Okul öncesi eğitimin ilköğretimdeki başarıya etkisine ilişkin öğretmen görüşleri (Diyarbakır ili örneği)
dc.contributor.advisor | Kazu, İbrahim Yaşar | |
dc.contributor.author | Dündar Kirik, Ebru | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:09:08Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:09:08Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/356084 | |
dc.description.abstract | Bireyin yaşamının temel yılları olan 0-6 yaş; birey için dünyayı algılama, çevreye uyum sağlama, yaşamını devam ettirebilme, temel davranışları kazanma ve sağlıklı bir şekilde gelişimini sürdürebilmek için son derece önemli yıllardır. Bu nedenle, bu dönemde kazanılan deneyimler ve alınan eğitim bireyin yaşamının daha sonraki yıllarını ve dolayısıyla tamamını etkileyecek yapıdadır. Okul öncesi dönemde edinilen olumlu ve zengin kazanımlar gerek ruh ve beden gerekse kişilik açısından sağlam ve nitelikli bireylerin yetişmesini sağlar. Toplumları oluşturan da bireyler olduğundan sağlam ve nitelikli bireylerin yetişmesi gelişmiş ve eğitim düzeyi yüksek toplumların oluşmasını sağlayacaktır.Bu araştırma, okul öncesi eğitimin ilköğretimdeki başarı üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı Diyarbakır il merkezinde görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Diyarbakır il merkezinde görev yapan sınıf öğretmenlerinden random yoluyla seçilen sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma tarama modelinde olup, sonuç için gerekli verilerin toplanması amacıyla, sınıf öğretmenlerine uygulanmak üzere araştırmacı tarafından oluşturulmuş kişisel bilgilerden, beşli likert tipi 39 maddeden ve 1 açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Anket için bir ön uygulama yapılmıştır. Gerekli geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının ardından çıkarılması uygun görülen iki madde çıkarılmıştır. Kişisel bilgiler, likert tipinde hazırlanmış 37 madde ve açık uçlu 1 sorudan oluşan anket Diyarbakır il merkezinde görev yapan sınıf öğretmenlerinden tesadüfi olarak seçilen 400 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Ancak anketlerden 318'i geri dönmüş ve değerlendirmeye uygun olmayan anketler çıkarıldıktan sonra 310 anket değerlendirilerek veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 16.0 for Windows paket programı ile analiz edilmiştir.Araştırma için yapılan analizler sonucunda; sınıf öğretmenlerinin genel olarak okul öncesi eğitim hakkında pozitif düşüncelere sahip oldukları, okul öncesi eğitimin ilköğretimdeki başarı üzerindeki olumlu etkilerine katıldıkları görülmüştür. Öğretmenler okul öncesi eğitimden geçerek sınıflarına gelen öğrencilerle okul öncesi eğitim almayan öğrenciler arasında gerek sosyal açıdan gerekse öğrenme yaşantılarına katılım ve başarı açısından kolaylıkla gözlenebilir farklılıklar olduğunu belirtmişlerdir.Araştırmanın sonucunda okul öncesi eğitimin çocukların sosyal, fiziksel, bilişsel, ahlaki ve dil gelişimlerine olumlu yönde etkileri olmakla birlikte akademik başarılarını da olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılabilir. Bunun yanı sıra öğretmenler okul öncesi eğitime gereken önem ve katılımın henüz yeteri kadar sağlanamadığını belirtmişler ve hem velilerin ve eğitimcilerin hem de yetkili kişilerin okul öncesi eğitime katılımının en üst düzeye ulaştırılabilmesi için gereken çalışmaların yapılması şeklinde önerilerde bulunmuşlardır.Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, İlköğretim Başarısı, Öğretmen. | |
dc.description.abstract | The fundamental years of an individual?s life, 0-6 ages, are extremely important years for perceiving the world, adapting to the environment, being able to continue his life in harmony,acquiring fundamental behaviours and following up his development healthily. Fort his reason, the experiences and the education at this period are structured which will affect the individual?s following years, namely the whole life. The positive and rich experiences which are acquired at pre-school term provides growing up strong and well-qualified individuals as psyhcologically and physically. Because the individuals constitute the socities, growing uo strong and wel-qualified individuals will provide forming developed and high-educated socities.This research is made for determining the affects of pre-school education on the success in primary school. The population of the research consists of classroom teachers working in the city center of Diyarbakır in 2010-2011 educational season. The sample of the research consists of randomly-chosen the classroom teachers working in the city center of Diyarbakır. The research is a descritive survey. The questionnaire, which has personal information, thirt-nine items at the type of 5-likert, one open-ended question, is prepared by the researcher himself for collecting the necessary data for applying to classroom teachers. A pre-application is made for the questionnnaire and after the necessary validity and reliability studies, two items which are found?omittable? are omitted. The questionnaire, which consists of personal information, thirty-seven 5-likert items an done open-enden question, are applied to four hundred classroom teachers which are randomly-selected from the classroom teachers working in the city center of Diyarbakır. However, three hundred of them have come back and the data are collected by evaluating three hundred ten questionnnaires after omitting the questionnnaires which are not suitable for evaluation. The data which are obtained are analyzed statistically by the ?SPSS 16.0 for Windows? computer programme.After the results of the analysis fort he research, it has been seen that the classroom teachers have the positive ideas about the pre-school education and agree with the affects of the pre-school education on the success in primary school. The teachers point out that there are easily seen differences between the ones who have experienced the pre-school education and the ones who don?t get the education as social aspect as the success and the attribution to the experiences of learning.As a result of the research, it can be reached that pre-school education affects the cildren?s social,physical, cognitive, ethical and language development in addition to academic success positively. Besides, the teachers clarify that the necessary importance and participation are not yet supplied and they suggest that necessary studies should be made to maximize the participation of both parents and educationalists, authorized people.Key Words: Pre-school Education, Primary School Success, Teacher. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi eğitimin ilköğretimdeki başarıya etkisine ilişkin öğretmen görüşleri (Diyarbakır ili örneği) | |
dc.title.alternative | Wiews of teachers about related to affect of pre-school education on primary school (the sample of Diyarbakir ) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Success | |
dc.subject.ytm | Diyarbakır | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.identifier.yokid | 415056 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 289698 | |
dc.description.pages | 141 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |