dc.contributor.advisor | Tuncer, Murat | |
dc.contributor.author | Tanaş, Ramazan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:07:21Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:07:21Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355403 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın genel amacı Teknik Eğitim Fakültelerinin Teknoloji Fakültesine dönüştürülmesi uygulamasının Delphi tekniğine göre değerlendirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda görüşlerine başvurulan öğretim üyelerinin ifade ettikleri görüşlerin analizinin yanında, fakülte, ünvan ve üniversite açısından karşılaştırmaları da yapılmıştır. Bu genel amaç doğrultusunda; -Öğretim üyelerinin bu uygulama ile ilgili 10 boyuttaki görüşleri nelerdir?-Öğretim üyelerin bu görüşleri arasında fakülte, unvan ve üniversite değişkenlerine göre anlamlı fark var mıdır? Sorularına yanıt aranmıştır.Araştırma betimsel nitelikte olup, tarama modelindedir. Araştırmanın evreni Türkiye ölçeğindeki Teknik Eğitim ve Teknoloji fakültelerinde görev yapan öğretim üyeleri olarak ifade edilebilir. Örneklem olarak ise araştırmanın yapıldığı 2012 yılında öğrenci alımı yapmış ve eğitime başlamış olan yedi üniversitenin (Fırat, Marmara, Gazi, Afyon Kocatepe, Karabük, Süleyman Demirel ve Sakarya Üniversitesi) tamamındaki teknoloji fakültelerinde ve aynı üniversitelerin teknik eğitim fakültelerinde görev yapan öğretim üyeleri alınmıştır. Her akademisyenle yüz yüze yapılan görüşme sonucunda araştırmanın amacı, verilerin ne şekilde ve hangi amaçla toplandığı gibi bilgiler verilmiş, uzmanlara araştırmaya gönüllü olarak katılıp katılmayacakları sorulmuştur. Araştırmaya gönüllü olarak katılan 122 akademisyene 10 açık uçlu soru bulunan görüşme formu verilerek I.tur bu şekilde gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın II. turunda I.turdaki görüşler incelenip, gruplanıp, sıralanmıştır. Delphi?nin II.turunu gerçekleştirmek için I.tura katılan bütün öğretim üyelerinin mail adreslerine, veri toplama aracı olarak I.turdaki görüşlerden derlenen ve aynı 10 boyuttan oluşan, I.tur verilerinin yüzdelerini de içeren 76 maddelik çevrimiçi anket formu gönderilmiş ve yanıtlar beklenmiştir. Bu turda akademisyenlerden I. turda ortaya çıkan görüşleri ne kadar savundukları veya reddettiklerini belirtmeleri istenmiştir. Ayrıca her boyutta ayrı bir bölüm verilerek görüşlerini yazmaları istenmiştir. I. Turdaki görüşlerden derlenen II.tur için 5?li likert kullanılmıştır. Araştırmanın III. turu I ve II. turdaki veriler analiz edilerek, oluşturulan nihai anket formu ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bu turu nihai tur olacağı için yüz yüze görüşme yoluyla yapılmaya çalışılmıştır. Fırat ve Marmara üniversitelerinde gerekli izinlerin 1. Turda alınamamış olması sebebiyle aynı görüşme (anket) formu çevrimiçi olarak da hazırlanmış, bu üniversitelerden araştırmaya ikinci turda da katılan öğretim üyelerine mail yoluyla gönderilmiştir. Gazi, Afyon Kocatepe, Süleyman Demirel, Sakarya ve Karabük üniversitelerinde araştırmanın II. Turuna katılan öğretim elemanlarına yüz yüze görüşme sonrasında nihai anket formu verilmiş ve yeterli bir süre sonra toplanmıştır. Araştırmanın II.tura katılan, yalnız yapıldığı gün fakültede bulunamayan öğretim üyelerine mail aracılığıyla form gönderilmiştir. Veriler toplanmış ve verilerin çözümlenmesinde deplhi tekniğinde içerik analizi, görüş farklılıklarının bulunmasında bağımsız gruplar t testi, Tek yönlü varyans analizi(ANOVA), Kruskall Wallis H testi, Mann Whitney U testi ve LSD testleri kullanılmıştır. Verilerden elde edilen bulgulardan bazıları şu şekilde özetlenebilir:Öğretim üyeleri meslek liselerinin bu uygulamadan özellikle de öğretmen açısından olumsuz etkileneceğini düşünmektedirler. Ayrıca teknoloji fakültelerinin de başlarda sorun olsa da ileride iyi olacağını düşünen öğretim üyeleri teknik eğitim fakültelerinin eğitime devam etmesinin gerektiğini düşünmektedirler. Bu durumda en azından birkaç tanesinin eğitime devam etmesinin öğretim üyeleri tarafından doğru bulunduğunu söyleyebiliriz. Öğretim üyeleri bunun yanında teknoloji fakültelerine meslek liselerinden uygulama bilen kişilerin alınmasının doğru olacağını savunmaktadırlar. Ayrıca kadro aktarımındaki sıkıntıların öğretim üyeleri arasında soğukluk yarattığı konusunda da hemfikirlerdir. Öğretim üyelerine göre, teknoloji fakültelerinin başarılı olabilmesi için standartlar getirilerek uygulama boyutunun artırılması, bazı bölümlerden mezun olacaklar için piyasa ve devlet kuruluşlarındaki özlük hakları için çalışmalar yapılması ve statü yetki ve sınırlarının belirlenmiş ve açıklanmış olması gerekmektedir. Öğretim üyelerine göre yüksek lisans alımlarında koyulacak kriterler iyi seçilmeli, teknik eğitim fakültesi mezunları mağdur edilmemelidir. Bunun yanında bölüm adları mühendislik fakülteleri ile aynı olmaması gerekmektedir.Araştırma çoğunlukla yüz yüze görüşme yoluyla yapıldığı için teknoloji fakültelerinin amaç, vizyon, mezunların aldıkları statü, gibi konularda akademisyenlerde ve literatürde bilgi eksikliği nedeniyle karışıklık görülmektedir. Bu durumların da acilen giderilmesi gerekmektedir.Anahtar kelimeler: Teknoloji Fakültesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Delphi Tekniği, Mesleki Eğitim, Program Değerlendirme | |
dc.description.abstract | The main aim of this study is to assess the transformation of Technical Education Faculties into Faculties of Technology according to the Delphi technique. In addition to the analysis of the opinions of teaching staff their faculty, title and university have also been compared.In paralel with the main purpose; answers for the following questions have been sought.-What are the opinions of the teaching staff in terms of the 10 dimensions of this practice?-Is there a significant difference between their opinions in terms of the parameters of faculty, title and university?The research is descriptive and is in the model of scanning. The universe of the research comprises the teaching staff working at the faculties of Technical Education and Technology on the scale of Turkey. The sample of the research consists of the teaching staff working at the Faculties of Technology which have recently established and accepted students at seven universities(Fırat, Marmara, Gazi, Afyon Kocatepe, Karabük, Süleyman Demirel and Sakarya Universities) in 2012 and the faculties of technology at the same universities. In the face-to-face interviews, the academicians were informed about the purpose of the research and how and why the data were being collected and the experts were asked if they would like to take part in this research. The round I of the research was finalized by giving interview forms containing 10 open-ended questions to the 122 volunteer academicians.At the round II of the research, the opinions from the round I were examined, grouped and listed. In order to realize the round II of Delphi, the online 76-item survey form that were compiled from the opinions in the round I and contained the same 10 dimensions and the percentages of the data from the round I was sent as the data collecting tool to the e-mail addresses of all the teaching staff who participated in the round I and their responses were expected. At this round, the academicians were asked to state how far they defended or rejected the opinions that emerged at the round I. They were also asked to write their opinions in the section provided at each dimension. 5 point likert was used for the round II that was compiled from the round I.The round III was the final survey form that was formed by analysing the data from the rounds I and II. Since this round would be the final one, efforts were made to do the interviews face-to-face. Due to the fact that official questionnaire from the universities of Fırat and Marmara were impossible to be obtained for the round I, the same interview(survey) form was also prepared online and sent to the academicians who were able to participate in the research at the round II. The teaching staff from the universities of Gazi, Afyon Kocatepe, Süleyman Demirel, Sakarya and Karabük who took part at the round II of the research were given the final survey form after the face-to-face interviews and collected again after a period of reasonable time. The form was sent to the academicians who participated in the round II but failed to be presented at the faculty on the day the survey was conducted. Data was collected and content analysis was used to analyse the data for the delphi technique, independent groups t test, one-way anova, Kruskall Wallis H test, Mann Whitney U test and LSD to determine differences of opinions. Some of the findings obtained from the data can be summed up as following:Academicians think that vocational high schools will be affected negatively from this practice especially in way of teachers. They think that faculties of technology will be beneficial in the future although they may cause some problems in the beginning, and they also think that faculties of technical education should continue to exist. In this case, we can say that academicians approve of the fact that at least a few of them should go on functioning. They also think that people from vocational high schools with practical experience should be employed in faculties of technology. They are of the same opinion that the problems with the transfer of personnel diminishes their enthusiasmAccording to the academicians, standards should be established for the success of technology faculties, the extent of practical dimension should be increased, work should be undertaken to improve the personal benefits of the graduates in the market and state institutions, and their status and limits should be identified and explained.According to the academicians, the criteria for the admission of graduate students should be established fairly and the graduates of technical education faculties must not be treated unfairly. Besides, department names should not be the same as those of engineering faculties.Since the research was mostly conducted face-to-face, both the academicians and literature lack information on such issues as the aims and visions of technology faculties and the status the graduates acquire, and this causes confusion. This confusion should be removed urgently.Key words: Technology Faculties, Technical Education Faculty, Delphi Technique, Professional Training, Program Evaluation | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Teknik eğitim fakültelerinin teknoloji fakültelerine dönüştürülmesi uygulamasının delphi tekniğine göre değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | The assessment on the transformation of technical education faculties into faculties of technology according to the delphi technique | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Program evaluation | |
dc.subject.ytm | Technology | |
dc.subject.ytm | Vocational education | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Technology schools | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Delphi technique | |
dc.subject.ytm | Transformation | |
dc.subject.ytm | Education faculties | |
dc.identifier.yokid | 10008609 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 333860 | |
dc.description.pages | 258 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |