İlköğretim 1. sınıf türkçe ders programı görsel okuma-görsel sunu kazanımlarının ve ilk okuma yazma öğretiminde kullanılan görsellerin etkililiğinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Ulucan, Mehmet | |
dc.contributor.author | Bozkurt, Eyüp | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:08:55Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:08:55Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/356005 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, İlköğretim I. Sınıf Türkçe Ders programında yer alan görsellerin niteliğini ve rolünü, İlköğretim I. Sınıf Türkçe Ders Programı ve Ders Kitaplarında yer alan görsellere ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri, İlköğretim I. Sınıf Türkçe Dersi İlk Okuma Yazma Programı ses temelli cümle yönteminde yer alan görsel okuma ve görsel sunu kazanımlarının, öğrenci düzeyine uygunluğu, İlköğretim I. Sınıf Türkçe Dersi İlk Okuma Yazma Programı ses temelli cümle yönteminde yer alan görsel okuma ve görsel sunu kazanımlarını kazandırırken ne oranda problem yaşandığını belirlemektir. Araştırmanın evrenini 2010-2011 öğretim yılında Muş ilinde görev yapan birinci sınıf ve birinci sınıf okutmuş öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Muş ilinde görev yapan 310 birinci sınıf ve birinci sınıf okutmuş öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın belirlenen amaca ulaşması için gerekli olan veriler kazanımların öğrenci seviyesine uygunluğu, öğretim sürecinde kazanımları kazanırken kazandırırken ne oranda problem yaşanmaktadır, ilk okuma yazma öğretiminde kullanılan görsellerin etkisi olmak üzere üç bölümde hazırlanmış anket formu uygulanmıştır. Araştırma verilerinin istatistiksel çözümlemeleri bilgisayarda SPSS 16,0 (Statistical Package for the Social Sciences) kullanılarak yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde % ve frekans alınmış, t testi ve varyans analizi uygulanmıştır.Araştırmaya katılan öğretmenler, görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanına ait kazanımları genel olarak öğrenci seviyesine uygun bulmuşlardır. Yine araştırmaya katılan öğretmenler, görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanına ait kazanımların kazandırılması sürecinde genel olarak sorun yaşanmadığı görüşünü bildirmişlerdir.Araştırmaya katılan öğretmenler okuma yazma öğretiminde kullanılan görsellerin çevre koşullarına uygun görsellerden seçilmesi gerektiğini, ders kitaplarında yer alan görsellerin günlük yaşamdan seçildiğini belirtmişlerdir. Görsellerin okuma yazma öğretiminde dikkat çekici ve derse karşı ilgi arttırıcı özelliğinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Genel olarak kadın öğretmenler erkek öğretmenlere göre farklı ve dikkat çekici görsellerin okuma yazma öğretiminde daha etkili olduğunu belirtmişlerdir. Mesleki kıdemi az olan öğretmenler okuma yazma öğretiminde kullanılan görsellerin rolünün önemli olduğu görüşünü savunmuşlardır. Düşük kıdeme sahip öğretmenler, görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanına ait kazanımların öğrenci seviyesine uygun olduğunu; yüksek kıdeme sahip olan öğretmenlere göre daha fazla kabul etmişlerdir.İl merkezinde çalışan öğretmenler, ilçe merkezinde ve köyde çalışan öğretmenlere göre görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanına ait kazanımların kazandırılması sürecinde daha az sorun yaşadıklarını belirtmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Görsel Okuma, Görsel Sunu, Görseller, Görsellerin Etkisi | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the rate of problems which were faced while receiving opinions of teachers about the peculiarities and the role of visual aids in the first-grade Turkish lesson schedule at primary schools, the visual aids in the in the first-grade Turkish lesson course books and schedule at primary schools, the suitability of the gains of visual reading and visual presentation to the pupils? levels, in the first- grade first reading & writing schedule in the voice-based sentence method, and while developing the gains of visual reading and visual presentation in the first-grade first reading & writing schedule in the voice-based sentence method at primary schools. The research population was constituted out of the first- grade teachers and teachers who had taught first-grade in the school year 2010-2011, in the province Muş. The exemplification of the research was applied on 310 first- grade teachers and teachers who had taught first-grade in the province Muş. A questionnaire was arranged in three units for reaching the aims determined for the research. These units are respectively: the suitability of the required data for reaching the determined purpose of the research for the pupils? levels, the rate of problems faced while gains were developed during the learning procedure, the influence of visual aids with the voice-based sentence method. The statistical analysis of research data was verified by using SPSS 16.0 (Statistical Package for the Social Sciences) on PCs. % and frequency, ?t ? tests and analysis of variance were utilized for data analysis.The teachers who participated to the research found the gains in the fields of visual reading and visual presentation learning proper to the pupils? levels in general. The teachers who participated to the research had also noted that, no general problems occurred in the fields of visual reading and visual presentation learning.The teachers who participated to the research revealed that, the visual aids used for the reading & writing courses had to be selected from visuals proper to the environmental conditions, that the visual aids in course books were selected from daily life. Finally it was concluded that, visual aids in reading & writing courses were remarkable, and caused an increase in the interest for the course.Female teachers had ( when compared with the opinions of male teachers) a general opinion that different and special visual aids were more impressive in reading & writing courses. Teachers who were just at the beginning of their career, stated that visual aids played an important role in teaching reading & writing. The fact that achievements gained in the fields of visual reading and visual presentation were suitable for the pupils? levels, was more appreciated by teachers of a lower rank than by teachers of higher ranks.Teachers who work in the city centre stated that they faced less problems in developing gains in visual reading and visual presentation when compared with teachers working in the county seats and villages.Keywords: Visual reading, Visual presentation, Visual aids, The influence of visual aids | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 1. sınıf türkçe ders programı görsel okuma-görsel sunu kazanımlarının ve ilk okuma yazma öğretiminde kullanılan görsellerin etkililiğinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of achievements gained through visual reading- visual presentation of first grade turkish lessons at primary schools and the efficiency of visual aids used in teaching basic reading and writing | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Visual representation | |
dc.subject.ytm | Reading | |
dc.subject.ytm | Reading skills | |
dc.subject.ytm | Turkish lesson | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Reading-writing instruction | |
dc.subject.ytm | Books | |
dc.subject.ytm | Textbooks | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Reading-writing | |
dc.subject.ytm | Visual perception | |
dc.subject.ytm | Curriculum | |
dc.subject.ytm | Turkish | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.identifier.yokid | 411374 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 289681 | |
dc.description.pages | 133 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı |