dc.contributor.advisor | Kayra, Erol | |
dc.contributor.author | Gülbeyaz, Nazik | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:32:46Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:32:46Z | |
dc.date.submitted | 2000 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/365826 | |
dc.description.abstract | Yazınbilimsel bir yöntemle yürütülen bu çalışmada `Yeni Roman`ın kuramcısı olarak kabul edilen Alain Robbe-Grillet'nin Silgiler (Les Gommes,1953), Gözetleyici (Le Voyeur,1955) ve Kıskançlık/Perde (La Jalousie, 1957) adlı romanlarının yine yazarın ve diğer `Yeni Romancılar`ın görüşleri ve `Yeni Roman`ın özellikleri bağlamında çözümlenmesi amaçlandı. Söz konusu bu çalışmanın konusu ve kapsamım daha ayrıntılı bir biçimde ifade etmek gerekirse, herkes tarafından kabul edilen genel-geçer bir tanımı bulunmayan roman çeşitli tanım ve yaklaşımlarla sınırları belirlenmeye çalışılarak Fransız yazınbilimi tarihi içerisindeki gelişimi araştırıldı. Geleneksel roman diye adlandırılan 19.yüzyıl romanı ile 1950 ve 60'lı yıllar arasındaki süreci kapsayan `Yeni Roman` karşılaştırmalı bir yaklaşımla ele alındı. Yukarda anılan romanlardan hareketle metin odaklı bir çalışma olarak yürütülen bu çalışmada zaman-uzam, olay örgüsü, anlatıcı, kahraman, betimleme gibi roman öğeleri ele alınarak, nesnelerin ön plana geçmesi, geometri tutkusu, öykü içinde öykü, yineleme gibi özgünlükleri, ortaya konuldu.Ill Anlatı teknikleri kapsamında, üç roman metni, metnin sunum, oluşum ve ifade teknikleri açısından incelendi. Bunu yaparken sunu tekniklerinden görüş açısı ve roman öğelerinin yinelenmesi tekniği ile romanda gerçekliğin titreşimler halinde çoklu görünümler olarak algılanmasına neden olan daha aşağıdaki tekniklere inildi. Metin oluşturma tekniği ve yapı tekniği ile metinde kullanılan sessel, görsel ve mitolojik imgeler araştırıldı ve örneklerle çözümlendi. Sonuç olarak bu Yüksek Lisans Tezi, `Yeni Roman` örneği olan ve geleneksel romana göre daha zengin bir algılama ve kavrama gerektiren, daha derin yazınbilimsel çözümlemelere olanak veren, okunabilirlik ve anlaşılabilirlikleri bakımından okuyucunun kendini sorgulamasını gerektiren, söz konusu romanların eğitbilimde de kullanılabilme olanaklarının araştırılmasına bir katkı olarak kabul edilmeli.Anahtar kelimeler: geleneksel roman, `Yeni Roman`, `öykü içinde öykü`, `optik bakış`, yineleme | |
dc.description.abstract | Dans ce travail aborde avec la methode litteraire, nous avons eu le but d' analyser trois romans d' Alain Robbe-Grillet, consider^ comme le theoricien du `Nouveau Roman`, nous nous interesserons egalement aux idees des autres Nouveaux Romanciers. Nous avons esssaye de preciser les contours de Roman, lequel n'a pas de definition definitive, admise par tout le monde, si Ton en juge par les definitions prises dans differents ouvrages, puis avons etudie revolution du Roman dans l'histoire de la litterature française. Nous avons compart le roman du XDCeme siecle, dit roman `traditionnel`, avec le `Nouveau Roman` des annees 50 et 60. Tout au long de ce travail, nous avons examine les elements du Roman comme temps-espace, action, narrateur, personnages, description, et avons mis en evidence ses specifites comme le primat des objets, le goût de la geometrie, la mise en abyme et les techniques du redoublement. Nous avons 6tudi6 les trois romans du point de vue de la presentation, de la composition et de la structure des techniques narratives. Nous avons analyse en details ces romans, lews images auditives, visuelles et mythologiques grace â des citations.En conclusion, cette these de maîtrise doit Stre consideree comme une contribution â la recherche de la possibility de l'utilisation de ces romans representatifs du `Nouveau Roman`. Elle a necessite perception et comprehension approfondie, laquelle a permis de proceder â une etude litteraire qui oblige le lecteur â s'interroger sur son propre röle. Les mots cles: Roman `traditionnel`, `Nouveau Roman`, `mise en abyme`, `regard optique`, redoublement. | en_US |
dc.language | French | |
dc.language.iso | fr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Fransız Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | French Linguistics and Literature | en_US |
dc.title | Alain Robbe-Grillet et la litterature objective: Les Gommes (1953), le Voyeur (1955) et la Jalousie (1957) | |
dc.title.alternative | Alain Robbe-Grillet ve nesnel edebiyat: Silgiler (1953), Gözetleyici (1955), Kıskançlık/perde (1957) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Fransız Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Robbe-Grillet, Alain | |
dc.subject.ytm | Novel | |
dc.subject.ytm | New roman | |
dc.subject.ytm | French novel | |
dc.subject.ytm | Le Voyeur | |
dc.identifier.yokid | 100374 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 97315 | |
dc.description.pages | 134 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |