İlköğretimde ingilizce öğretiminde zihin haritası kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi
dc.contributor.advisor | Gömleksiz, M. Nuri | |
dc.contributor.author | Yetkiner, Alper | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:08:57Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:08:57Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/356025 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, 2010-2011 eğitim öğretim yılında ilköğretimde İngilizce öğretiminde zihin haritası kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisini incelemek, uygulamalar dahilinde ders öğretmeninin ve uygulamaya katılan öğrencilerin görüşlerini belirlemektir. Çalışma Elazığ ili merkez Yücel İlköğretim Okulu'nda altıncı sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. İki farklı altıncı sınıf, deney ve kontrol grubu olarak atanmıştır. Çalışma alanı olarak ilköğretim altıncı sınıf İngilizce dersi ?School ? Weather Conditions? üniteleri tercih edilmiştir.Araştırmada nicel ve nitel verilerden yararlanılmıştır. Tez bu niteliğiyle karma araştırma yöntemi dahilinde yürütülmüştür. Nicel veriler toplanırken öntest-sontest kontrol gruplu desen tercih edilirken, nitel verilerin toplanmasında ise görüşme ve gözlem tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma içerisinde yer alan öğrenciler yansız bir şekilde atanıp, araştırmanın deney ve kontrol gruplarını oluşturmuşlardır. Araştırma süreci içerisinde dersler, deney grubu öğrencileriyle zihin haritası tekniği ile işlenirken, kontrol grubu öğrencileriyle geleneksel öğretim yöntemi dahilinde işlenmiştir.Araştırmada yer alan deney ve kontrol grubu öğrencileri toplam 65 kişidir. 31 öğrenci araştırmanın deney grubunu oluştururken ( % 48 ), 34 öğrenci ise ( % 52 ) araştırmanın kontrol grubunu oluşturmuştur. Öğrencilerin belirlenen ünitelerle ilgili bilgilerini ölçmek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan, 248 öğrenciye uygulanan 43 soruluk başarı testi pilot uygulamalar ve uzman görüşleri dahilinde gerekli düzenlemelerle birlikte 38 soruya düşürülüp son halini almıştır. Hazırlanan başarı testi öntest, sontest ve uygulamalar bittikten 3 ay sonra kalıcılık düzeyini ölçmek amacıyla kalıcılık testi olarak her iki gruba üç kez uygulanmıştır. Testin ortalama güçlüğü 0.65 olarak belirlenmiştir. Testin güvenirlik katsayısı ise 0.74 olarak bulunmuştur. Bu veriler dahilinde testin güvenilir bir test olduğu ifade edilebilir.Öğrencilerin İngilizce dersine yönelik tutumlarını belirlemek için ise araştırmacı tarafından oluşturulan 30 maddelik tutum ölçeği uzman görüşleri ve pilot uygulamalar yapıldıktan sonra, 27 maddeye düşürülerek son halini almıştır. İngilizce dersine yönelik tutumları belirlemek amacıyla 126 öğrenciye pilot uygulamalar dahilinde uygulanan tutum ölçeğinin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.821 olarak bulunmuştur. Faktör analizi sonucunda ölçeğin KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) değeri .745, Bartlett testi sonucu ise 1053.799 olarak bulunmuştur. Bu değerin anlamlılığı ise .000 düzeyindedir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular kısaca şöyle sıralanabilir:?Zihin haritası tekniği ile çalışılan deney grubu öğrencilerinin, geleneksel öğretim yöntemi ile çalışılan kontrol grubu öğrencilerinden daha başarılı oldukları görülmüştür.?Zihin haritası tekniği ile çalışılan deney grubu öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik olarak süreç içerisinde daha olumlu tutum geliştirdikleri görülmüştür.?Deney grubu öğrencilerinin zihin haritası oluşturmaktan hoşlandıkları, zihin haritasının başka derslerde de kullanılmasını istedikleri tespit edilmiştir.?Geleneksel öğretim yöntemi ile ders işlenen kontrol grubu öğrencilerinin de zaman içerisinde başarı durumlarında artış görülmüştür. Bu da geleneksel öğretim yöntemi ile işlenen derslerde de başarı sağlanabileceğini göstermektedir.?Grupların bilgi düzeylerinde ki kalıcılıklarını ölçmek amacıyla yapılan kalıcılık testi sonuçlarında, deney grubu öğrencilerinin bilgilerinin kalıcılık düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre şu önerilerde bulunulabilir:?İngilizce gibi anadilden farklı olan yabancı bir dilin öğretiminde öğrencilere zengin içerikli materyaller sunmak öğrencilerin bu dile karşı olumlu tutum geliştirmelerine olanak tanıyabilir.?Öğrencilerin yaratıcılıklarının geliştiği, çok fazla sınırlamaya tabi tutulmadıkları zihin haritası tekniği İngilizce dersinde bütün ünitelerde kullanılabilir.?Öğrencilerin öğrenmeleri üzerinde olumlu katkı sağlayan zihin haritaları ders kitaplarına alıştırma olarak konulup, öğrencilerin konuyla ilgili zihin haritalarını kitap üzerinde alıştırma olarak yapmaları sağlanabilir. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to examine the effects of using of mind maps in teaching English in primary education for the educational year of 2010-2011 on the academic achievements, attitudes and permanence of students and to determine the opinions of the course teacher and of the students? participation in the application. The study was applied to sixth grade students studying in Yücel Primary School in the province of Elazığ. Two different groups of sixth grade students were assigned to be studied. The subjects `School - Weather Conditions` were chosen in primary school sixth grade English lesson as the field of study.Quantitative and qualitative data were used in the study. In this regard, the study was conducted within combined research method. While the pattern with pretest-?ndtest control group were preferred in the collection of quantitative data, discussions and observation techniques were used in the collection of qualitative data. Students included in the study were assigned impartially and constituted the study and control groups of the study. While the courses were taught to students from the study group by mind map method, traditional teaching method was used for students from control group.Total number of students from both the study and control group participated in the study was 65. While 31 students formed the study group of the research (48%), 34 students (52%) formed the control group. The achievement test prepared by the researcher in order to test their knowledge on specified units and which was comprised of 43 questions and applied to 248 students was reduced to 38 questions with necessary arrangements by expert opinions and took its final form. The achievement test that was prepared was applied to both groups for three times as a permenance test to measure the level of permenance 3 months after the end of pretest, endtest and applications. Average difficulty of the test was determined to be 0.65. Reliability coefficient of the test was found 0.74. In light of these data, the test can be described as a reliable test.And the 30-item attitude scale created by the researcher in order to determine the attitudes of students towards the English course took its final form by being reduced to 27 items by expert opinions after pilot applications. Cronbach Alpha reliability coefficient of the attitude scale applied to 126 student as part of pilot applications in order to determine the attitudes towards the English course was found 0.821. Following the factor analysis, KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) score of the scale was found .745 and Bartlett test result was 1053.799. Significance of this value is .000.Findings of the study can be briefly listed as follows:?It was seen that study group students tested by mind map method were more successful than control group students tested by traditional teaching method.?It was seen that study group students tested by mind map method exhibited a more positive attitude toward the English course in the process.?It was determined that study group students liked mindmapping and wished mindmapping to be applied in other courses, too.?It was observed that there was also an increase in the success of control group students taught by traditional teaching method in time. And this indicates that achievement can also be attained in courses given by traditional teaching method.?Results of the permanence test performed to measure the permanence of the knowledge levels of group indicated that the permanence levels of study group students were higher.Following suggestions can be made based on the findings of the study:?Providing students with material with rich content in teaching a foreign language such as English can make it possible for students to develop a positive attitude towards the said language.?Mind map method, which allows students to improve their creativity without being subject to many restrictions can be used in all units in the English course.?Mind maps which make positive contributions to the learning of students can be included in the course books by which the students can use their mind maps as an exercise in connection with the subject. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretimde ingilizce öğretiminde zihin haritası kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of using mind map in teaching english on students? academic achievements, attitudes and retention in primary education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Language teaching | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | Mind maps | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Success | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.identifier.yokid | 410509 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 289683 | |
dc.description.pages | 165 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |