dc.contributor.advisor | Demirel, Şener | |
dc.contributor.author | Balta, Elif Emine | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:09:07Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:09:07Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/356078 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, metin öğretiminde kullanılan Waldmann modelinin, öğrencilerin, okuduğunu anlama, eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesinde etkisinin olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaca yönelik olarak yapılan araştırmanın çalışma grubunu, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı, güz döneminde Sivas ili, merkez ilçesinde bulunan Fevzi Paşa İlköğretim Okulu 8. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Türkçe dersleri, metin öğretimi, deney grubunda (N=30) Waldmann modeli etkinlikleriyle ve kontrol grubunda (N=30) ise geleneksel yöntem ile gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışma, ön test ve son testlerin uygulandığı haftalar da dâhil olmak üzere 11 hafta sürmüştür.Deney ve kontrol grubuna ?Çıkarım Yapabilme Testi? (ÇYT), ?Cornell Eleştirel Düşünme Becerisi Testi Düzey X? (CEDTDX) ve ?Torrance Yaratıcı Düşünme Testi? (TYDT) uygulandı. Bu testlerden elde edilen veriler, SPSS 16.00 istatistik paket programı aracılığıyla çözümlenmiştir. Verilerin analizinde yüzde (%), frekans (f), bağımlı ve bağımsız gruplar için t testi kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir.Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlar şöyle ifade edilebilir:1.Deney grubunda bulunan öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinde son test puan ortalamaları ile kontrol grubunda bulunan öğrencilerin son test puan ortalamaları karşılaştırıldığında, deney grubunda bulunan öğrencilerin, okuduğunu anlama becerilerinin istatistiksel bakımdan anlamlı düzeyde geliştiği görülmüştür.2.Deney grubunda bulunan öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinde son test puan ortalamaları ile kontrol grubunda bulunan öğrencilerin son test puan ortalamaları karşılaştırıldığında, deney grubunda bulunan öğrencilerin, eleştirel düşünme becerilerinin istatistiksel bakımdan anlamlı düzeyde geliştiği görülmüştür.3.Deney grubunda bulunan öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinde son test puan ortalamaları ile kontrol grubunda bulunan öğrencilerin son test puan ortalamaları karşılaştırıldığında, gruplar arasında, akıcılık, esneklik ve orijinallik boyutlarının hiçbirinde istatistiksel bakımdan anlamlı bir farklılık görülmemiştir.4.Araştırma süresinde ve sonunda Türkçe öğretmeni ve deney grubu öğrencileriyle yapılan sözlü ve yazılı görüşmelerde, Waldmann modeline ilişkin fikirlerin olumlu olduğu belirlenmiştir. Modele ilişkin olumlu fikirlerin, öğrencilerde ?eğlenceli, ayrıntılı ve anlaşılır? ifadeleriyle kodlandığı görülmüştür. Öğrenciler, aynı zamanda, Waldmann modelinin etkinlikleriyle yapılan metin öğretimi süresince öğrendiklerinin daha kalıcı olduğunu ifade etmişlerdir. Bununla birlikte etkinliklerin zengin oluşundan duydukları memnuniyeti de dile getirmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Metin Öğretimi, Waldmann Modeli, Eleştirel Düşünme, Yaratıcı Düşünme, Okuma-Anlama Becerisi. | |
dc.description.abstract | In this study, whether the Waldman Model, which is used in text education, is effective in building reading comprehension, critical thinking, and creative thinking skills was tried to be determined.Study group of this research conducted for this goal, consists of 8th grade students of Fevzi Paşa Elementary School in Sivas, in fall semester of 2010-2011 academic year. While in experimental group Turkish lessons were conducted through the instrument of text education with Waldmann model activities, the control group was given a traditional education. Experimental study lasted for 11 weeks including pre-test and last test weeks.Test of Inference Ability in Reading Comprehension, Cornell Critical Thinking Skills Tests Level X and Torrance Test of Creative Thinking was administered as pre-test and post-test to students both in the experimental and control groups. Data, gathered from these tests, were analyzed by SPSS 16.00 Statistics Package Program; to analyze the data, percentage (%), frequency, paired samples and independent samples t-test were used. In the study, significance level was accepted as 0.05.At the end of this study the following results were obtained:1.When average of reading comprehension post-test scores of the students in the experimental group and average of post-test scores of the students in the control group are compared, it was observed that reading comprehension skills of the students in the experimental group improved in significant level.2.When average of critical thinking post-test scores of the students in the experimental group and average of post-test scores of the students in the control group are compared, it was observed that critical thinking skills of students in the experimental group improved in significant level.3.When average of creative thinking post-test scores of the students in the experimental group and average of post-test scores of the students in the control group are compared, no improvement in significant level was observed in fluency, flexibility and originality.4.In oral and verbal interviews with Turkish teacher and the students in the experimental group during and after the research, it was observed that opinions for Waldman model were positive. It is further observed that positive opinions for the model are coded by the students as ?entertaining, detailed and comprehensible?. The students also stated that subjects learned during text education by Waldman model are longer lasting. In addition to this, students also stated their appreciation for the substantiality of activities.Key Words: Text Education, Waldmann Model, Critical Thinking, Creative Thinking, Reading Comprehension Skill. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Waldmann modeli ile yapılan metin öğretiminin 8. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | An investigation of the effect of Waldmann model based text education on 8th. grade students? reading comprehension, critical thinking and creative thinking skills | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Text | |
dc.subject.ytm | Text learning | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Waldmann model | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehension | |
dc.subject.ytm | Critical thinking | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehending skill | |
dc.subject.ytm | Turkish lesson | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Creative thinking | |
dc.identifier.yokid | 415027 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 289679 | |
dc.description.pages | 264 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı | |