Show simple item record

dc.contributor.advisorTuncer, Murat
dc.contributor.authorÖzeren, Ender
dc.date.accessioned2020-12-29T08:07:25Z
dc.date.available2020-12-29T08:07:25Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355429
dc.description.abstractBu çalışmada 2004 yılı sonrasında eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılan çalışmaların daha genel bir bakış açısıyla değerlendirilmesi amaçlanmıştır. 2004-2005 öğretim yılından sonra uygulanan ilköğretim programları kapsamındaki ölçme ve değerlendirme faaliyetleri değişmiş, bu değişikliklerin durumunu belirlemeye çalışan çok sayıda makale, tez ve bildiri gibi bilimsel çalışmalar yapılmıştır. Bu tezde söz konusu araştırma bulgularından yola çıkılarak yeni ölçme ve değerlendirme araçlarının etkililiği, gereksinimi karşılayıp karşılamadığı, ölçme ve değerlendirme araçlarının öğrenci başarısı üzerindeki etkileri, öğrenciyi derste daha aktif kılıp kılmadığı gibi bulgular bir sentez çatısı altında toplanmaya çalışılmıştır. Bu nedenle bu tezin yöntemi meta analiz çalışmasıdır. Meta analiz, araştırma bulgularının yeniden özetlenerek tek bir araştırma çatısı altında toplanmasıdır. Toplam 128 araştırma bu tez kapsamında meta analiz sürecine tabi tutulmuştur. Araştırmada kullanılan çalışmalar 140 erkek, 110 kadın araştırmacı tarafından yapılmıştır. Bunlardan 74?ü öğrenci, 2?si uzman-okutman, 1?i öğretmen, 3?ü öğretim görevlisi, 14?ü doktor, 37?si araştırma görevlisi, 77?si Yrd. Doç. Dr, 18?i Doç. Dr. ve 24?ü Prof. Dr.dur. Bu araştırmaların örneklemini 13207 öğrenci ve 9188 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma bulguları ortak görüşler, olumlu ve olumsuz başlıklar altında sınıflanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulgulardan birkaçı şunlardır; Alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarının kullanılmaya başlandığı ilk yıllarda daha olumlu sonuçlar verirken ilerleyen yıllarda etkililiği düşmüştür.Alternatif ölçme araçlarının daha işlevsel olduğuna yönelik araştırma sonuçları, öğretmen ve öğrencilerde görüş ayrılığı şeklinde karşımıza çıkmaktadır.Özellikle yeni ölçme ve değerlendirme araçlarının kullanılmaya başlandığı ilk yıllarda zaman yetersizliği açısından daha büyük bir sıkıntı yaşandığı, ilerleyen yıllarda bu sıkıntının giderek azaldığı sonucuna ulaşılmıştır.Sınıf mevcudu boyutuna yönelik olarak elde edilen bulgular, öğretmen ve öğrenci yaklaşımları açısından değerlendirildiğinde öğretmenler öğrencilere göre sınıfları daha kalabalık bulmuşlardır.Metawin programıyla elde edilen sonuçlar grubun heterojen olmadığını göstermektedir. Etki büyüklüğü ortalamaları da düşük düzeyde olduğunu görülmektedir.Araştırma kapsamında elde edilen bulgulardan yola çıkılarak aşağıdaki öneriler geliştirilebilir; Yeni program modelinin uygulayıcısı olan yönetici ve öğretmenlerin, alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarının hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi konusunda etkili ve sürekli bir hizmet içi eğitime tabi tutulması uygulamada yaşanan sıkıntıların giderilmesi için gereklidir. Hizmet içi eğitimleri sunacak kişilerin, yeni sisteme hakimiyeti, alınan eğitimlerin kalitesini ve verimliliğini arttıracaktır. Öğretmenlerin ve yöneticilerin soracakları sorulara alabilecekleri tatmin edici yanıtlar, öğretim sürecinin amaca hizmet etme düzeyini arttıracaktır.?Sürecin uygulanılmasında rehber rolü üstlenen Kılavuz kitapların daha açık ve anlaşılır bir şekilde hazırlanması gerekmektedir. Kılavuz kitaplarda yer alan etkinliklerin çeşitlendirilmesi, öğretmenlerin alternatif ölçme ve değerlendirme araçları oluşturmada yaratıcı düşünmelerini destekleyecektir.Öğrencilere yaptırılacak etkinliklerin seçiminde ekonomiklik boyutu dikkate alınmalıdır. Kentsel ve kırsal kesimde yaşayan öğrenciler birlikte düşünülmelidir. Öğrencilerin, etkinlikleri yaparken karşılaştıkları sıkıntılar dikkate alınmalı ve gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.Anahtar Kelimeler: Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Araçları, Portfolyo, Rubrik, Meta analiz, Yapılandırmacılık, Geleneksel Ölçme Araçları
dc.description.abstractIn this study, after 2004, in the field of educational measurement and evaluation studies to evaluate a more general point of view. The assessment and evaluation activities within the context of the primary education syllabus which was implemented after the academical year 2004-2005 were altered, various articles, thesis statements, and memorandums were materialized with the intention to determine the situation of these alterations. The intention of this thesis study was to gather evidences in the context of this synthesis for determining whether the influence of new assessment and evaluation materials meet the requirements, the influence of assessment and evaluation materials on the success of students, whether it motivates the student to be more active during the lesson, by utilizing the related research evidences in education. The method of this thesis study is with this reason a metaanalysis study. Metaanalysis is the repeating recapitulation of research findings, and are gathered under a single roof. An effort was made to be helpful for the next researchers, in obtaining in short time the findings which are procured in this way. 128 researches in total were object to the metaanalysis process within the context of this thesis study. The studies utilized in this research were materialized by 140 male and 110 female researchers. 74 of them were students, 2 expert lecturers, 1 teacher, 3 academics, 14 graduates, 37 research associates, 77 assistant professor graduates, 18 associate professor graduates, and 24 professor graduates. The paradigm of this research consists of 13207 students and 9188 teachers. The research results are classified under titles like: ?mutual opinions?, ? positive? and ? negative?. Some of the findings procured within the context of the research; ?This situation can be interpreted as the more positive apprehension of the first use of alternative assessment and evaluation materials, and that there occurred serious changes in the apprehension of it in the following years. ?It reveals that opposite to the traditional assessment materials, differences of opinion was existing between the research results oriented to its functional dimension and the ? functionality dimension of alternative assessment materials in comparison with traditional assessment materials? of teachers and students. ?It?s discovered that there was especially a bigger oppression in terms of the lack of time in the early years of the application of the new assessment and evaluation materials, and that this oppression continuously reduced in the following years. The main opinion was that the classes were found more crowded by teachers and students, when the results related with the classroom size were evaluated in terms of the approximations of teachers and students. The suggestions given below can be improved in accordance with the results procured within the context of the research; ?An effective and continuing in service training is required for solving problems related with the arrangement, application, and evaluation of alternative assessment and evaluation materials by managers and teachers who are the appliers of the new syllabus model. The knowledge of the persons who will introduce the in service trainings about the new system, will increase the quality and fertility of the training courses. The level of the educational process for gaining success in the efforts for reaching the main target will be increased, when satisfying replies are received for the questions which will be asked by teachers and managers. The guidebooks which will guide in the materialization of the process, have to be arranged more clear and comprehensible. Varying the activities which will be present in the guidebooks, will support creative thinking of teachers while composing alternative assessment and evaluation materials. The economic conditions have to be taken into consideration in the selection of the activities for students. Students who live in the city and in rural regions have to think mutually. The problems faced by students while doing their activities have to be considered, and the required organizations have to be done. Key Words: Alternative Assessment and Evaluation Tools, Portfolio, Rubric, Meta-analysis, Constructivism, Traditional Measurement Toolsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAlternatif ölçme ve değerlendirme araçları üzerine bir meta analiz çalışması
dc.title.alternativeAlternative a meta analysis study on measurement and evaluation tools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMeta analysis
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmPerformance
dc.subject.ytmEducational tools
dc.subject.ytmConstructivist teaching method
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmSuccess
dc.identifier.yokid10012400
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid333855
dc.description.pages125
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess