Show simple item record

dc.contributor.advisorErten, Hilmi
dc.contributor.authorİnci, Nuray
dc.date.accessioned2020-12-29T08:06:46Z
dc.date.available2020-12-29T08:06:46Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355168
dc.description.abstractBeyin temelli öğrenme, hem beyin nasıl çalışır, hem de beyin en iyi nasıl öğrenir, sorularına dayanır. Bu çalışmanın amacı, beyin temelli öğrenme yaklaşımının ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarı, tutum ve öğrenmelerinin kalıcılığı üzerine etkisini incelemektir. Araştırmada, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, bir deney grubu ve iki kontrol grubu ile Elazığ Gazi Kamil Ayhan Ortaokulunda yapılmıştır. Bu çalışmaya, deney grubunda 37, kontrol gruplarında 72 öğrenci olmak üzere toplam 109 yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın uygulaması fen ve teknoloji dersindeki `Kuvvet ve Hareket` ünitesinin öğretiminde gerçekleştirilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere beyin temelli öğrenme yaklaşımıyla, kontrol gruplarındaki öğrencilere ise yürürlükteki fen ve teknoloji öğretim programı (kısmen yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı) ile öğretim yapılmıştır. Araştırma, haftada 4 saat olmak üzere toplam 24 ders saatini kapsayan süre içerisinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma için ayrıca, `Fenagacim` adlı internet sitesi tasarlanmış ve Kunena Joomla forum bileşeni kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacı ile `Dikkate alınıyorum formu`, akademik başarı testi, tutum ölçeği, `Beyin baskınlığım testi`, internet üzerindeki bilgi paylaşımları ile tartışmalar ve mülakat formları kullanılmıştır. Deneysel işlem öncesinde deney ve kontrol gruplarının denkliğini belirlemek amacı ile akademik başarı testi, tutum ölçeği ve öğrencilerin fen ve teknoloji karne notları kullanılmıştır. Son test olarak ise akademik başarı testi ve tutum ölçeği uygulanmıştır. Uygulama sürecinin sonunda, deney grubundan 36 öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Ayrıca, uygulamanın bitiminden yaklaşık dört hafta sonra akademik başarı kalıcılık testi I ve fen bilimlerine yönelik tutum kalıcılık ölçeği I, bir yıl sonra ise tüm öğrencilere akademik başarı kalıcılık testi II ve fen bilimlerine yönelik tutum kalıcılık ölçeği II uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 17 programı ile analiz edilmiştir. İstatistiksel veri analizinde, tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) ve t-testi kullanılmıştır. Yapılan analizlerden elde edilen sonuçlar şunlardır: Başarı son test puanlarında, deney ve kontrol grupları arasında, deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir fark vardır. Tutum son test puanlarında, deney ve kontrol grupları arasında, deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir fark vardır. Başarı kalıcılık testleri puanlarında, deney ve kontrol grupları arasında, deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir fark vardır.Deney grubu öğrencilerinin beyin baskınlık düzeylerinde değişim gözlenmiştir. Beyni dengeli bir biçimde (her iki beyin hemisferi denk düzeyde) çalışanların oranı % 24 artmıştır.Ayrıca, deney grubu öğrencileri mülakatlarda beyin temelli öğrenme tasarımlarını sevdiklerini ifade etmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Beyin Temelli Öğrenme, Fen Bilimleri Öğretimi, Kalıcı Öğrenme, Akademik Başarı, Tutum.
dc.description.abstractBrain-based learning, both how the brain works and how the brain learns best depends on the questions. The purpose of the study was to examine the effect of brain-based learning approach on academic achievement, attitude and permanent of learning in 7th grade students' science classes. The pre/post-test control group research model with quasi experimental design was used in this research. The research was conducted with one experimental group and two control groups in 2012-2013 academic years in Elazığ at Gazi Kamil Ayhan Middle School. Totally 109 7th grade students, 37 in experimental group, 36 and 36 in control groups participated in this research. The study took place during the teaching of `Force and Motion` unit with of the science course. In the experimental group, students were taught according to the brain-based learning approach, while in control groups students were taught according to the current science and technology curriculum (partially constructivist learning approach).All groups were taught four hours per week, twenty four hours in total. The `Fenagacim` website was designed and Kunena Joomla forum component was used in the research. An academic achievement test, an attitude scale and a `My brain dominance test`, `The form of I am took into account`, an interview form and discussions with the sharing of information on the internet were used to collect data in the research. Before the experimental process, academic achievement test, attitude scale and students' science lesson grades were used in order to establish the equivalence of experimental and control groups. Academic achievement test and attitude scale were given as post test. At the end of the intervention, an interview session was done with 36 students in the experimental group. Additionally, approximately four weeks and one year after the intervention, academic achievement retention tests (academic achievement retention I, science attitude scale I and academic achievement retention II, science attitude scale II) were given to the experimental and control groups. The data were analyzed by SPSS 17 software programs. In statistical data analysis, single factor variance analysis (ANOVA) and t-test were used. The results obtained from data analysis are as follows: There was a statistically significant difference on academic achievement in the post test between the experimental group and the control groups, in favor of the experimental group. There was a statistically significant difference on attitude in the post test between the experimental group and the control groups, in favor of the experimental group. There was a statistically significant difference on achievement permanence between the experimental group and control groups, in favor of the experimental group.Moreover, the levels of brain dominance of experiment group changed in the end of brain-based learning practices. The balanced brain-the two hemispheres of the brain the same dominant increased 24% in this research. Additionally, the experimental group said that `we liked to the brain based learning design` in interviews.Key Words: Brain-Based Learning, Science Teaching, Permanent Learning, Achievement, Attitude.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleBeyin temelli öğrenme tasarımlarının öğrencilerin akademik başarı, tutum ve öğrenmelerinin kalıcılığı üzerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of brain based learning design to academic achievement, attitude and retenti̇on of learning students'
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmStudent attitude
dc.subject.ytmPermanence
dc.subject.ytmScience teaching
dc.subject.ytmScience and technology course
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmBrain-based teaching
dc.subject.ytmInstructional design
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmAttitudes
dc.identifier.yokid10048044
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid363081
dc.description.pages245
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess