Show simple item record

dc.contributor.advisorBaşbay, Alper
dc.contributor.authorGülsün Başaran, Asli
dc.date.accessioned2020-12-29T07:54:07Z
dc.date.available2020-12-29T07:54:07Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-13
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/351003
dc.description.abstractBu araştırmada, Türkiye'de uygulanan Uluslararası Bakalorya (UB) programının hedef, içerik, eğitim durumları ve değerlendirme boyutlarıyla incelenmesi, programı uygulayan öğretmen ve yöneticilerin programın uygulanmasına dair görüşlerine yer verilmesi yoluyla farklı diploma programlarının kullanımını destekleyici strateji ve hedefler belirlenmesi için öneriler sunabilmek amaçlanmıştır. Çalışmada `UB programında görev alan öğretmen ve yöneticilerin programın hedef, içerik, eğitim durumları ve değerlendirme boyutlarına ilişkin görüşlerinin nelerdir?` sorusuna yanıt aranmıştır.Bu araştırmada karma araştırma desenlerinden sıralı açıklayıcı desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak UB programına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri anketi ve UB programı uygulamasına ilişkin yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında UB sistemini uygulayan devlet (3) ve özel (38) okullarda görev yapan öğretmen ve yöneticiler oluşturmuştur. Örneklemin belirlenebilmesi için ise amaçlı örnekleme metotlarından ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda araştırma evreni içerisinde yer alan öğretmen ve yöneticilerden UB programını minimum bir yıl uygulayan ve bu süreçte aktif rol alan öğretmen (n=171) ve yöneticiler (n=19) seçilmiştir. Araştırmanın nitel boyutu için, nicel veri analizinin tamamlanmasından sonra UB Programını uygulayan okullarda görev yapan UB yöneticilerine görüşme formu uygulanmıştır. Nicel verilerin çözümlenmesinde katılımcıların UB programını değerlendirme anketine vermiş olduğu cevapların dağılımını belirlemek için yüzde-frekans analizi kullanılmıştır. Katılımcıların UB programını değerlendirme anketinde yer alan ifadelere ilişkin görüşlerini belirlemek için ise betimsel analiz değerleri (ortalama, standart sapma, ortanca ve tepe değer) hesaplanmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesi için ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmaya dahil edilen öğretmen ve yöneticilerin UB programına ilişkin görüşlerini karşılaştırmak için Mann-Whitney U testi uygulanmıştır. Katılımcıların UB programındaki hizmet süresi ile UB programına ilişkin görüşleri arasındaki ilişkiler ise Spearman korelasyon analiz tekniği kullanılarak incelenmiştir. Bulgular katılımcıların, UBDP'nin hedef, içerik, eğitim durumu ve değerlendirme boyutlarının yeterliliğinin çok yüksek olduğunu düşündüğünü göstermektedir. Araştırmada UB diploma programının öğrencilerin toplumsal sorunlara karşı duyarlık geliştirmesine yardımcı olduğu konusunda, yöneticilerin öğretmenlere göre daha olumlu görüşleri olduğu sonucu çıkmıştır.
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to present suggestions for determining the strategies and targets to support the use of different diploma programs by examining all aspects of IBDP (International Baccalaureate) program applied in Turkey and by including the opinions of teachers and administrators who apply the program on the implementation of the program. In the study, `What are the opinions of the teachers and administrators working in the IB program on the objectives, content, learning situation and evaluation dimensions of the program?` was searched.In this research, sequential explanatory design, one of the mixed research designs, was used. As a data collection tool, teachers and administrators opinions questionnaire and semi structured interview form related to IB Program were used. The population of the study consisted of teachers and administrators working in state (3) and private (38) schools applying the IB System in 2018-2019 academic year. In order to determine the sample, one of the purposeful sampling methods, criterion sampling method was used. In this respect, teachers and administrators who are active in this process have been selected from the teachers (n=171) and administrators (n=19) in the research universe who have applied the IB Program for a minimum of one year. For the qualitative aspect of the study, after completing the analysis of the quantitative data, a semi structured interview form was applied to the IB administrators working in the schools applying the IB Program. In the analysis of quantitative data, percentage-frequency analysis was used to determine the distribution of participants' responses to the IB Program evaluation questionnaire. Descriptive analysis values (mean, standard deviation, median and peak value) were calculated in order to determine the participants' views on the expressions included in the IB Program evaluation questionnaire. The descriptive analysis technique was used to analyze the qualitative data. Mann-Whitney U test was used to compare the opinions of teachers and administrators involved in the research on International Baccalaureate Program. Spearman correlation analysis was used to investigate the relationship between the participants' views on the IB program and their views on the International Baccalaureate Program. The findings show that the participants think that the adequacy of the objectives, content, learning situation and evaluation dimensions of UBDP is very high. In the study, it was concluded that the administrators had more positive opinions than the teachers about that the IB diploma program helps students to develop sensitivity towards social problems.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleUluslararası Bakalorya diploma programının yürütülmesine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri
dc.title.alternativeTeachers and principals opinions about application of the International Baccalaureate programme
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-13
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10302823
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityEGE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid593971
dc.description.pages121
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess