklemleme bozukluğu olmasından kuşku duyulan öğrencilere ikinci kez bireysel olarak ayrın tılı eklemleme testi uygulanmıştır. Eklemleme testi uygula nan öğrencilerden, eklemleme bozukluğu olup olmadığı, hata türleri ve hata sayıları formlarda belirtilmiştir. Aile gö rüşme formu ile aile ve öğrencilerin yapısal bozukluk durum larına ilişkin bilgiler edinilmiştir. öğrenciler ortodonti uzmanı tarafından yapısal bozukluk yönünden kontrolden geçi rilmiştir. Verilerin çözümünde, verilerin araştırmada amaçlanan sorulara yanıt oluşturacak biçimde dağılımları yapılıp, çi zelgelerde verilmiştir. Dağılımlar frekans ve yüzde değer ler olarak verilmiştir. Formdaki her hataya bir puan verilip, bu puanlar üzerinden sosyo- ekonomik durum, cinsiyet, yaş,45 anne ve baba eğitim düzeyi, Türkçe'den başka bir dil kullan ma, yapısal bozukluk değişkenlerine göre istatistiksel kar şılaştırmalar yapılmıştır. Araştırmanın Başlıca Bulguları Şunlardır: - Araştırma örneklemini oluşturan öğrencilerin % 9.78 inde eklemleme bozukluğu saptanmıştur. - Araştırma örneklemindeki kızların 7. 30.4*de, erkek lerin 7. 69.6*da eklemleme bozukluğu görülmüştür. Kız ve er kek öğrencilerde eklemleme bozukluğunun görülme oranı bir birinden oldukça farklıdır. - öğrencilerin takvim yaşları 8 ile 12 yaş arasında değişmektedir. Eklemleme bozukluğunun en yaygın olarak gö rüldüğü yaş grubu 8*dir. Bu yaş grubundaki öğrencilerin 7. 64. 6 'da eklemleme bozukluğu görülmüştür. - öğrencilerden annelerinin eğitim düzeyi `okur- yazar değil` olanlarda % 38.0 oranı ile eklemleme bozukluğu yaygın olarak görülmüştür. Daha sonraki sırayı % 35.4 oranı ile (ilkokul) düzeyi almaktadır. öğrenci babalarında en yaygın olarak 7. 51.9 oranı ile `ilkokul` düzeyinde eklemleme bozuk luğu görülmektedir. Eklemleme bozukluğu gösteren öğrenciler den 4 'nün annesi, 9*nunda babası yüksekokul mezunudur. - öğrencilerde eklemleme bozukluğu türlerinden en yay gını `değiştirme` (% 100) türü olarak belirlenmiştir. Bunu 7. 60.8 ile `atlama türü` izlemektedir, öğrencilerin eklemle me bozukluğu türlerine göre dağılımı incelendiğinde `değiş ti rme-a t lama` türü birlikte 7. 20.3 oranı, ile en yaygın ola rak belirlenmiştir.46 - öğrencilerin 7. 26.6'smda yapısal bozukluk görülmüş tür, öğrencilerde görülen yapısal bozukluk alanlarında en yaygın olanı `diş yapısındaki bozukluklar` olarak belirlen miştir. - öğrencilerin evlerinde % 29.1' oranında çift dil ko nuşulduğu saptanmıştır. - öğrencilerin yarıdan -fazlası i`/. 67.1) alt sosyo-eko- nomik düzeye girmektedir. - X2 testi sonuçlarına göre alt sosyo- ekonomik düzey de S yaşındaki lerin oranı % 60.4 iken üst sosyo- ekonomik dü zeyde 'A 75.0 'dır. Alt sosyo- ekonomik düzeyde 9 yaş ve üstü olanların oranı ise 7. 25. l'dir. Sosyo- ekonomik durumla cin siyet arasında önemli bir bağımlılık bulunmamıştır. - X2 sonuçlarına göre alt düzeyde okuma- yazması olma yan annelerin oranı, 7. 52.8 iken, üst düzeydeki `okuma-yaz- Biası` olmayan annelerin oranı 7. 12.5'dir. Alt düzeyde `yük- sakokul düzeyinde anne ve baba görülmezken`, üst düzeyde bu oran annelerde 7. İS. 8, babalarda ise % 43.8'dir. - X2 testi sonuçlarına göre aît düzeyde evlerinde ikinci bir dil kullananların oranı % 37.7 iken üst düzeyde bu oran % 18. 9 'dur. Sosyo- ekonomik düzey ile yapısal bozuk luk arasındaki bağımlılık önemli olarak bulunmuştur. - Varyans analizlerine göre eklemleme bozukluğu hata ortalamalarında; yaşın, anne eğitiminin, sosyo- ekonomik du rumun önemli olduğu cinsiyetin ve ikinci bir dil kullanmanın önemsiz olduğu saptanmıştır. | |
dc.description.abstract | en_US | |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Adana ili merkez ilkokulları öğrencilerinin konuşmalarının eklemleme bozukluğu yönünden değerlendirilmesi | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Articulation | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Speech disorders | |
dc.identifier.yokid | 23011 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 23011 | |
dc.description.pages | 68 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |