Ortaokul öğrencilerinin mühendislik alanına ilişkin tutumlarının ve algılarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Yılmaz, Hülya | |
dc.contributor.author | Bilir, Tuğba | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:54:11Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:54:11Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-02-28 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/351027 | |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin mühendislik alanına ilişkin tutumları ve algılarındaki farklılıkları belirlemeyi araştırmaktır. Araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılarak ortaokul öğrencilerinin algı ve tutumları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemini ise uygun örnekleme yöntemi ile beşinci ve altıncı sınıf öğrencilerinden 542 kişi oluşturmuştur. Araştırmada veriler `Mühendislik Tutum Ölçeği` ve `Bir Mühendis Çiz` ölçekleri kullanılarak elde edilmiştir. Tutum ölçeğinden elde edilen verilere göre ortaokul öğrencilerinin cinsiyetlerine ve sınıf düzeylerine göre anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Öğrencilerin fen başarı puanı ile tutumları arasında düşük düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Öğrencilerin mühendislik alanına ilişkin tutumlarında özel/devlet okulunda okuma durumuna göre anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Bu durumun özel okulda okuyan öğrencilerin lehine olduğu tespit edilmiştir.Öğrencilerin çizimlerinde çıkan mühendislik alanına ilişkin algılarında en çok ortaya durum tasarım olmuştur. Öğrencilerin algılarındaki farklılığı belirleyebilmek için DAET Dereceli Puanlama Anahtarı kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre ortaokul öğrencilerinin cinsiyetlerine göre mühendislik alanına ilişkin algılarında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Anlamlı fark erkek öğrencilerin lehine olarak bulunmuştur. Ortaokul öğrencilerinin sınıf düzeylerine göre mühendislik alanına ilişkin algılarında anlamlı bir fark tespit edilmemiştir. Öğrencilerin fen başarı puanı ile tutumları arasında düşük düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Öğrencilerin mühendislik alanına ilişkin tutumlarında özel/devlet okulunda okuma durumuna göre anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Bu durumun özel okulda okuyan öğrencilerin lehine olduğu tespit edilmiştir. Bu durumda ortaokul öğrencilerine mühendislik alanına yönelik olumlu tutum ve algının kazandırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Mühendislik, algı, tutum ve ortaokul öğrencileri | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to investigate the differences in attitudes and perceptions of middle school students in the field of engineering.In this research, perceptions and attitudes of middle school students were tried to be determined by using the mixed research method. The target population of the present study was formed by 2018-2019 academic year middle school students in Izmir province. The sample of the study consisted of 542 fifth and sixth graders with the appropriate sampling method. The data were obtained using `Engineering Attitude Scale` and `DAET` scales. According to the findings obtained from the attitude scale, there was no difference in the attitudes of middle school students according to their class and gender. A low level relationship between the students ' science achievement score and their attitudes has been identified. A significant difference was found in students ' attitudes towards engineering in private/public school according to their reading status. This was found to be in favour of pupils studying at the private school.It has been design in students ' perceptions of the field of engineering that have emerged most in their drawings. In 2018, the science curriculum was updated to include Science, Engineering and Attempt Practices, and the perception of engineering in students was designated as design.DAET Scoring Guide was used to determine the difference in students ' perceptions. According to the data obtained, a significant difference was found in the perceptions of middle school students regarding the field of engineering according to their gender. Significant difference was found in favor of male students. There was no significant difference was found in the perceptions of middle school students regarding the field of engineering according to grade levels . A low level relationship between the students ' science achievement score and their attitudes has been identified. A significant difference was found in students ' attitudes towards engineering in private/public school according to their reading status. This was found to be in favour of pupils studying at the private school. As a result, it is thought that it is important to gain positive attitudes and perceptions to middle school students in the field of engineering.Key words: Engineering, perception, attitude and middle school students | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin mühendislik alanına ilişkin tutumlarının ve algılarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of middle school students' attitudes and perceptions related to engineering | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-02-28 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10309641 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | EGE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 612943 | |
dc.description.pages | 116 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |