Show simple item record

dc.contributor.advisorUlucan, Mehmet
dc.contributor.authorŞekerci, Hanifi
dc.date.accessioned2020-12-29T08:09:23Z
dc.date.available2020-12-29T08:09:23Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/356172
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, İlköğretim 4-5. Sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programında (TDÖP) yer alan dil bilgisi ile ilgili kazanımların öğrenci seviyesine ne derece uygun olduğunu, İlköğretim 4-5. sınıf TDÖP'de yer alan dil bilgisine ilişkin kazanımlarla ilgili ders işlerken ne oranda problem yaşandığını belirlemektir. Bunun yanında araştırmada İlköğretim TDÖP'de dil bilgisi öğretimine ve dil bilgisi öğretiminde kullanılan araç-gereçlere ilişkin sınıf öğretmeni görüşlerinin belirlenmesi istenmiştir. Ayrıca araştırmada dil bilgisi öğretiminde ölçme değerlendirme ve dil bilgisi öğretim sürecine ilişkin sınıf öğretmenleri görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın evrenini, Elazığ ve Diyarbakır illerindeki ilköğretim okullarında görev yapan beşinci sınıf öğretmenleri ve beşinci sınıf okutmuş sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, Diyarbakır ve Elazığ illerindek, ilköğretim okullarında görev yapan beşinci sınıf öğretmenleri ve beşinci sınıf okutmuş toplam 296 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada belirlenen amaca ulaşmak için hazırlanan anket, ilköğretim 4-5. Sınıf TDÖP'deki dil bilgisi ile ilgili kazanımların öğrenci seviyesine uygunluğuna ilişkin bölüm, öğretim sürecinde bu kazanımları kazan(dır)ırken ne oranda problem yaşandığına ilişkin bölüm ve dil bilgisi öğretimi ile ilgili görüşlerin bulunduğu bölümden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin istatistiksel çözümlemeleri bilgisayarda SPSS 16.0 (Statistical Package for the Social Sciences) kullanılarak yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde yüzde, frekans ve aritmetik ortalama kullanılmış, ayrıca değişkenlere dayalı karşılaştırmalarda bağımsız gruplar t testi, Kruskal- Wallis Testi, Mann Whitney U Testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.Araştırmaya katılanlar ilköğretim 4-5. sınıf TDÖP'deki dil bilgisi ile ilgili kazanımların çoğunluğunu öğrenci seviyesine çok uygun, bir kısmını ise uygun bulmuşlardır. Araştırmaya katılan öğretmenler TDÖP'deki dil bilgisi ile ilgili dinleme kazanımlarını öğrenci seviyesine daha uygun bulduğu ve kazanımların kazandırılması sürecinde daha az problem yaşadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin yazma kazanımlarını öğrenci seviyesine daha az uygun buldukları görülürken, bu kazanımların kazandırılması sürecinde ise daha fazla problem yaşadıkları tespit edilmiştir.İl ve ilçede görev yapan öğretmenler köyde görev yapan öğretmenlere göre İlköğretim 4-5. sınıf TDÖP'de yer alan dil bilgisi ile ilgili kazanımları öğrenci seviyesine daha uygun bulmuşlardır. Araştırmada 1-5 ve 6-10 yıl mesleki kıdeme sahip öğretmenlerin mesleki kıdemi 11 yıl ve üstü kıdeme sahip öğretmenlere göre dil bilgisi öğretiminin değerlendirilmesinde alternatif ölçme araçlarından ve dil bilgisi öğretiminde farklı yöntem ve tekniklerden yararlanmanın gerekliliğini daha çok kabullendikleri tespit edilmiştir.Eğitim fakültesi ve eğitim enstitüsü- yüksek okulu mezunu öğretmenlerin diğer fakültelerden mezun olan öğretmenlere göre ülkemizdeki sınav sisteminin dil bilgisi öğretiminin işlevsel bir niteliğe ulaşmasını engellediğine ilişkin görüşü ve işlevsel dil bilgisi öğretiminin değerlendirilmesinde çoktan seçmeli testlerin yetersiz olduğuna ilişkin görüşü daha fazla kabullendikleri tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Türkçe Dersi Öğretim Programı, Dil Bilgisi Öğretimi, Dil Bilgisi Kazanımları.
dc.description.abstractThe purpose of this research is to determine that what extent gains relating to the grammar which are taken place in Curriculum of 4-5. Grade Turkish Lesson of Primary Education (TDOP) are appropriate to the level of the student, what extent problems are experiencing while discussing of lesson relating to the gains regarding grammar which is taken place in TDOP of 4-5. Grade of primary education. Also, requested to determine the opinions of class teacher relating to the tools and equipment which are used in teaching of grammar and to teaching of grammar in TDOP of primary education in this research. Furthermore, aimed to determine the opinions of class teacher relating to the process of teaching of grammar and assessment and evaluation in teaching of grammar in the research.Fifth-grade teachers who serve in the primary schools in provinces of Elazig and Diyarbakir and class teachers who gave education to fifth-grade are composed the environment of the research. Total 296 class teachers including fifth-grade teacher who serve in the primary schools in provinces of Elazig and Diyarbakir and class teachers who gave education to fifth-grade are composed the sampling of the research. The survey which was prepared in order to reach to the purpose that determined in the research was consisted of a section that opinions relating to the teaching of grammar was given and section relating to the what extent problem are experiencing while getting/have getting of these gains in the process of education and section in the subject of what extent gains relating to the grammar in 4-5. Grade TDOP of primary education are appropriate to the level of the student. Statistical solutions of the datas of research were carried out by using SPSS 16.0 (Statistical Package for the Social Sciences) in the computer. Percentage, frequency and arithmetic average were used in the solutions of datas, also independent groups t test, Krustal-Wallis Test, Mann Whitney U Test and one-way analysis of variance were used in comparisons based on the variables.People who participated in the research found that many of the gains relating to the grammar in TDOP 4-5. Grade of primary education are very convenient to the level of the student, some of them are convenient. Teachers who participated in the research stated that listening gains relating to the grammar in TDOP are more appropriate to the level of the student and experienced fewer problems in the process of bringing in of gains. Seen that teachers found the writing gains are less appropriate to the level of the student and also they experienced more problems in the process of bringing in of gains.Teacher who serves in province and district found that gains relating to the grammar which is taken place in TDOP 4.5. Grade of primary education are more appropriate to the level of the student according to the teachers who serves in the villages. Determined that teachers who have 1-5 and 6-10 years occupational seniority accepted the requirement of taking advantages of different methods and techniques in the teaching of the grammar and alternative assessments tools in the evaluation of the teaching of the grammar according to the teacher who have 11 years or more seniority.Determined that teachers graduated from college of education and high school of training institute more accepted an opinion that exam system in our country blocked the teaching of grammar for reach to a functional quality and an opinion that multiple-choice lessons are inadequate in the assessment of teaching of functional grammar according to the teacher who graduated from other faculties.Keywords: Curriculum of Turkish Lesson, Teaching of Grammar, Gains of Grammaren_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim 4-5. sınıf türkçe dersi öğretim programının dil bilgisi öğretimi açısından incelenmesi
dc.title.alternativeExamination of curriculum of 4-5. grade Turkish lesson of primary education in terms of teaching of grammar
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTurkish lesson
dc.subject.ytmTeaching curriculums
dc.subject.ytmProgram evaluation
dc.subject.ytmGrammar
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.identifier.yokid420925
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid300429
dc.description.pages193
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess