Show simple item record

dc.contributor.advisorGürol, Mehmet
dc.contributor.authorKerimgil Çelik, Seda
dc.date.accessioned2020-12-29T08:07:14Z
dc.date.available2020-12-29T08:07:14Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355356
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı; sınıf öğretmenlerinin akademik iyimserlikleri ile Yapılandırmacı öğrenme-öğretme etkinliklerini uygulama düzeyleri arasında ilişki olup olmadığının belirlenmesidir. Araştırmanın evreni Türkiye?deki resmi ve özel ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleridir. Bu evrene ulaşılması zor olduğundan, araştırmada ulaşılabilirliği esas alan elverişlilik örneği ile çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışma grubu oluşturulurken her coğrafi bölgeden bir il esas alınmıştır. Bu iller şunlardır: Tekirdağ, Kahramanmaraş, Muğla, Trabzon, Mardin, Malatya ve Konya. Böylece bu illerdeki ilkokullarda görev yapan toplam 630 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.İlişkisel araştırma modeli kullanılan bu araştırmada, veri toplama aracı olarak akademik iyimserlik (okul formu) ve yapılandırmacı öğrenme-öğretme etkinliklerini uygulama ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçeklerle elde edilen veriler, betimsel istatistiksel teknikler, açımlayıcı ve doğrulayıcı analizlerle oluşturulan modellerle çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular göre şu sonuçlara ulaşılmıştır: Akademik iyimserlik ölçeği kolektif yeterlik alt boyutu puanları ile akademik iyimserlik ölçeği orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki göstermektedir [R = 0.619; R2=0.384; p ? .05]. Akademik iyimserlik ölçeği güven alt boyutu puanları ile akademik iyimserlik ölçeği yüksek düzeyde ve anlamlı bir ilişki göstermektedir [R = 0. 863; R2= 0. 744; p?.05]. Akademik iyimserlik ölçeği akademik vurgu alt boyutu puanları ile akademik iyimserlik ölçeği yüksek düzeyde ve anlamlı bir ilişki göstermektedir [R = 0. 869; R2= 0. 755 p?.05]. Akademik iyimserlik ölçeği ile alt boyutları arasındaki korelasyon incelendiğinde kolektif yeterlik alt boyutu ile .62, güven alt boyutu ile .86 ve akademik vurgu alt boyutu ile .87 ilişki saptanmıştır. Akademik iyimserlik ile yapılandırmacı öğrenme-öğretme etkinliklerini uygulama ölçeği arasındaki ilişki ise, .38 ile orta düzeyde belirlenmiştir. Akademik iyimserlik ile yapılandırmacı öğrenme- öğretme etkinliklerini uygulama ölçeği arasındaki ilişkiyi incelemek için yapılan yapısal eşitlik modellemesi sonucunda elde edilen sonuçlar ise şöyledir: ?²/sd oranı 3.168, RMSEA 0.059, CFI 0.97, RMR değeri 0.031, SRMR değeri 0.055, NFI değeri 0.95 ve NNFI değeri 0.97.Araştırmada elde edilen bulgular demografik değişkenlere göre incelendiğinde ise, akademik iyimserlik ölçeğinin güven ve akademik vurgu alt boyutunda cinsiyet değişkenine göre, erkek öğretmenler lehine istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Bundan başka araştırmada, yeni eğitim-öğretim programındaki hâkimiyet durum düzeylerinin yüksek olduğunu ifade eden öğretmenlerin akademik iyimserlik ölçeği kolektif yeterlik boyutu ortalamaları da yüksek çıkmıştır. Cinsiyet değişkenine göre akademik iyimserlik ölçeği alt boyutu bileşenleri arasında istatistiksel anlamda farklılık saptanmıştır (Wilks' Lambda = 0.983 ; F = 3.513; p ?.05). Kısmi eta kare değerinin cinsiyet değişkeninin akademik iyimserlik ölçeği alt boyutları olan; kolektif yeterlik (.002), güven (.015) ve akademik vurgu (.012) alt boyutları üzerinde etkisinin oldukça düşük olduğu görülmüştür. Cinsiyet değişkenine göre akademik iyimserlik ölçeği ve yapılandırmacı öğrenme-öğretme etkinliklerini uygulama ölçeği bileşenleri arasında istatistiksel anlamda farklılık belirlenmiştir (Wilks' Lambda = 0.985; F = 4.777; p ?0.05). Öğretmenlerin görev yaptıkları bölge ve yeni program ile ilgili hizmet içi eğitim alma durumları akademik iyimserlik ölçeği kolektif yeterlik alt boyutu puanları üzerindeki ortak etkisinin de manidar olduğu [F(1. 626) = 6.848; p (.009) ? 0.05] belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Akademik iyimserlik, Yapılandırmacı öğrenme, İyimserlik, Sınıf öğretmeni, Öğrenme-öğretme etkinlikleri
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine whether there is a relationship between academic optimism of classroom teachers and their application level of constructivist learning-teaching activities. The target population of this study is classroom teachers working state and private schools in Turkey. To reach the whole target population is challenging so in this study convenience sample and study groups were formed according to accessibility. While forming the sample group one province from each province was chosen. These provinces are: Tekirdağ, Muğla, Kahramanmaraş, Trabzon, Mardin, Malatya and Konya. The classroom teachers, totaling 630, were chosen from provinces are the sample of this study.In the study ,which relational research model was used, academic optimism (school form) and application scale of constructivist learning-teaching activities were used as data collection tools. These datum acquired by these scales is defined with the model of descriptive statistics techniques, explatory and confirmatory analysis.For definition of the findings in this study, these results were found out; based on the findings, a moderate and significant relationship was found between the points of collective efficacy sub-dimension of academic optimism scale and academic optimism scale [R = 0.619; R2=0.384; p ? .05]. A high level and significant relationship was found between the points of trust sub-dimension of academic scale and academic optimism scale [R = 0. 863; R2= 0. 744; p?.05]. A high level and significant relationship was found between the points of academic emphasis sub-dimension of academic optimism scale and academic optimism scale [R=0. 869; R2= 0. 755; p?.05]. When the correlation between the academic optimism scale and its sub-dimensions was analyzed, a relationship of .62 with collective efficacy, .86 with trust and .87 with academic emphasis was found. The moderate relationship of .38 between academic optimism and application level of constructivist learning-teaching activities was found. According to the results obtained from the structural equation modeling conducted to analyze the relationship between academic optimism and application level of constructivist learning-teaching activities, ? ²/ sd ratio was found as 3.168. RMSEA was 0.059. CFI was 0.97. RMR value was 0.031. SRMR value was found as 0.055. NFI value was found 0.95 and NNFI was found 0.97. When the findings were analyzed according to demographic variables, the relationship between the trust and academic emphasis sub-dimensions of academic optimism scale was found significant in terms of gender variable. The average points of males were higher than those of the females. Moreover, the averages of collective efficacy dimension of teachers who stated that they have a high command of the new education curriculum were high. A statistically significant difference in terms of gender variable was found between the sub-dimension components of academic optimism scale (Wilks' Lambda = 0.983; F = 3.513; p ?.05). The effect of partial eta squared value was found very low in the sub-dimensions of gender variable of academic optimism scale: collective efficacy (.002), trust (.015) and academic emphasis (.012). A statistically significant difference was found between the academic optimism scale and components of application scale of constructivist learning-teaching activities in terms of gender variable (Wilks' Lambda = 0.985; F = 4.777; p < 0.05). The joint effect of regions where classroom teachers are working and teachers? status of in-service training about the new program on the points of collective efficacy sub-dimension of academic optimism scale was found significant [F(1. 626) = 6.848; p (.009) < 0.05].Key Words: Academic optimism, Constructivist learning, Optimism, Classroomteachers, Instruction-learning activitiesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSınıf öğretmenlerinin akademik iyimserlikleri ile yapılandırmacı öğrenme-öğretme etkinliklerini uygulama düzeyleri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeRelationship between academic optimism of classroom teachers and their application level of constructivist learning-teaching activities
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10019879
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid349355
dc.description.pages238
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess