İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin günlük yaşamlarındaki problemlerini çözmeye ilişkin karar verme becerilerini ölçmeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması
dc.contributor.advisor | Doğanay, Ahmet | |
dc.contributor.author | Karakaş Günal, Elif | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:33:05Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:33:05Z | |
dc.date.submitted | 1999 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/365965 | |
dc.description.abstract | Ill ÖZET İLKÖĞRETİM 4. VE 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GÜNLÜK YAŞAMLARINDAKİ PROBLEMLERİNİ ÇÖZMEYE İLİŞKİN KARAR VERME BECERİLERİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI Elif KARAKAŞ (GÜNAL) Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Danışman: Yrd. Doç. Dr. Ahmet DOĞANAY Eylül, 1999, 64 sayfa Bu betimsel araştırmanın amacı, ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerini kapsayan yaş grubunun günlük yaşamlarında karşılaştıkları problemlerini çözmeye ilişkin, karar verme becerilerini ölçmeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Ayrıca geliştirilen ölçme aracının, cinsiyet ve okulun bulunduğu çevrenin ekonomik özellikleri açısından değerlendirmesini yapmaktır. Araştırma 1998- 1999 eğitim- öğretim yılında Adana ili Seyhan ve Yüreğir ilçelerindeki merkez okullarında gerçekleştirilmiştir. Bu okullar Adana Milli Eğitim Müdürlüğü' nden alınan bilgiler doğrultusunda belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini Anadolu İlköğretim, Hürriyet ilköğretim, Yavuzlar İlköğretim, Mimar Sinan ilköğretim, Emine Sapmaz İlköğretim, Kasım Sacide Ener ilköğretim, Özel Akdeniz ve Özel Gönen Okulları' nın 4. ve 5. sınıflarında okuyan 658 öğrenci oluşturmuştur. Geliştirilen ölçme aracının kapsam geçerliğini belirlemek amacıyla önce uzman görüşüne sunulmuş, daha sonra pilot uygulama yapılmıştır. Temel bileşenleri ortaya çıkarmak için, faktör analizi yapılmıştır. Maddelerin alt ve üst grupları ayırt edip etmediğini değerlendirmek amacıyla da t- testi analizindenIV yararlanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik çalışması aşamasında iç tutarlığı değerlendirmek amacıyla Cronbach Alpha değerine bakılmıştır. Yapılan bu analizler sonunda geliştirilen ölçme aracı, 17 madde ve 4 alt ölçek olarak elde edilmiştir. Ölçme aracına göre, öğrencilerin karar verme becerilerinde, cinsiyet ve okulun bulunduğu çevrenin ekonomik durumuna göre, ölçek kapsamına giren maddeler ve faktörlere göre farklılıklar gözlenmiştir. Anahtar Sözcükler: Karar Verme, Karar Verme Süreci, İlköğretimde Karar Verme, Karar Verme Beceri Testleri, Ölçek Geliştirme. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT DEVELOPMENT OF A SCALE TO MEASURE DECISION MAKING SKILLS RECATED TO EVERY DAY PROBLEMS OF FOURTH AND FIFTH GRADE STUDENTS Elif KARAKAŞ (GÜNAL) Master Thesis, Department of Educational Sciences Supervisor: Asst. Prof. Dr. Ahmet DO?ANAY September, 1999, 65 pages The main goal of this descriptive study is to develop a scale which measures 4. th and 5. th. grade primary school age students' decision- making skills in the case of the problem- solving which they meet in their daily lives. This research also aims to compare decision- making skills of the students according to their sexes and the economical structures of the schools' environment. It has been made in the term of 1998- 1999 and at the central school which are belong to Seyhan and Yüreğir districts of Adana. These schools have been chosen according to the informations which were taken from Adana Milli Eğitim Müdürlüğü. In this study, 658 grade 4. and 5. primary school students were selected from Anadolu İlköğretim, Hürriyet İlköğretim, Yavuzlar İlköğretim, Mimar Sinan İlköğretim, Emine Sapmaz İlköğretim, Kasım Sacide Ener ilköğretim, özel Akdeniz ve Özel Gönen Okulları as subjects. First, the draft scale had been presented to subject exports to get opinions for determining the content validity. The factor analysis had been made to find the ultimate components. T- test analysis had been used to see if there are differences between upper and lower 27 percent. During this research CronbachVI Alpha values had been observed to see the interior consistency at the step of thescale's reliability. At the end of this study, the scale had become as 17 items and 4 sub- scale. Some differences has been found out acording to economical structure of the schools and the students' sexes on students' decision making and according to the items and factors skills. Key Words : Decision making, Decision- making in primary school, Decision- making ability tests, Developing skills. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin günlük yaşamlarındaki problemlerini çözmeye ilişkin karar verme becerilerini ölçmeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması | |
dc.title.alternative | Development of a scale to measure decision making skills recated to every day problems of fourth and fifth grade students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Problem solving | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Decision making | |
dc.identifier.yokid | 89595 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 89595 | |
dc.description.pages | 78 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |