Show simple item record

dc.contributor.advisorTurhan, Muhammed
dc.contributor.authorPolat, Ruçhan
dc.date.accessioned2020-12-29T08:07:12Z
dc.date.available2020-12-29T08:07:12Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355350
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin kronizme (eş-dost kayırmacılığı) ilişkin algılarının örgütsel güven üzerindeki etkisini belirlemektir.İlişkisel tarama modelinde yapılan bu araştırmanın evrenini 2012-2013 eğitim öğretim yılında Elazığ il merkezinde ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma 24 ortaöğretim kurumunda görev yapan 452 öğretmen üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Turhan (2013) tarafından geliştirilen Algılanan Örgütsel Kronizm Ölçeği (Perceived Organizational Cronyism-POC) ve Hoy, Tschannen-Moran (2003) tarafından geliştirilen, Özer ile arkadaşları tarafından Türkçe?ye uyarlanarak Yücel ve Samancı (2009) tarafından yeni maddeler eklenen Çok Amaçlı T Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, t-testi, varyans analizi, korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin kronizme ilişkin algıları cinsiyet ve okul türüne göre farklılık göstermezken; yaş, kıdem ve okulda çalışma süresine göre farklılaşmaktadır. Örgütsel güven düzeyi ise cinsiyet, kıdem ve öğretmen sayısına göre farklılaşmazken; okul türüne göre farklılık göstermektedir.Araştırma sonucunda kronizmin örgütsel güveni negatif etkilediği bulunmuştur. Ayrıca örgütsel güven düzeyi üzerinde en fazla etkiye iç grup yanlılığının sahip olduğu ve okul içerisinde yaşanan kayırmacı (kronizm) uygulamaların en fazla müdüre duyulan güveni etkilediği tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Kayırmacılık, Kronizm, Örgütsel güven
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine the effect of perceptions of cronyism (favoritism of acquaintances) on organizational trust among secondary school teachers. The subject of this study, which is conducted by using relational survey method, consists of teachers working in secondary schools in Elazığ province during 2012-2013 academic year. The research has been carried out among 452 teachers working in 24 secondary school institutions. The data for this thesis has been collected by employing techniques such as the Perceived Organizational Perception of Cronyism Scale (POC) developed by Turhan (2013), and the Multi-Purpose T Scale by Hoy, Tschannen-Moran (2003) which was adapted to Turkish by Özer et al (2009), with to which new sections were added by and Yücel and Samancı (2009). The data has been analyzed by using analysis techniques such as percentage, frequency, arithmetic mean, t-test, analysis of variance, correlation analysis, and multiple regression analysis.According to the findings of this research, while teachers' perception of cronyism does not differ according to gender and type of school, it differs according to age, seniority and how long they work at the same school. The level of organizational trust, on the other hand, does not differ according to gender, seniority, and the number of teachers, however, it varies according to the type of school.The results of the study have shown that cronyism negatively affect the organizational trust. Furthermore, the domestic group bias has the most impact on the level of organizational trust and instances of clientalistic (cronyism) applications in a school affect mostly the trust for the principal of that school.Keywords: Nepotism, Cronyism, Organizational Trusten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaöğretim kurumlarında kronizm algısının örgütsel güven üzerindeki etkisi
dc.title.alternativeThe effect of perception of cronyism on organizational trust in secondary schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Eko. Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10020283
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid349362
dc.description.pages85
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess