Show simple item record

dc.contributor.advisorGökyer, Necmi
dc.contributor.authorÖzer, Fulya
dc.date.accessioned2020-12-29T08:07:35Z
dc.date.available2020-12-29T08:07:35Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355500
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı; aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin algılarını tespit etmektir. Araştırma 2012 Şubat döneminde atanan, Elazığ il Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı merkez ve diğer ilçelerdeki resmi ilkokul/ortaokul ve liselerde en az bir en fazla iki yıl görev yapan öğretmenler üzerinde yürütülmüştür. Konu ile ilgili literatür taraması yapılmış ve teorik kısım oluşturulmuştur.Araştırma genel tarama modelinde yapılmıştır. Bu amaçla araştırma kapsamında geliştirilen `Aday Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yeterlikleri` (AÖSYY) Ölçeği kullanılmıştır.İlk aşamada 22 aday öğretmene yapılandırılmış açık uçlu görüşme formu uygulanmıştır. Toplanan nitel veri setinin çözümlenmesinde, nitel veri analizi tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Alanyazın taraması sonucunda ve bu nitel çalışmanın sonuçlarından faydalanılarak aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterlilik algılarını belirlemek üzere 54 maddelik beşli likert tipi dereceleme veri toplama aracı oluşturulmuştur. Bu veri toplama aracının geçerlik çalışmaları için araç ilgili uzmanlarıngörüşlerine sunulmuştur. Güvenirlik çalışmaları 200 öğretmenden toplanan verilerüzerinden yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonrası faktör yük değerleri .35'inaltında kalan 38 madde ölçek geliştirme çalışmaları sırasında çıkarılmış ve ölçektegeriye 16 madde kalmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, bir paket programkullanılarak çözümlenmiştir.Araştırmanın çalışma evrenini 2012-2013 öğretim yılında Elazığ il ve ilçesınırları içinde yer alan tüm ilkokul ortaokul ve liselerde görev yapan 484 kadrolu adayöğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın ölçek geliştirme çalışmaları, 2012 Şubatdöneminde atanan 484 aday öğretmenden rastgele seçilen 200 katılımcı üzerindeyürütülmüştür. Araştırmanın veri toplama sürecinde ise, aynı evrenden ölçek geliştirmesürecinde görüşlerine başvurulmayan 262 aday öğretmene ölçek uygulanmıştır.(bunların dışında 22 aday öğretmenin araştırmanın başlangıcında nitel görüşme formu yoluyla görüşleri alınmıştır). Ancak bazı aday öğretmenlerin atamalarının başka illere yapılmasından dolayı 254 aday öğretmen tarafından doldurulan ölçekler değerlendirmeye alınmıştır.Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi alanındaki yeterliklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesinde merkezi eğilim ölçüleri, ortalamadan ve normallikten sapma ölçüleri ile frekans ve yüzde dağılımı verilmiştir. Öğretmen adaylarının görüşlerinin cinsiyet, mezun olduğu fakülte, çalıştıkları yer ve okul türü değişkenlerine göre farklılaşıpfarklılaşmadığını saptamak amacıyla bağımsız örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskal Wallis H-Testi yapılmıştır. Gözlenen anlamlı farkların hangi gruplar arasında ortaya çıktığını belirlemek için Post Hoc testlerinden LSD yapılmıştır.Araştırma bulgularına göre `Aday Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yeterlikleri`adlı ölçek `sınıfta ilişki yönetimi`, `öğretimin yönetimi` ve `öğrenciyi/çevreyi tanıma`olmak üzere 3 faktörden oluşmuştur. Bu faktörlere yönelik görüşlerinin; `sınıfta ilişki yönetimi` faktöründe ( X =4,33) `tamamen katılıyorum`, hem `öğretimin yönetimi` ( X=4,13) hem de `öğrenciyi/çevreyi tanıma` ( X =3,91) faktöründe ise `katılıyorum`düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin tamamında ise ( X =4,15) `katılıyorum`düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Buna göre aday öğretmenler kendilerini, ölçeğin`sınıfta ilişki yönetimi` faktöründe diğer faktörlere göre daha yeterli görürken, `öğretimin yönetimi`, `öğrenciyi/çevreyi tanıma` faktörlerinde ve ölçeğin tamamında ise daha az yeterli görmektedirler.Ölçeğinin tamamında ve diğer faktörlerde `cinsiyet`, `mezun olduğu fakülte`, `çalıştıkları yer` ve `okul türü` değişkenleri açısından aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterlilik algıları arasında anlamlı fark tespit edilmemiştir.LSD testine göre Görsel Sanatlar branşındaki aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin algıları ile Sosyal Bilimler ve Fen Bilimleri branşlarındaki aday öğretmenlerin algıları arasındaki fark, Görsel Sanatlar branşındaki aday öğretmenlerin lehine gözlenmiştir.Aday öğretmenlerin, sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin `sınıfın oturma düzenini, öğrencilerin isteklerini de göz önüne alarak sağlama`, `öğrencilerin aileleriyle etkin biçimde iletişim kurarak öğrencileri her yönüyle tanıyıp rehberlik yapma`, `çevrenin okuldan ve öğretmenden ne beklediğini araştırma`, `öğretim sürecinde sınıftaki istenmeyen öğrenci davranışlarını engellemek için uygun olan sınıf yönetim modellerini kullanma` maddelerine ilişkin algılarının daha düşük düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: Aday öğretmen, Sınıf yönetimi, Yeterlik
dc.description.abstractThe aim of this study is to gauge the opinions of candidate teachers to the classroom management. The study has been conducted on the candidate teachers, assigned in Feb, 2012 carrying out their missions varying from one year to two years in state schools in the countryside or Elazığ city center subordinated to MEM (National Education Directorship). The thesis also serves as a literature review on the subject.İs study has been conducted according to the Relational Scanning Model. Throughout the research the `Competencies of Candidate Teachers in Classroom Management` (CCTCM) scale has been used.İn During the first phase of the study, reconstructed open ended interview questionnaire has been provided to 22 candidate teachers. İn the coding phase of the set of qualitative data, content analysis which is one of the qualitative data analyses has been used. After an extensive search of the literature, a questionnaire built up with likert scale consisting of 54 items has been formed to assess the perception of the competencies of candidate teachers by the candidate teachers themselves. The questionnaires were then presented to specialists in the area to validate the findings. The reliability test was carried out on data collected from a total of 200 teachers. After the exploratory factor analysis, the 38 items which had a factor ratio below .35 has been casted out in the development phase and 16 items were left at the end of the process. The data collected in the research was decomposed using the package software.There are a total of 484 candidate teachers teaching in all type of state schools including primary secondary ad high school in Elazığ. The scale development phase of research has been conducted on randomly chosen 200 teachers out of the 484 afore mentioned. İn the data collection phase, a scale was applied on the remaining 262 teachers who were not used during the scale development phases. As abovementioned, an additional 22 teachers were surveyed in the initial phase. However, since some candidate teachers were assigned to different cities, a scale filled by the 254 candidate teachers was taken into evaluation.When establishing the views of the candidate teachers related to the qualifications of other candidate teachers in classroom management and teaching and learning; centered aptitude dimension, inflecting away normality and average scales, frequency and percentage pile have been used. To detect if there is any correlation between the perception of the candidate teachers and their gender, the faculty which they graduated and the type of the school; a one-way variance analysis and Kruskal Wallis H-Test has been carried out. To determine the groups where significant differences have been detected, LSD test has been carried out (one of Post Hoc tests).According to the findings `Candidate Teachers' Classroom Management Competencies of` scale was found to be composed of three factors `relationship management in the classroom`, `education management` and `student / environment recognition`.The findings from the questionnaires according to the factors studied were, `strongly agree` in `relationship management in the classroom`, factor ( = 4.33), and `education management` ( = 4.13); and `agree? in the `student / environment recognition` ( = 3.91) .When the whole data was analyzed an `agree` level have been identified ( = 4.15). İn summary, prospective teachers saw themselves adequate in ?relationship management in the classroom`, and less than adequate in `education management`, `student / environment recognition` and overall.There has been no significant association between the perception of the candidate teachers in the whole scale and in other factors related to gender, the faculty where candidate teachers have graduated from and the type of the schools they graduated from.According to the LSD test, the disparity between the perceptions of the candidate teachers who have graduated from Social Science related and Natural Science related areas seems to have been in the favor of teachers who have graduate from Visual Art related areas.İt has been found that several ways to improve the sufficiency of classroom management, which are that `Seating of students must be arranged by taking the children's willingness into consideration`, `There must be guiding with the cooperation of the families to get to know the children/students well`, `What the neighboring community expects from the school and teachers must be made clear` and finally `To avert the unwanted behaviors of children`, the right model of classroom management must be used.Key Words: Candidate teacher, Classroom management, Competenciesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliliklerine ilişkin algıları
dc.title.alternativeThe perception of candidate teachers related to competencies in classroom management
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Eko. Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmSufficiency
dc.subject.ytmCandidate teachers
dc.subject.ytmClassroom management
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmProfessional competence
dc.subject.ytmStudents perceptions
dc.subject.ytmIn-class behaviors
dc.identifier.yokid10006511
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid333862
dc.description.pages99
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess