dc.contributor.advisor | Semerci, Nuriye | |
dc.contributor.author | Gürses, Akide Betül | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:09:13Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:09:13Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/356115 | |
dc.description.abstract | Çoklu zeka kuramından önce, zekanın tanımı birçok kuramcı tarafından yapılmıştır ancak en sık kullanılanı kavramlar ve algılar yardımıyla soyut ya da somut nesneler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme, soyut düşünme, muhakeme etme ve bu zihinsel işlevleri uyumlu şekilde bir amaca yönelik olarak kullanabilme yetenekleridir. Gardner zekayı problem çözme kapasitesi, problemlerin çözümü için farklı çözüm yolları üretebilme kapasitesi ve yaşadığı topluma değerli kültürel ürünler katma gücü olarak tanımlamaktadır. Gardner'a göre zeka klasik IQ testleriyle tanımlanamaz çünkü zeka çok sayıda farklı boyutlara sahiptir. Zeka alanları olarak adlandırılmış olan bu boyutlar; Sözel-Dil zeka, Mantık-Matematik zeka, Görsel-Uzaysal zeka, Sosyal zeka, Öze Dönük zeka, Müziksel-Ritmik zeka, Bedensel-Kinestetik ve Doğacı-Varoluşçu zekadır. Çoklu zeka kuramı bütünsel öğrenmeyi sağlayan öğrenci odaklı, çağdaş öğrenme kuramlarından biridir. Yapılan birçok çalışmanın dışında çoklu zeka kuramının uygulama alanlarından bir tanesi de soyut bir alan olan dil öğretimidir. Çoklu zeka kuramı dil öğretiminde öğrencileri dinleyici konumundan kurtararak yabancı dili kullanan ve etkileşimli bir ortamda kendini ifade etmeye çalışan bireyler haline getirmeye yardımcı olur. Bu çalışmanın amacı öğrencilerin çoklu zeka alanlarını tespit etmek ve ilköğretim İngilizce öğretmenlerinin çoklu zeka kuramına dayalı materyal ve etkinlik kullanma düzeylerini bazı değişkenler açısından incelemek ve görsel-işitsel odaklı geleneksel öğretim yaklaşımlara alternatif olarak çok duyulu (multisensory) öğretim stratejisi ve öğrenme ortamlarının kullanılmasının önemini vurgulamaktır.Araştırma iki bölümden oluşmaktadır. Bir bölümü öğrencilere diğer bölümü de öğretmenlere yöneliktir. Betimsel nitelikli bu araştırma Elazığ ilinde görev yapmakta olan 61 ingilizce öğretmeni ve ilköğretim ikinci kademede okuyan 914 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Araştırmanın verileri öğrencilere yönelik çoklu zeka envanteri ve öğretmenlere yönelik çoklu zeka kuramına dayalı materyal ve etkinlik kullanma düzeyleri anketleriyle toplanmıştır. Öğrencilere yönelik anket formu 65 sorudan öğretmenlere yönelik anket formu ise 31 sorudan oluşmaktadır.Ölçek geçerlilik ve güvenirlik analizleri için örneklemin dışında Malatya ilinde bulunan 130 ingilizce öğretmenine uygulanmıştır. Ölçeğin güvenirlik katsayıları Cronbach alpha güvenirlik katsayısı ile hesaplanmış. Elde edilen Kaiser-Meyer-Olkin(KMO) örneklem uygunluk değerinin .70 çıkması ve bu değerin Pallat (2001) tarafından önerilen en düşük .60 değerinden büyük olması ve Bartlett testi (Bartlett's Test of Sphericity: 1554,451; sd: 780; p<.000) sonucunun manidar olması verilerin faktör çözümlemesine uygun olduğunu göstermektedir. Yapılan temel bileşenler faktör çözümlemesi (Varimax Rotasyonu ile Birlikte) sonucunda faktör yükü değeri .30'un altında olan 9 denemelik madde çıkarılmıştır. Tekrarlanan temel bileşenler faktör analizi sonucunda ölçekte yer alan 31 madde sekiz alt faktöre dağılmıştır. Ölçeğin güvenirlik katsayısı (Cronbach Alfa) .863 bulunmuştur.Verilerin analizinde, öncelikle normallik testi (Kolmogorov-Smirnov) uygulanmış, Kolmogorov-Smirnov testi sonucuna göre önemlilik düzeyi 0.05'den küçük p< 0,05 bulunduğundan verilerin normal dağılım göstermediği sonucuna varılmış ve bu nedenle istatistiksel karşılaştırmalarda non parametrik testler kullanılmıştır. Normal dağılım göstermeyen maddeler için Kruskall Wallis Testi uygulanmıştır. Gruplar arası anlamlı farklılığın belirlendiği durumlarda farklılığın kaynağını belirlemek amacıyla da Mann Whitney U (MWU) uygulanmıştırAraştırmanın sonucunda öğrencilerin en olumlu yanıtlar verdikleri zeka alanları Mantıksal/Matematiksel zeka ve Görsel/Uzamsal zeka alanlarıdır. En olumsuz yanıtladıkları zeka alanı ise Müziksel Zeka alanıdır. Öğretmenlerin en fazla kullandığı zeka alanı Dilsel Zeka Alanı olurken en az kullandıkları zeka alanı ise Müziksel zeka alanıdır. Cinsiyet değişkenine göre kız öğrenciler Müziksel zeka ve Görsel/Uzamsal Zeka alanlarına daha olumlu bakarken erkek öğrenciler de Bedensel/Kinestetik Zeka alanına daha olumlu bakmıştır. Sınıf değişkenine göre ise 6. sınıfların bütün zeka alanlarında diğer üst sınıflara karşı daha olumlu yanıtlar verdiği belirlenmiştir. Ulaşılan bu sonuçlar ışığında yabancı dil öğrenimini arttırmak için öğretmenlerin ve öğrencilerin çoklu zeka konusunda bilgilendirilmesi gerektiği gibi önerilerde bulunulmaktadır. | |
dc.description.abstract | Before the multiple intelligences theory, definition of intelligence is done by a lot of theorist but one definition that is used often, being able to understand relationship between the concrete or abstract objects by the help of concepts and perceptions, judging , abstract thinking and being able to use these mental functions intended for the aim are competence. Gardner defines the intelligence as the capacity of solving problem, the capacity of producing different solution ways in order to solution of problems and the power of adding valuable cultural crops in society that he or she lives. According to the Gardner, intelligence is not defined with classic IQ tests because intelligence has a lot of different dimensions. These dimensions entitled with intelligence regions are verbal-linguistic intelligence, logical-mathematical intelligence, musical intelligence, bodily-kinesthetic intelligence, spatial-visual intelligence, interpersonal, intrapersonal intelligence and naturalist intelligence. Multiple intelligences theory that is student-centered provides holistic learning is one of the contemporary learning theory. Except a lot of studies which are done, one of the implementing area of multiple intelligence theory is teaching language. (ELT) In English language teaching, multiple intelligence theory rescues the students from inactive listener and helps to convert a person who speaks language actively. The aim of this study is to determine to the multiple intelligence areas of students and investigate the levels of English teachers to use materials and activities based on multiple intelligences theory by some variables and the importance of using multisensory teaching methods and learning environments as alternatives to conventional audio-visual focused teaching methods is stated.The study consists of two parts.One section is for students the other section is for teachers.This descriptive research has been applied by 61 english teachers in Elazığ province and 914 second stage of primary students. In the research, data were collected through ?multiple intelligences inventory?for students and Questionnaire that is ?the levels of English teachers to employ materials and activities based on multiple intelligences theory? Questionnaire for studens consist of 65 questions and the other questionnaire for teachers consist of 31 questions.Apart from teachers answered the questionnaire , scale has been applied to 130 english teachers in Malatya. Coefficients of reliability have been accounted by Cronbach alpha coefficients of reliability. KMO value of sample conformity that is obtained is .70 and so this value is larger from the lowest .60 value that is recommended from Pallat(2001) and (Bartlett? s Test of Sphericity: 1554,451; sd: 780; p <.000) Bartlett?s Test of result being meaningful shows that datas are appropriate for factor analysis. As a result of the factor analysis, 9 questions that value of the load factor under the .30 for trial have been removed. As a result of the factor analysis ,basıc components which are repeated and 31 questions in scale have been distributed to eight lower factor. Cronbach Alfa coefficients of reliability is .863.For the analysis of data, first Normality Test (Kolmogorov-Smirnov) has been applied. As a result of Kolmogorov-Smirnov Test, significance level has been found p < 0,05. It is not show a normal distribution so in statistical comparisons non parametric tests have been used. For the questions which have not shows normal distribution Kruskall Wallis Test have been applied. In situations where significant differences between groups are determined,to determine the cause of difference Mann Whitney U Test (MWU) has been applied.At the end of this research, areas of intelligence that students answer the most positive are Mathematical/Logical intelligence and Visual/Spatial Intelligence. In contrast, the area of intelligence that students answer the most negative is Musical/Rhythmic Intelligence. But for teachers, the area of intelligence mostly used is Verbal/Linguistic Intelligence. In contrast, the area of intelligence at least used is Musical/Rhythmic Intelligence. According to sex variance, female students are more positive Musical/Rhythmic Intelligence and Visual/Spatial Intelligence than male students.But male students are more positive Bodily/Kinesthetic Intelligence than female students. According to class variance, It is determined that in all multiple intelligiences areas 6. classes have more positive answers than the other hıgher classes.In accordance with these results, To increase foreign language learning, teachers and students should be informed about multiple intelligence theory into consideration. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim öğrencilerinin çoklu zeka gelişim düzeylerine ilişkin algıları ve İngilizce öğretmenlerinin çoklu zekaya yönelik uygulamaları | |
dc.title.alternative | Perceptions of primary school students related to development levels of multiple intelligence and aplications of English teachers for multiple intelligence | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | English lessons | |
dc.subject.ytm | Branch teachers | |
dc.subject.ytm | Students perceptions | |
dc.subject.ytm | Intelligence | |
dc.subject.ytm | Multiple intelligence | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Foreign language education | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | Multiple Intelligence Theory | |
dc.identifier.yokid | 416084 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 300444 | |
dc.description.pages | 98 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |