Total parenteral beslenme konusunda hemşirelerin bilgi düzeyini geliştirmede modüler ve standart eğitim yöntemlerinin karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Conk, Zeynep | |
dc.contributor.author | Ekti, Rabia | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:23:10Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:23:10Z | |
dc.date.submitted | 1993 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/362001 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu calxsraa, total parenteral beslenme konusunda hemşirelerin bilgi düzeyini geliştirmek ve bu konuda ya pılan modüler ve standart eğitim tekniklerinin birbirle rine göre etkinliğini saptamak amacıyla planlanmıştır. Araştırma, Ege üniversitesi Tıp Fakültesi Araştır ma ve Uygulama Hastanesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı ile Çocuk Cerrahisi Anabilim Dalı'nda, 1 Ekim-15 Ekim 1993 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırma kapsamına 27* si modüler eğitim grubunda, 27' si standart eğitim grubunda olmak üzere 54 hemşire ka tılmıştır. Modüler ve standart eğitim gruplarındaki hem şirelerin yaş, mezun oldukları okul, mezuniyet yılları ve çalıştığı klinikler benzer bir dağılım göstermişler dir. Hemşirelerin total parenteral beslenme konusunu bilmelerinin önemli olduğu düşünülerek standart ve modü ler eğitim programı geliştirilmiştir. Her iki gruptaki hemşirelere de eğitime başlamadan total parenteral bes lenme konusu hakkındaki mevcut bilgi düzeylerini sapta mak için ön-test uygulanmıştır. Modüler eğitim grubunu oluşturan 27 hemşireye modüler eğitim, standart eğitim grubunu oluşturan 27 hemşireyede standart eğitim veril-59 mistir. Eğitimin etkinliğini saptamak üzere bir hafta sonra her iki gruba da son-test uygulanıra ş tır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde yüzde lik, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Değerlendirme sonuçlarına göre; hemşirelerin eği tim öncesi modüler ve standart eğitim gruplarında total parenteral beslenme ile ilgili hazırlanan ön-test sorula rının puan ortalamaları arasında «=<. =0.05 düzeyinde yapı lan istatistiksel analizde anlamlı bir fark bulunmamıştır, - Hemşirelerin total parenteral beslenme konusuyla ilgili hemşirelik uygulamasına ait soruların eğitim önce si bilgi puan ortalamaları, modüler ve standart eğitim grubunda «?*- =0.05 düzeyinde yapılan istatistiksel değer lendirmede anlamlı bir fark bulunamamıştır. - Hemşirelerin total parenteral beslenme konusuyla ilgili hemşirelik teorik bilgiye ait soruların eğitim ön cesi bilgi puan ortalamaları, modüler ve standart eğitim grubunda '-=<- =0.05 düzeyinde yapılan istatistiksel değer lendirmede anlamlı bir fark bulunmamıştır. - Modüler ve standart eğitim gruplarındaki hemşire lerin ön-test bilgi puan ortalamalarının dağılımı, bağım sız değişkenlere göre incelenmiş ve c=*<. =0.05 düzeyinde yapılan istatistiksel değerlendirmede anlamlı bir fark bulunmamıştır. - Hemşirelerin eğitim sonrası modüler ve standart eğitim gruplarında total parenteral beslenme ile ilgili60 hazırlanan aon-test sorularına verdikleri cevapların puan ortalamaları arasında '^«O.OS düzeyinde yapılan istatis tiksel analizde anlamlı bir fark bulunmuştur. - Modüler ve standart eğitim grubundaki hemşirelerin teorik ve uygulamaya yönelik son-test puan ortalamaları incelendiğinde c<- «=0.05 düzeyinde yapılan istatistiksel değerlendirmede fark anlamlı bulunmuştur. - Modüler ve standart eğitim grubundaki hemşirelerin son- test bilgi puan ortalamalarının bağımsız değişkenlere göre dağılımı incelenmiş ve c?C*=0.05 düzeyinde yapılan istatistiksel değerlendirmede anlamlı bir fark bulunmamış tır. - Modüler eğitim grubunun ön-test - son-test bilgi puanları ve standart eğitim grubunun ön-test - son-test bilgi puanları incelenmiş ve «=<, «0.05 düzeyinde yapılan istatistiksel değerlendirmede fark anlamlı bulunmuştur. - Modüler eğitimin hemşirelerin bilgi düzeyine olan etkisini daha yalın bir şekilde gösterebilmek için, modü ler ve standart eğitim gruplarının bilgi kazanç puan or talamaları karşılaştırılmış tır. îki ortalama arasında ^=0.05 önem düzeyinde yapılan istatistiksel değerlendir mede anlamlı bir fark bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | S U M M A. R Y The purpose of this project is to improve nurses' knowledge about total parenteral nutrition and to compare the modüler and standart education techniques. The project has been carried out of the Hospital of Ege University, School of Medicine, department of Pediatrics and Pediatric Surgery between the dates October lst-15th. The research included 27 nurses of standart education group and 27 nurses of modüler education group; 54 in total. Their ages, the schools they graduated, the years of graduation, the clinics they have been working shoved a similar distribution in modüler and standart education groups. Standart and modüler education programme has been developed owing the fact that the nurses1 knowledge about total parenteral nutrition is important. A pre- test had been applied to both groups to detect their present knowledge about TPN. Then modüler education has been given to 27 nurses from modüler education group and standart education has been given to nurses from standart education group. Then a post-test had been applied to detect the efficacy of the education.62 Percentage, importance test between the means and variance analysis is used to evaluate the data obtained. According to the results, the statistical analysis of both modüler and standart education groups on the pre test about TPN before the education reveoled no remarkable difference to the o<^=o.05. - The evaluation of the statistical analysis to the ^<v=0.05 of the nurses average grades about the pre- educational questions concerning the applications of TPN revealed no remarkable difference. - The evaluation of the statistical analysis to oc-0.05, the mean grading of both standart and modüler educational groups' pre-educational theoretical knowledge about TPW revealed no remarkable difference. - The pre- t est grade averages of both modüler and standart education groups have been examined according to the independent variables to the c*^=0.05 and revealed no remarkable difference. - The evaluation of the statistical analysis to the °< =0.05 after the education program about the TPÎST, the average groding of the post- t est answers of both the modüler and standart education groups revaled remarkable difference. - The evaluation of the statistical analysis to the c><=0.05, the average groding of the post-test concorning theroretical and practicel knowledge of both groups reucaled remarkable difference.63 - The evaluation of the statistical analysis to the o-v =0.05 the average grading of pre and post test of modüler education group and the average grading of pre and post of standart education group revealed remorkable difference. - In order to show the effects of modüler education to the nurses1 knowledge more barely, the knowledge gain grade averages of both modüler and standart groups have been compared. A mean remarkable difference to thec<«=0.05 between two averages have been found. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Total parenteral beslenme konusunda hemşirelerin bilgi düzeyini geliştirmede modüler ve standart eğitim yöntemlerinin karşılaştırılması | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Parenteral nutrition-total | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Nurses | |
dc.identifier.yokid | 27516 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | EGE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 27516 | |
dc.description.pages | 94 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |