Show simple item record

dc.contributor.advisorBahçeci, Ferhat
dc.contributor.authorElçiçek, Mithat
dc.date.accessioned2020-12-29T08:06:22Z
dc.date.available2020-12-29T08:06:22Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355000
dc.description.abstractBu araştırmada, `Bilgisayar-I` ders içeriğinin Moodle öğrenme yönetim sisteminin mobil arayüzü üzerinden öğrencilere sunulması ve öğrencilerin akademik başarısı ve tutumları üzerindeki etkililik düzeyinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda Moodle tabanlı bir Mobil Öğrenme Yönetim Sistemi (MOYS) sayfası tasarlanmıştır. Bu çalışmayla mevcut öğrenme ortamlarına alternatif bir öğrenme ortamı geliştirilmemiş, aksine bu ortamlara destek olmak için bu ortamlardaki öğrenmenin etkililiğinin artırılması hedeflenmiştir. Hazırlanan MOYS sayfasının öğrencilerin akademik başarısı ve tutumları üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencileriyle 9 haftalık bir uygulama çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırma için deneysel araştırma modelinde, öntest-sontest kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Çalışmaya, deney ve kontrol gruplarının eşit sayıda tutulduğu toplam 90 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak akademik başarı testi ve mobil öğrenme tutum ölçeği kullanılmıştır. Araştırma analizleri sonucunda elde edilen akademik başarı öntest değerlerinde deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir fark görülmezken, sontest değerlerinde ise anlamlı farklılık görülmüştür. Sadece deney grubuna uygulanan mobil öğrenme tutum ölçeğinde ise öntest ve sontest sonuçlarında olumlu yönde tutum belirmiştir.Anahtar Kelimeler: Öğrenme Yönetim Sistemi, Mobil Öğrenme, Moodle
dc.description.abstractIn this study, it was intended to present students with `Computer-I` course content via the mobile interface of Moodle learning management system and determine the level of its effectiveness on students' academic achievement and attitudes. In this respect, a Moodle-based Mobile Learning Management System (MLMS) page was designed. An alternative learning environment wasn't developed to the current learning environment with this work. On the contrary, it was aimed to increase the effectiveness of these environments to support learning within this environment. In order to measure the impact of prepared MLMS page on students' academic achievement and attitudes, a 9-week application study was conducted with students at Faculty of Education of Siirt University. As for the research, pre-and post-test control group with the pattern in the experimental research model was used. A total of 90 students participated in the study in which test and control groups were kept in equal numbers. Mobile learning academic achievement test and attitude scale were used as data collection tools. While no significiance difference was found in the academic achievement pre-test values obtained as a result of research analysis between the experimental and control groups, significant differences were observed in the values of the post- test. Only in the mobile learning attitude scale applied to the experimental group a positive attitude emerged in the pre-and post-test results.Key words: Learning Management System, Mobile Learning, Moodleen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleMobil öğrenme yönetim sisteminin öğrenenlerin akademik başarısı ve tutumları üzerindeki etkisi
dc.title.alternativeEffect of mobile learning management system on academic success and attitudes of learners
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmComputer assisted learning
dc.subject.ytmComputer assisted instruction
dc.subject.ytmLearning
dc.subject.ytmLearning methods
dc.subject.ytmMobile learning
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.identifier.yokid10076146
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid391572
dc.description.pages106
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess