Show simple item record

dc.contributor.advisorTekin, Ahmet
dc.contributor.authorÖncel, Mustafa
dc.date.accessioned2020-12-29T08:05:02Z
dc.date.available2020-12-29T08:05:02Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2019-03-13
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/354479
dc.description.abstractGünümüzde var olan bilginin sabit olmaması ve çok hızlı değişim göstermesi, insan profilini de değiştirmiştir. 21. yüzyılda bilgi toplumu bireylerinden bilgiyi öğrenmeleri, öğrendiklerini özümsemesi, günlük hayatında kullanmaları ve değişen şartlara göre yenilemeleri beklenmektedir. Bu durum yaşam boyu öğrenme etkinliklerinin yaygınlaştırılması ile mümkündür. Yaşam boyu öğrenme becerilerine sahip bireyler, piyasanın ihtiyacı olan nitelikli iş gücü haline gelerek küresel kalkınmada etkin rol üstlenebilirler.Yaşam boyu öğrenme faaliyetleri ülkemizde ağırlıklı olarak Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Halk Eğitim Merkezleri tarafından verilen çeşitli kurslarla devam ettirilmektedir. Kurslara katılan kişiler geleneksel eğitim yaşını doldurmuş, fiziksel ve ruhsal olarak belirli bir olgunluğa erişmiş yetişkin bireylerdirBu araştırmanın amacı, Halk Eğitim Merkezi bünyesinde açılan bilgisayar işletmenliği kurslarında eğitim gören kursiyerlere, yetişkin eğitimi kuramlarından dönüştürücü öğrenme kuramına göre (DÖK) özelleştirilmiş Moodle Öğretim Yönetim Sistemi (ÖYS) ile desteklenerek verilen eğitimin; kursiyerlerin akademik başarılarına etkisini araştırmak, öğretim materyallerine yönelik motivasyonlarına etkisini araştırmak ve özelleştirilen ÖYS' yi değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada doğrudan ve dolaylı değerlendirmelerin bir arada kullanıldığı tümleşik değerlendirme yapılmıştır. Araştırmanın deseni, biri olan ön test - son test kontrol gruplu desendir. Araştırmanın çalışma grubu, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Bingöl Halk Eğitim Merkezi tarafından verilen `Bilgisayar İşletmenliği` kurslarına katılan 69 kurs öğrencisidir. Araştırmadaki deney ve kontrol gruplarının oluşturulması amacıyla, 69 kişilik grup, evde internet erişimine sahip olma ve eğitim durumları göz önünde alınarak rastgele şekilde 32 kişi (deney grubu) ve 37 kişi (kontrol grubu) olarak ikiye ayrılmıştır. Kontrol grubunda yer alan öğrencilere yalnızca bilgisayar laboratuarı ortamında yüz yüze, deney grubu öğrencilerine de, bilgisayar laboratuarı ortamında yüz yüze ve özelleştirilen Moodle ÖYS üzerinden eğitim verilmiştir. Uygulama yaklaşık dört hafta sürmüştür.Yapılan araştırmada dört adet veri toplama aracı kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından ilki, demografik bilgilerin yer aldığı sekiz maddelik anket sayfasıdır. İkinci veri toplama aracı, Elçiçek (2015) tarafından geliştirilen ve 48 sorudan oluşan `Akademik Başarı Testi` dir. Üçüncü veri toplama aracı, J. M. Keller tarafından geliştirilen, Kutu ve Sözbilir (2011) tarafından Türkçe' ye uyarlanmış 24 maddeden oluşan `Öğretim Materyalleri Motivasyon Anketi (ÖMMA)` dir. Dördüncü veri toplama aracı ise, araştırma sonunda yalnızca deney grubuna uygulanmak üzere Ateş (2013) tarafından geliştirilen ve 41 maddeden oluşan `Eğitsel Web Sitesi Değerlendirme Ölçeği` dir.Araştırma sonunda; uygulanan her iki yöntemin de öğrencilerin akademik başarılarını ve öğretim materyallerine yönelik motivasyonlarını arttırdığı fakat özelleştirilen ÖYS ile desteklenerek verilen eğitimdeki öğrencilerin akademik başarı ve öğretim materyallerine yönelik motivasyonlarının, yalnızca bilgisayar laboratuarında yüz yüze verilen eğitimdeki ortalamalardan yüksek olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca hazırlanan ÖYS' yi değerlendirmek amacıyla deney grubu öğrencilerine uygulanan ölçek maddelerine öğrencilerin genel olarak `İyi` ve `Çok İyi` aralığına gelen cevaplar verdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre, özelleştirilen ÖYS' nin genel olarak kullanışlı bir sistem olduğu söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Dönüştürücü öğrenme kuramı, yaşam boyu öğrenme, içerik yönetim sistemi, Moodle, öğretim materyalleri motivasyonu.
dc.description.abstractInstability of the information today and its fast changing nature have also changed the human profile. Information society of the 21st century expect individuals to learn the information, absorb the learnt information, use them in real life and renew them according to changing conditions. This is possible with the spread of lifelong learning activities. Individuals with lifelong learning skills can become the qualified labor force that the market needs and have an effective role in global development.Lifelong learning activities are mostly being continued by various courses given by Public Training Centers under Ministry of National Education. Participants of the courses are adults who have passed conventional age of education and reached a physical and mental maturity.Purpose of this study is to study the effect of education given with the support of Moodle Learning Management System (LMS) customized according to transformative learning theory from adult education theories to trainees being trained at computer operating opened within Public Training Centers on academic success of trainees, on motivations towards training materials and to evaluate customized LMS. In line with this purpose, integrated evaluation in which direct and indirect evaluations are made together was carried out in this study. Research design is a pretest - posttest control group design. Study group of the study is 69 course students participating in `Computer Operating` course given by Bingöl Public Training Center during 2015-2016 educational year. To create research and control groups in the study, 69 people were divided into two groups as 32 people (research group) and 37 people (control group) considering having internet access at home and their educational levels. The students in control group were given training only face to face on computer lab setting while research group students were given on computer lab setting and also customized Moddle LMS. The implementation lasted for almost four weeks.During the conducted study, four data collection tools were used. First data collection tool was the questionnaire page in which eight items containing demographic information are located. Second data collection tool was the `Academic Achievement Test` consisting of 48 questions developed by Elçiçek (2015). Third data collection tool was `Training Materials Motivation Questionnaire (TMMQ)` consisting of 24 items, adopted to Turkish by Kutu ve Sözbilir (2011) and developed by J. M. Keller. Forth data collection tool was `Educational Website Evaluating Scale` consisting of 41 items and developed by Ateş (2013) to be applied only on research group at the end of the study.At the end of the study, it was found that both method increased the academic success of the students and their motivation towards learning materials; however, academic success and motivations toward learning materials of students in training supported with customized LMS were higher than the ones who received the training only face to face on computer lab setting. It was also determined that students mostly gave answers between `Good` and `Very Good` to items of the scale applied to research group students to evaluate LMS. So, customized LMS can be said to be anKeywords: Transformative learning theory, lifelong learning, content management system, Moodle, learning materials motivation.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYaşam boyu öğrenme bağlamında dönüştürücü öğrenme kuramına göre hazırlanmış bir içerik yönetim sisteminin değerlendirilmesi
dc.title.alternativeEvaluation of a content management system prepared according to transformative learning theory within the context of lifelong learning
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-03-13
dc.contributor.departmentBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLifelong learning
dc.subject.ytmLearning
dc.subject.ytmLearning methods
dc.subject.ytmTransformative learning
dc.subject.ytmContent management systems
dc.subject.ytmPublic education centres
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmAdult education
dc.identifier.yokid10137634
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid452049
dc.description.pages137
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess