dc.contributor.advisor | Kazu, Hilal | |
dc.contributor.author | Doğan, Hatice | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:09:15Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:09:15Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/356128 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın temel amacı, 2005?2006 eğitim-öğretim yılından itibaren uygulamaya konan ilköğretim birinci kademe fen ve teknoloji dersi 5. sınıf ders ve çalışma kitabı etkinliklerinin öğrencilerin, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerinin gelişimine etkisini, öğretmen görüşlerini alarak incelemektir. Betimsel özellikte olan bu çalışmada tarama (survey) yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında, Malatya il merkezinde bulunan devlet ve özel ilköğretim okullarının birinci kademesinde görev yapmakta olan 1739 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemini ise bu sınıf öğretmenleri içerisindeki beşinci sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla ölçek geliştirilmiştir. Anket Malatya Milli Eğitim Müdürlüğünden gerekli izinler alınarak araştırmacı tarafından 198 beşinci sınıf öğretmenine uygulanmış 116 tanesi geri dönmüştür. Elde edilen veriler, SPSS 15.0 for Windows Evaluation Version paket programı ile analiz edilmiştir.Araştırmaya katılan öğretmenlerin, ilköğretim fen ve teknoloji programındaki etkinliklerin öğrencilerin yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesine yönelik hazırlanan maddelere, `katılıyorum' düzeyinde görüş belirttikleri görülmüştür.Araştırmada, öğretmenlerin yaratıcı ve eleştirel düşünmeyi geliştirici etkinlikleri kullanma sıklıkları incelenmiş, sonuç olarak: Deney, araştırma ödevleri, bilmece ve bulmacalar, kavram haritası tamamlama, gözlem yapma ve grafik yorumlama etkinliklerini sık uyguladıkları görülmüştür. Ayrıca araştırmaya katılan öğretmenlerin proje çalışması, poster hazırlama, kompozisyon yazma, yaratıcı drama, gezi düzenleme etkinliklerini bazen uyguladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan bu sonuçlar doğrultusunda, anlamlı farklılıkların mesleki kıdemi fazla olan öğretmenler lehine olmasından dolayı, göreve yeni başlayan öğretmenlere yönelik çalışmalar yapılabileceğine, okullarda yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirebilmesi için gerekli fiziksel olanakların sağlanması gerektiğine yönelik önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Fen ve Teknoloji Programı, Yaratıcı Düşünme, Eleştirel Düşünme | |
dc.description.abstract | The main goal of this study is to research how the activities in 5th grade Science and Tecnology Subject student?s book and workbook, which has been carried out since 2005-2006 educational year, effect the students? development of creative and critical thinking abilities by listening the ideas of teachers. In this descriptive research, scanning technique has been used.The universe of this research is composed of 1739 elementary teachers who works at the elementary section of the either public or the private schools in the 2010-2011 educational year in the city center of Malatya.And the sample is composed of the 5th grades?teachers who are existing in the whole group.A scale has been developed to obtain data in the research.The inquisition with the required permission taken from the Malatya National Education Directory has been carried out to 198 5th grades? teachers whose 116 of the returns back . The data obtained has been analysed by the SPSS 15.0 Windows Evaluation Version Pocket Program.It?s noticed that the teachers participated in the study, have opinons expressed as? I agree? on the items that tries to define the efficiency of the activities in 5th grade Primary School Science and Technology Schedule.In the research, the teachers? frequent use of the activities which help creative and the critical thinking to improve has been studied. As a result; it? s seen that the activities such as experiment, research assignments, puzzles, concept maps, completion, observation, graphic interpretation have usually been used. Also, it?s determined that the teachers participated in the research sometimes apply for the activities such as projects work, preparing a poster, writing composition, and creative drama. They have explained that they rarely use the sihgtseeing activity which is among the activities that has improved the creative and critical thinking. In accordance with founded the results, it has been suggested that because of significant differences of being in favor of experienced teachers, studies can be done that is oriented to the beginner teachers and providing of needed physical facilities in schools to improve creative and critical thinking skills.Key Words: Science and Technology Schedule, Creative Thinking, Critical Thinking. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi programındaki etkinliklerin eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmesine yönelik öğretmen görüşleri(Malatya İli örneği) | |
dc.title.alternative | The teacher's opinions about the improvements of critical and creative thinking skills in activities of the program in the primary Science and Technologi lesson | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 416670 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 356162 | |
dc.description.pages | 144 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |