Show simple item record

dc.contributor.advisorTürkoğlu, Adil
dc.contributor.authorYurtseven, Reyhan
dc.date.accessioned2020-12-29T08:31:14Z
dc.date.available2020-12-29T08:31:14Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/365144
dc.description.abstractBu araştırma, ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin demokratik tutumlarım belirlemek amacıyla yapılmış tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2002-2003 eğitim-öğretim yılında Adana ili Yüreğir ve Seyhan merkez ilçelerindeki ortaöğretim kurumlan oluşturmuştur. Bu evren içerisinden tesadüfi küme örnekleme yöntemi ile seçilen 1 1 orta öğretim kurumunda görev yapan 207 branş öğretmeni araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu araştırma için gerekli veriler araştırmacı tarafından geliştirilen ölçeğin uygulanması ile elde edilmiştir. Ölçek iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm kişisel bilgiler, ikinci bölüm 19 maddeden oluşan demokratik tutum cümlelerinden oluşmaktadır. Araştırmadan elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir: 19 maddelik tutum ölçeğinin Katılım, Bilimsellik, Eşitlik, Devletin Bireye Karşı Sorumlukları, Ayrımcılık ve Adalet alt ölçeklerine ilişkin olarak aldıkları tutum puanlarına göre ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin; katılımcı, bilimsel düşüncelere sahip, eşitlikçi, hoşgörülü (ırk, dil, din, toplumsal sınıf Vb. aynım gözetmeyen), adalete ve devletin bireye karşı sorumluluklarını yerine getirmesine önem veren tutumlara sahip oldukları söylenebilir. Çalıştıkları lise türüne, mezun oldukları kurum düzeyine, hizmet içi eğitim programlarına katılıp katılmamalarına, kıdem ve medeni durumlarına göre ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin Katlimi, Bilimsellik, Eşitlik, Devletin Bireyen Karşı Sorumlulukları, Ayrımcılık, Adalet ak ölçeklerine ilişkin olarak tutumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin branşlarına göre Katılım, Eşitlik, Devletin Bireye Karşı Sorumlulukları, Ayrımcılık, Adalet alt ölçeklerinden aldıkları tutum puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Bilimsellik alt ölçeğinden aldıkları tutum puanlan arasındaki fark Resim-Müzik-Beden Eğitimi öğretmenleri lehine anlamlı bulunmuştur. Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin yaşlarına göre Katılım, Bilimsellik, Devletin Bireye Karşı Sorumlulukları, Ayrımcılık, Adalet alt ölçeklerinden aldıkları tutum puanlan arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Eşitlik alt faktöründen aldıkları tutum puanlan arasındaki fark ise (p<.05 anlamlılık düzeyi) 21-25 yaş grubu lehine anlamlı bulunmuştur. Öğretmenlerin cinsiyetine göre Katılım, Bilimsellik, Eşitlik, Devletin Bireye Karşı Sorumlulukları, Adalet alt ölçeklerinden aldıkları tutum puanlan arasındaki fark anlamlı bulunmamıştır. Ayrancılık alt faktöründen alman tutum puanlan arasındaki fark bayan öğretmenler lehine anlamlı bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Demokratik tutum, Ortaöğretim
dc.description.abstractThis research is a descriptive study which aims to determine the democratic attitudes of the teachers working in secondary education schools. The research is made in secondary education schools which are in 2002-2003 educational year. In this environment, 207 branch teachers who are selected with random groups and who work in 11 secondary education schools constitude the research. The necessary data for this research are gained by applying the scale which is improved by the researcher. The scale consists of two parts. The first part consists of personal information and second parts consists of 19 democratic attitude sentences. The findings that are gained by research can be summarized like this: Teachers who are working at secondary schools are valued according to attitude points which they take from 19 attitude sentences dealed with Participation, Being Scientific, Equality, Responsibility of State to Individual, Differentiation and Justice sub-scales. It can be said that teachers are participants, tolerant (no look after between race, language, religion, social class etc.); have scientific thinking, equality; giving importance to justice and responsibility of state to individual With respect to the type of the school they work, participating in-service training, marital status and seniorty, there cannot br found any meaningful differences between the attitudes regarding to the sub-scales such as Participation, Equality, Being Scientific, Differentiation, Responsibility of State to Individual and Justice. TC YOKSDtöeiUnlMKORBlJ bÖKÜMAKTASYON MERKEÜIV There cannot be found any meaningful differences between the attitude points of the teachers that they take from sub-scales which are Participation, Equality, Differentiation, Justice, Responsibility of State to Individual with respect to their branches. The differences between the attitude points of `Being Scientific` sub-scale is found meaningful in favor of Art-Music-Physical Education teachers. There cannot be found any meaningful differences between the attitude points of the teachers that they take from sub-scales which are Participation, Differentiation, Responsibility of State to Individual, Being Scientific, Justice with respect to their ages. The differences between the attitude points of `Equality` sub-scale is found meaningful in favor of 21-25 age group teachers. With respect to their sex, the difference between the attitude points of the teachers that take from sub-scales which are Participation, Being Scientific, Equality, Responsibility of State to Individual, Justice cannot be found meaningful. The differences between the attitude points of `Differentiation` sub-scale is found meaningful in favor of female teachers. Keyword: Democratic Attitudes, Secondary Education Schoolsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin demokratik tutumları
dc.title.alternativeThe democratic attitudes of the teachers working in secondary education schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmDemocratic attitude
dc.subject.ytmHigh schools teachers
dc.subject.ytmSecondary education schools
dc.subject.ytmHigh schools
dc.subject.ytmTeachers
dc.identifier.yokid129254
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid125657
dc.description.pages136
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess