Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel modellemeye ilişkin görüşleri
dc.contributor.advisor | Tutak, Tayfun | |
dc.contributor.author | Güder, Yunus | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:07:44Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:07:44Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355563 | |
dc.description.abstract | Dünyada olduğu gibi ülkemizde de değişim ve gelişim hızlı bir şekilde devam etmektedir. Yaşanan bu değişimler öğretim programlarını da etkilemektedir. 2005 yılından itibaren yürürlüğe konulan yeni ilköğretim programında diğer alanlarda olduğu gibi matematik öğretim programında da yeniliklere uygun değişimler meydana gelmiştir. Yeni programın içeriği incelendiğinde göze çarpan önemli noktaların biri de matematiksel model ve modellemeye ilk kez ve kapsamlı bir şekilde yer verilmiş olmasıdır. Matematik eğitimi araştırmalarında matematiksel model ve modelleme çalışmaları artan bir biçimde ilgi görmektedir. Ülkemizde de oldukça yeni olan model ve modelleme kavramları üzerine sınırlı sayıda araştırma vardır. Matematiksel modelleme ile ilgili çalışmalar incelendiğinde, araştırmaların genellikle öğretmen adayları üzerine yoğunlaştığı görülür ve bu araştırmalar sınırlı sayıdadır. Matematiksel modelleme, ortaokul matematik öğretimi programında geniş bir şekilde yer almaktadır. Bu çalışmada ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel modellemeye ilişkin görüşleri incelenmiştir. İlgili literatür ışığında daha önce bu alanda böyle bir çalışmaya pek rastlanılmamıştır. Bu da çalışmanın önemini ortaya koymaktadır. Bu çalışmanın, ileride bu konuda yapılan çalışmalara önemli bir veri kaynağı sunacağı ve matematik eğitimine önemli bir katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel modellemeye ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, 2012-2013 öğretim yılında, Bingöl il merkez okullarında görev yapan toplam 40 ortaokul matematik öğretmenlerinden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmada toplanan verilerin analizi iki aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamada; araştırmada toplanan verilerin, araştırma problemine ilişkin olarak, neleri söylediği ya da hangi sonuçları ortaya koyduğunu ön plana çıkarmak, yani ?ne? sorusuna yanıt aramak için betimsel analiz kullanılmıştır. İkinci aşamada ise içerik analizi yönteminden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel modellemeye ilişkin bilgi düzeylerinin yeterli olmadığı, matematiksel modellemeye vermiş oldukları örneklerin ders kitabındaki örneklerle paralel seçildiği, matematiksel modelleme için sürenin yetersiz olduğu, en çok kesirler konusunda modellemenin kullanıldığı, matematiksel modellemenin kullanıldığı sınıflarda öğrencilerin derse ilgisinin arttığı, matematiksel modellemenin programda yer alması gerektiği, matematiksel modellemeyi oluşturmanın zorluk derecesinin konuya göre değiştiği görüşleri tespit edilmiştir Anahtar Kelimeler: Modelleme, Matematiksel Modelleme, Model Oluşturma Süreci | |
dc.description.abstract | As in all over the world, developments and changes in science and technology are also continuing in an increasing way in our country, which naturally affects education programmes As a result of the new primary school programme put into action in 2005, new applications have been carried out in mathematics teaching programme. In the new programme one of the most important things to take into consideration is the fact that it is the first time that the terms mathematical model and modelling have been handled so comprehensively. In researches of mathematics education studies of mathematical model and modelling have attracted great concern. In our country there exist limited number of studies on mathematical model and modelling. Applied modelling survey and aptitude tests in order to have an idea about the opinions and abilities of third grade preservice mathematics teachers.When studies about mathematical modelling are observed it is seen that the studies generally focus on preservice teachers and there exist limited number of studies. Mathematical modelling has its place to a great degree in secondary school mathematics teaching programme. In that study ideas of secondary school mathematics teachers are observed. In the light of related literature no study has been encountered in that field, which shows the importance of this study. This study is thought to provide a significant data for prospective studies and contribute to mathematics education to a great degree. In this study interview technique, as a method of qualitative research, were applied in order to identify the opinions of secondary school mathematics teachers as to mathematical modelling. The participants of the study consist of 40 secondary school mathematics teachers working in the city centre of Bingöl in 2012-2013 education years. In the study as a means of data gathering semi-structured interview form developed by the researcher was applied. Analysis of the data consisted of two phases in the first of which descriptive analysis was applied so as to find out how the study could be concluded based on the data gathered. In the second phase method of content analysis was applied. According to the results of the study it has been concluded that level of knowledge of secondary school mathematics teachers as to mathematical modelling is not adequate ,the examples they have given for mathematical modelling have been chosen in parallel with those in the course book, time is not adequate for mathematical modelling, mathematical modelling is mostly used for fractions, students are seen to have increasing interest towards the course in the classes where mathematical modelling is used, mathematical modelling must be included in the programme and finally difficulty level of mathematical modelling varies from one topic to another. Key Words: Modelling, Mathematical Modelling, Process of Modelling | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel modellemeye ilişkin görüşleri | |
dc.title.alternative | Opinions of secondary school mathematics teachers on mathematical modelling | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematical modelling | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Secondary school teachers | |
dc.subject.ytm | Model based teaching | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.identifier.yokid | 10002755 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 333868 | |
dc.description.pages | 96 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Öğretmenliği Bilim Dalı |