dc.contributor.advisor | Güçray, Songül Sonay | |
dc.contributor.author | Bal, Sedef | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:23:07Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:23:07Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/361988 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada 14?18 yaş aralığında bulunan öğrencilerde görülen kuraldışı davranışların, çocukluk örselenme yaşantıları (fiziksel, duygusal, cinsel ve ihmal), ana-baba-ergen ilişki biçimleri ve aile ve arkadaştan algılanan sosyal destek açısından incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırma 9, 10 ve 11 sınıfa devam eden 1032 lise öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin kuraldışı davranış düzeylerine ilişkin veriler ?Kuraldışı Davranış Ölçeği? (Kaner, 2001), çocukluk örselenme yaşantılarına (fiziksel, duygusal, cinsel) ilişkin veriler ?Çocukluk Örselenme Yaşantıları Ölçeği?(Aslan ve Alparslan, 1999) ana-baba-ergen ilişkilerine ilişkin veriler ?Ana-Baba-Ergen İlişki Envanteri? (Kaner, 2001), aile ve arkadaştan algılanan sosyal destekle ilişkin veriler Procidano ve Heller (1983) tarafından geliştirilen ve Güçray ( 1998) tarafından uyarlanan, ?Aile ve Arkadaştan Algılanan Sosyal Destek Ölçeği? kişisel ve ailesel özelliklere ilişkin veriler araştırmacı tarafından hazırlanan ?Kişisel Bilgi Formu?, kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis' ten yararlanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; erkek öğrencilerin, kızlara kıyasla; geçmişte istismar yaşantısı (fiziksel, duygusal, cinsel ve istismar yaşantısı toplam) olan öğrencilerin, olmayanlara kıyasla; ana-baba-ergen ilişki biçimlerini olumsuz-yetersiz algılayan öğrencilerin, ilişkilerini yeterli ve olumlu algılayan öğrencilere kıyasla; aileden düşük sosyal destek algılayan öğrencilerin yüksek sosyal destek algılayan öğrencilere kıyasla; arkadaştan düşük sosyal destek algılayan öğrencilerin, yüksek sosyal destek algılayan öğrencilere kıyasla,kuraldışı davranış puanları ( kuraldışı davranışları toplam puanda ve alt ölçeklerin büyük çoğunluğunda) daha yüksek bulunmuştur.Bunun yanında, ailenin gelir düzeyi yüksek olan, anne-baba eğitim düzeyi yüksek olan öğrencilerin kuraldışı davranışlar toplam puanları ve bazı alt ölçek puanları yüksek bulunmuştur. Anadolu Lisesi öğrencilerinin, Genel-Akademik Liseye devam eden öğrencilere kıyasla, kuraldışı davranışlar toplam puanlarının daha yüksek olduğu da bulunmuştur.Ayrıca, tartışıp kavga eden, evlerinde fiziksel şiddete uğrayan, evde içki içen biri olan, evde birbirine sevgi ile yaklaşmayan, ev ortamını huzursuz bulan öğrencilerin kural dışı davranışlar gösterme oranları, evlerinde bu davranışların olmadığını ifade eden öğrencilere kıyasla daha yüksek bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | In this research, it is aimed to investigate the delıquency of the delinquency of Adolescent at 14-18 years old in terms of childhood maltermant experience (physical, emotional, sexual), mother-father-adolescence relation and social support by parents and friends.The research was carried out with 1032 students attending 9th, 10th and 11th grades. The data of Adolescent delinquency levels vas collected by means of ?Delinquency Behavior Scale? (Kaner, 2001).The data of childhood maltermant experience was collected by means of ?Childhood Maltermant Experience Scale? (Childhood Trauma Questionnaire? (Aslan and Alparslan, 1999), the data of mather-father-adolescant relations was collected by means of ?Mother and Father Relation for Adolescence Scale ? (Kaner, 2000), the data of family and friend social support perception was collected by means of ?Perceived Social Support From Family, From Friends Scale? (developed by Procidano and Heller ,1983) and (adopted by Güçray, 1998) and the data of personal and family characteristics was collected by means of ?Personal Inquiry Form? prepared by researchers.Which Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test non parametric data analysis, were used for data analysis of this research.According the results of the research; male adolescent compared to female adolescents, the adolescent with past childhood maltermant experience ( physical, emotional, sexual) compared to the ones with no such experience, the adolescents perceiving the father-mother-adolescents relations negatively, the adolescents perceiving low support from family and friends were found to have delinquency at higher levels.Moreover, the adolescents whose family have high income, the adolescents with high educated parents, to have delinquency at high levels Anatolian high school students have higher delinquency compared to General-Academic high school students.Furthermore, the proportion of behaving delinquently is at high level for the adolescents experiencing violence and fights at home, the one who drinks at home, not having loving relationship with each other and finding home environment to be restless, compared to the adolescents not having the same experiences. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Çocukluk örselenme yaşantıları, ana-baba-ergen ilişki biçimleri ve sosyal destek algısının, kuraldışı davranışlarla ilişkisi | |
dc.title.alternative | Investigation of adolescent the deliquency of childhood malternmant experience, mother-father-adolescence relation and social support by parents and friends | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Children | |
dc.subject.ytm | Bad treatment | |
dc.subject.ytm | Child rearing | |
dc.subject.ytm | Exeptinal behavious | |
dc.subject.ytm | Family support | |
dc.subject.ytm | Parents attitude | |
dc.subject.ytm | Social support | |
dc.subject.ytm | Parents-adolescent relations | |
dc.subject.ytm | Child abuse | |
dc.subject.ytm | Interpersonal relations | |
dc.subject.ytm | Child behavior | |
dc.subject.ytm | Social support network | |
dc.subject.ytm | Emotional abuse | |
dc.subject.ytm | Physical punishment | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Crime | |
dc.subject.ytm | Sexual problems | |
dc.identifier.yokid | 386500 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 294413 | |
dc.description.pages | 205 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |