İnternet bağımlılığı ve sosyal ağ kullanım düzeylerinin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları ile ilişkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Türel, Yalın Kılıç | |
dc.contributor.author | Toraman, Muhammet | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:07:15Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:07:15Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355362 | |
dc.description.abstract | İnternet bağımlılığı ve sosyal ağ kullanımı günümüz İnternet dünyasında göze çarpmakta olan önemli kavramlardandır. İnternet bağımlılığının, bilinçsiz İnternet kullanımı ve sosyal ağ kullanımının da iletişime ve paylaşıma duyulan ihtiyacın neticesinde ortaya çıktığı görülmektedir. Her iki kavramın da eğitim dünyasında büyük bir etki oluşturduğu ve bu bağlamda araştırmalar için problem durumu teşkil ettiği görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kademesinde yer alan öğrencilerin İnternet bağımlılığı ve sosyal ağ kullanım düzeylerinin akademik başarıya etkisinin belirlenmesidir. Araştırmaya ilişkin örneklem grubu, İstanbul ilinde bulunan dokuz ortaöğretim kurumunun 10., 11. ve 12. sınıflarında öğrenim görmekte olan öğrencilerden seçilmiştir. Katılımcıların İnternet bağımlılığı düzeylerini belirlemek için Young (1996) tarafından geliştirilmiş olan İnternet bağımlılığı ölçeği, sosyal ağ kullanım düzeyinin belirlenmesin de ise araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Ölçekler örneklem grubundaki öğrencilere dağıtılmış ve 1800 adet anketten 1302 âdeti geçerli sayılmıştır. Anketlerden elde edilen veriler, istatistiksel veri çözümleme programlarıyla çözümlenmiştir.Araştırmaya 664 kız ve 638 erkek öğrenci katılmıştır. Katılımcıların sosyal ağlara bağlanma nedenleri arasında en çok göze çarpan davranış şekillerinin %75 oranında `arkadaşlarla iletişim` amaçlı olduğu görülmüştür. Erkek öğrencilerin kız öğrencilere kıyasla İnternet bağımlılığı düzeylerinin daha yüksek olduğu, İnternet bağımlılığı düzeyi arttıkça akademik başarı seviyesinin düştüğü fakat sosyal ağ kullanım düzeyinin akademik başarıyı etkilemediği görülmektedir. Araştırmanın sonucunda, Türkiye'de ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin İnternet bağımlılığı seviyesinin ortalama düzeyde ancak problemli davranışlar seviyesine yakın bir düzeyde olduğu görülmektedir. Sosyal ağ kullanım seviyesinin de ortalama düzeyde olduğu görülmektedir. Diğer taraftan sosyal ağ kullanımının İnternet bağımlılığına etkisi olduğu ve dolayısıyla sosyal ağların kontrolsüz kullanımının önüne geçmek amacıyla eğitim amaçlı olası kullanımları konusunda öğrencilerin ve öğretmenlerin bilinçlendirilmesi önemlidir.Anahtar Kelimeler: İnternet Bağımlılığı, Sosyal Ağ, Akademik Başarı, Ortaöğretim | |
dc.description.abstract | Nowadays, Internet addiction and social networking use are the two of the most important concepts in the world of the Internet. It is seen that Internet addiction arises as a result of unconscious Internet use and social networking arises as a result of the need to communicate and share. Both concepts have a huge influence in world of education and are subjects of many studies in the field. This study aims to investigate the relationship of secondary school students' academic achievement with Internet addiction and social networking use levels.The universe and the sample group of the study consisted of 10th, 11th and 12th grade students in Istanbul. In data collection process, Internet addiction scale developed by Young (1996) and social networking use scale developed by the researcher. Scales were distributed to the students in the districts and 1302 were accepted as valid from 1800 questionnaires. The data obtained from these questionnaires were analyzed with statistical data analysis programs. The study consisted of 664 female and 638 male students. The most significant reason for students to use social networking was to communicate with their friends (75%). It was determined that Internet addiction level of male students are higher than that of female students and academic achievement levels decrease as the Internet addiction levels increase. However, it was determined that level of social networking use does not affect academic achievement. Based on the results of this study, it was seen that Internet addiction level in Turkey among the sample population of this study was at an average level but at a level close to the level of problematic behavior. Moreover, level of social networking use was at the average level. It was also found that social networking have an influence on the Internet Addiction. For this reason, it is important to raise the awareness of teachers and students about the possible uses of social networking for educational purposes in order to prevent the uncontrolled use of these sites.Key Words: Internet Addiction, Social Networking, Academic Achievement, Secondary Education | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İnternet bağımlılığı ve sosyal ağ kullanım düzeylerinin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları ile ilişkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the relationship of secondary school students' academic achievement with Internet addiction and social networking use levels | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10024489 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 356159 | |
dc.description.pages | 104 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |