Show simple item record

dc.contributor.advisorGömleksiz, M. Nuri
dc.contributor.authorBiçer, Serav
dc.date.accessioned2020-12-29T08:08:55Z
dc.date.available2020-12-29T08:08:55Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/356012
dc.description.abstractEğitimdeki yeni yönelimler birey odaklı olmakla birlikte bireylerin öğrenme stillerini göz önünde bulundurmaktadır. Bu bağlamda bireyden beklenen davranışlar da değişmiştir. Okuyan, sorgulayan, araştıran ve problemlere çözüm üretebilen bireyler olarak yetişmeleri hedeflenmektedir. Öğrenci merkezli öğretim yöntemlerinden biri de basamaklı öğretim yöntemidir.Bu araştırmanın temel amacı, basamaklı öğretim yönteminin Fen ve Teknoloji dersinde öğrenci başarısı, kalıcılığı ve tutumları üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırma 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Elazığ İstiklal İlköğretim Okulu'nun 6. sınıf düzeyinde bir deney ve bir kontrol sınıfı olmak üzere iki sınıfla yürütülmüştür. Deney grubu 26 öğrenciden kontrol grubu ise 27 öğrenciden oluşmaktadır. Basamaklı öğretim yöntemi ?Vücudumuzdaki Sistemler' ünitesi içerisindeki ?Dolaşım Sistemi' konusu üzerinde uygulanmıştır. Araştırma da hem nicel hem de nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma araştırma modeli tercih edilmiştir. Bunun için veri toplama aracı olarak başarı testi ve tutum ölçeği kullanılmış gözlem ve görüşmeler yapılmıştır. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desene uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Deney öncesi ve sonrasında başarı testi ve tutum ölçeği aynı anda her iki gruba da uygulanmıştır. Öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumlarını oraya koymak amacıyla geliştirilen tutum ölçeği araştırma öncesinde ve sonrasında kullanılmıştır. Nitel araştırma yöntemi olarak gözlem ve görüşme kullanılmıştır. Nicel veriler için öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmış, derse ilişkin geliştirilen tutum ölçeği ile öğrenci tutumları değerlendirilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise deney grubu öğrencileri arasından seçilen on öğrenci ve ders öğretmeni ile görüşmeler yapılarak, yöntemin uygulandığı grup gözlem yapılmıştır. Araştırma süresince deney grubunda basamaklı öğretim yöntemi ile ders işlenirken, kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemiyle ders işlenmiştir.Başarı testi için hazırlanan 50 madde 189 kişiye uygulanmış ve yapılan analizler sonucunda 4 maddenin geçerli ve güvenilir olmadığı belirlendiğinden testten çıkarılmıştır. Testin ortalama güçlüğü 0.55 olarak bulunurken, KR-20 değeri 0.86 olarak hesaplanmıştır. Hazırlanan 26 maddelik tutum ölçeği faktör analizi için 156 öğrenciye uygulanmıştır. Maddelerin faktör yükleri hesaplanırken 0.35 değeri baz alınmıştır. Ölçekte yer alan tüm maddelerin faktör yükü 0.35 ve üzerinde bulunmuştur. Faktör yükü analizi sonucunda tüm maddeler işler düzeyde olduğundan hiçbir madde ölçekten çıkarılmamıştır. Ayrıca ölçeğin Kaiser Meyer Olkin (KMO) değeri .837 olarak bulunurken, Bartlett testi sonucu 1544.231 olarak saptanmıştır. Bu değerin anlamlılığının 0.000 düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach's Alpha güvenirlik katsayısı ?= 0.898 olarak bulunmuştur.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular kısaca şöyle sıralanabilir:?Basamaklı öğretim yöntemi ile öğretim yapılan deney grubundaki başarı düzeyi geleneksel yöntemin uygulandığı kontrol grubunun başarı düzeyinden daha yüksek çıkmıştır.?Deney grubunda yer alan öğrencilerin derse ilişkin öntutum-sontutum puan ortalamaları daha yüksek çıkmıştır.?Öğrenciler yöntemi olumlu karşılamış, Fen ve Teknoloji dersinin diğer ünitelerinde de uygulanmasını istedikleri görülmüştür.?Ders öğretmeni ile yapılan görüşme sonucunda yöntemin öğrenciye etkinlik seçtirmesi ve etkinliklerin anında sınıf ortamında öğrenciyle birlikte değerlendirilmesi göze çarpan noktalar olarak ortaya çıkmıştır.Nicel araştırmaların analizinde levene testi, bağımsız gruplar t testi, eşli gruplar ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Nitel araştırma sonuçlarının analizinde NVIVO kullanılarak yorumlar yapılmıştır.Araştırma sonucunda basamaklı öğretim yönteminin öğrencilerin başarısını ve derse yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediği sonucu elde edilmiştir. Görüşme ve gözlem sonuçlarından çıkan bulgular değerlendirildiğinde başarı testi ve tutum ölçeğinden elde edilen bulgularla paralel olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda öneriler geliştirilerek sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Basamaklı öğretim yöntemi, öğrenci merkezli öğretim, Fen ve Teknoloji dersi, başarı testi, tutum ölçeği, gözlem ve görüşme
dc.description.abstractNew orientations in education take into consideration learning styles of individuals as well as being individual-oriented. In this context, behaviors expected from the individual have changed. It is aimed to train individuals as people who read, question, research and produce solutions for problems. Layered curriculum is one of the student-centered teaching methods.This study aims to determine the effects of the layered curriculum teaching method on students? success, permanence and attitudes in Science and Technology Course. The research was conducted with two classes including an experimental and a control class at 6th grade of Elazig Istiklal Primary School in 2009-2010 educational year. The experimental group consists of 26 students while control group is made up of 27 students. The layered curriculum teaching method was applied on ?Circulatory System? subject available in the unit titled ?Our Body Systems.` Mixed research model that utilize both quantitative and qualitative research methods together was preferred in this research. To that end, achievement test and attitude scale was used as the data collection tool and observations and interviews were performed. The study was carried out using a quantitative research method, i.e. the experimental pattern involving pretest-posttest control group. The achievement test and attitude scale were simultaneously applied to both of the groups before and after the experiment. The attitude scale which was developed to reveal the students? attitudes towards Science and Technology course was used both before and after the research. Observance and interview methods were used as the qualitative research. Experimental design involving pretest-posttest control group was used for quantitative data, students' attitudes were assessed using the attitude scale which was specially developed for the course. As for the qualitative dimension of the research, ten students who were selected out of the experimental group and teacher of the course were interviewed and the group to which the method was applied was observed. While the course was lectured using the layered curriculum teaching method for the experimental group, the traditional teaching method was used for the control group.50 items prepared for the achievement test were applied to 189 people and, 4 items were excluded since they were found not to be valid and reliable as a result of the analyses conducted. While average difficulty of the test was found to be 0.55, KR-20 value was calculated as 0.86. The attitude scale consisting of 26 items was applied to 156 students for the factor analysis. While calculating the factor loads of items, the 0.35 value was taken as the basis. Factor load of all the items in the scale was found to be 0.35 and above. Upon the analysis of the factor loads, no item was excluded from the scale since they were functional. While Kaiser Meyer Olkin (KMO) value of the scale was measured as .837, Bartlett test result was found to be 1544.231. Significance of this value was defined at 0.000 level. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale was founded to be ?= 0.898.Findings of the study can be briefly listed as follows:?It was revealed that the achievement level of the experimental group to which course was lectured using layered curriculum teaching method was higher than achievement level of the control group to which traditional method was applied.?Course-related pre-attitude post-attitude score averages of the students in the experimental group were found to be higher.?It was seen that students received the method favorably and wished the method to be applied in other units of the Science and Technology course.?Upon the interview performed with course teacher, some prominent points emerged such as making students select the activities and assessing the activities in the classroom together with the students.For the analysis of the quantitative researches, Levene?s test, independent groups t-test, paired groups and Mann Whitney U test were used. The analysis of the qualitative results was interpreted using NVIVO.As a result of the research, it was concluded that the layered curriculum teaching method affected favorably achievements of the students and their attitudes towards the course. When the findings obtained from the results of the interviews and observations were evaluated, it was found that those findings were parallel with the findings obtained from the achievement test and attitude scale. To this end, suggestions have been developed and presented.Keywords: layered curriculum teaching method, students-centered education, Science and Technology course, achievement test, attitude scale, observing and interviewing.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleFen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi
dc.title.alternativeEffects of the layered curriculum teaching method on student?s success, permanence and attitudes in science and technology course
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmCurriculum
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmLayered curriculum method
dc.subject.ytmSuccess
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmScience and technology course
dc.subject.ytmStudent attitude
dc.identifier.yokid410817
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid289694
dc.description.pages224
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess