Show simple item record

dc.contributor.advisorFırat, Emine
dc.contributor.authorAydin, Aytaç
dc.date.accessioned2020-12-02T12:45:43Z
dc.date.available2020-12-02T12:45:43Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/36551
dc.description.abstractKalkınma İkinci Dünya Savaşından sonra GSYİH (Gayri Safi Yurt İçi Hasıla) gibi salt ekonomik değerler ile ölçülmüştür. 1970'ler ile birlikte kavramın insani boyutu incelenmeye başlanmış ve kalkınma için yalnızca ekonomik göstergelerin iyileştirilmesinin yeterli olmayacağı görülmüştür. Günümüzde ekonomik kalkınmayla ilgili zengin bir kavramsallaştırma oluşturulmuştur. Ekonomik kalkınma GSMH, eğitim, sağlık, yaşam standartları, yoksulluk ve eşitlik gibi birçok kavramla birlikte ele alınmaya başlanmıştır. 1990'dan itibaren her yıl Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı(UNDP) tarafından, kalkınmanın insani boyutunu ele alan, İnsani Gelişme Raporu(İGR) yayınlanmaktadır. Bu çalışmanın ilk bölümünde kalkınma, teorik olarak tarihsel bir perspektifte açıklanmıştır. İkinci bölümde ise UNDP tarafından her yıl yapılan İnsani Gelişme Endeksi(İGE) ve İGE alt endeksi olan Eğitim Endeksi'nin Türkiye göstergeleri, OECD ülkeleri ile karşılaştırılarak Türkiye'nin eğitim alanında kalkınmışlık düzeyinin tespiti amaçlanmıştır. Çalışmada Türkiye'nin eğitim göstergelerinin OECD ülkelerine göre düşük olduğu saptanmıştır. Çalışma insani gelişme endeksi içindeki eğitim göstergelerine dikkat çekmekte ve politika yapıcılarının eğitim alanına daha fazla alan açmaları için öneriler getirmektedir.Anahtar Kelimeler 1.İnsani Gelişme, 2. Eğitim Endeksi, 3. Türkiye, 4. OECD ÜlkeleriBilim Kodu: F63, I25, O15
dc.description.abstractAfter The Second World War, the development was measured with absolute economical indicators like gross domestic product. The human dimension of the concept began to be studied in 1970s and it has been seen that only economical indicators to be recovered isn't enough for development. Today a rich conceptualization about development has been constituted. Economical development has been considered with a lot of concepts like gross domestic product, education,health, living standards, poverty and equality. The Human Development Report (HDR) which address the human dimension of the development has been published by The United Nations Development Programme (UNDP) every year since 1990.In the first part of this study, the development was explained theoretically in a historical perspective. However, in the second part, the determination of Turkey's development level in the field of education was aimed to be compared Turkey's indicators of Human Development Index (HDI) and Education Index which is sub-index of HDI have been formed every year by UNDP with OECD countries. It was determined in the study that Turkey's education indicators are lower than OECD countries'. The study draws attention to the education indicators in the human development index and makes recommendations as policy makers should try upward for the education field. Keywords: 1.Human Development, 2. Education Index, 3. Turkey, 4. OECD CountriesScience Code: F63, I25, O15en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİnsani kalkınma ve eğitim ilişkisi: Türkiye ile OECD ülkeleri eğitim verilerinin karşılaştırması
dc.title.alternativeThe relation between human development and education: The comparison of education datas between Turkey and OECD countries
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİktisat Anabilim Dalı
dc.subject.ytmOECD countries
dc.subject.ytmTurkey
dc.subject.ytmDevelopment
dc.subject.ytmCommunity development
dc.subject.ytmHuman
dc.subject.ytmHuman development index
dc.subject.ytmEducational policies
dc.subject.ytmHuman capital
dc.subject.ytmEducation
dc.identifier.yokid10072292
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityAKSARAY ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid399674
dc.description.pages107
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess