Sosyal bilgiler öğretmenlerinin eleştirel düşünme yeterlilik düzeyleri (Malatya ili örneği)
dc.contributor.advisor | Çakmak, Zafer | |
dc.contributor.author | Hazer, Nihan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:08:52Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:08:52Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355989 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı; ``Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerini Kazandırmaya Yönelik Yeterlilik Düzeylerini'' belirlemektir. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini; 2009-2010 eğitim öğretim yılında Malatya ili belediye sınırları içinde ilköğretim okullarında görev yapan Sosyal Bilgiler Öğretmenleri, örneklemini ise aynı ildeki 53 ilköğretim okulundaki 110 Sosyal Bilgiler Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri; Facione, Facione ve Giancarlo(1998) tarafından geliştirilen ve Kökdemir (2003) tarafından Türkçe'ye uyarlanan ?California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği? ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 17.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonunda şu sonuçlara ulaşılmıştır:Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimlerinin genel olarak orta düzeyde olduğu; analitiklik, açıkfikirlilik, meraklılık, doğruyu arama, sistematiklik alt boyutlarında eleştirel düşünme eğilimlerinin orta düzeyde, kendine güven alt boyutunda ise eleştirel düşünme eğilimlerinin yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir.Eleştirel düşünme eğilimi açısından kadın ve erkek öğretmenler arasında bayan öğretmenlerin lehine anlamlı farklılık olduğu; bu farklılığın doğruyu arama alt boyutunda ortaya çıktığı görülmüştür. Bayan ve erkek öğretmenlerin analitiklik, açıkfikirlilik, meraklılık, sistematiklik alt boyutlarının orta düzeyde, kendine güven ve doğruyu arama alt boyutunda bayan öğretmenlerin yüksek düzeyde, erkek öğretmenlerin düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir.Eleştirel düşünme eğilimi toplam puan açısından fen-edebiyat fakültesi mezunu öğretmenlerin ortalamalarının eğitim fakültesi mezunu öğretmenlerin ortalamalarından yüksek olduğu belirlenmiştir. Ancak bu farklılığın yapılan t testi sonucunda eleştirel düşünme eğilimi eğitim ve fen-edebiyat fakültesi mezunu öğretmenler arasında anlamlılık göstermediği belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Eleştirel düşünme, eleştirel düşünme eğilimi, öğretmen, öğrenme stili. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study,''Social Studies Teachers to gain critical thinking skills to determine Proficiency Levels''. The study used survey method. Population of the study, the municipal boundaries of the province of Malatya in the 2009-2010 academic year the primary school social studies teachers, 53 primary schools in the sample is 110 Social Studies Teachers. The data, Facione, Facione, and Giancarlo (1998) and developed by Kökdemir (2003) adapted by `California Critical Thinking Disposition Inventory` and collected. SPSS 17.0 package program was used for the analysis of the data obtained. At the end of the research results are the following:Teachers' tendencies in general, with medium levels of critical thinking; analyticity, openmindedness, inquisitiveness, truth, exploration, critical thinking subscales Systematictymoderate tendencies, self-confidence subscale has been concluded that the high level of critical thinking tendencies.Critical thinking disposition in favor of female teachers in terms of significant differences between female and male teachers that this difference in size was observed to be lower right call. Female and male teachers analyticity, openmindedness, inquisitiveness,systematicty subscales have moderate and self-confidence and the Search for Truth, a high level of sub-size female teachers, male teachers has been concluded that a low level.Critical thinking in terms of total score tends to faculty of education graduates in science and literature teachers the means of the average high school graduate teachers to be attained. However, this difference is o result of the t-test critical thinking and science-education literature tends to show any significance between school graduate teachers has been concluded.Key words: Critical thinking, critical thinking disposition, teachers, learning style. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sosyal bilgiler öğretmenlerinin eleştirel düşünme yeterlilik düzeyleri (Malatya ili örneği) | |
dc.title.alternative | Social sciences teachers competence levels critical thinking | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Social studies | |
dc.subject.ytm | Thinking | |
dc.subject.ytm | Critical thinking | |
dc.subject.ytm | Sufficiency | |
dc.subject.ytm | Malatya | |
dc.subject.ytm | Skill acquiring | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Teacher proficiency | |
dc.subject.ytm | Primary education teachers | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.identifier.yokid | 409754 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 289695 | |
dc.description.pages | 106 | |
dc.publisher.discipline | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı |