Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi çevrimiçi ödevlerine verilen duygusal motivasyonel geri bildirim mesajlarının akademik başarıya etkisi
dc.contributor.advisor | Sarsar, Fırat | |
dc.contributor.author | Demir, Yağmur | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:53:41Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:53:41Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-06-02 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/350849 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada iki önemli değişken bir strateji altında birleştirilmiştir. Duygu ve motivasyonun birlikte olduğu geri bildirim mesajlarıyla sadece motivasyonun olduğu geri bildirim mesajları arasındaki farklılık incelenmiştir. Araştırmanın amacı, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi kapsamında ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin çevrimiçi ev ödevlerine verilen duygusal motivasyonel geri bildirim mesajlarının akademik başarıya etkisini belirlemektir.Ortaokul altıncı sınıf öğrencilerine verilen iki farklı geri bildirim türünün akademik başarıya etkisinin incelendiği bu araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen temel alınarak tasarlanan nicel bir araştırmadır. Araştırmada deney grubuna dâhil öğrencilerin çevrimiçi ortamdaki ödevlerine yönelik araştırma süresince duygusal motivasyonel geri bildirim verilmiş olup, kontrol grubunda yer alan öğrencilerin ödevlerine sadece motivasyonel geri bildirim verilmiştir. Araştırma katılımcıları, İzmir ilinin Narlıdere ilçesinde devlete bağlı bir ortaokulda öğrenim gören altıncı sınıf öğrencileri olarak belirlenmiştir. Araştırmaya toplam 57 öğrenci katılmıştır. Araştırmada ön test ve son test olarak Öztürk (2015) tarafından Bilişim Teknolojileri Dersi kapsamında hazırlanan ve son akademik başarı testi kullanılmıştır. Uygulanan ön test ve son testlerden elde edilen veriler eşleştirilmiş grup t-testi ve bağımsız gruplar t-testi ile analiz edilmiş olup, grupların kendi içinde ve birbirleriyle olan başarı ortalamalarındaki artış temel alınarak karşılaştırma yapılmıştır.Elde edilen bulgular ışığında her iki grubun da son test puanlarında artışın anlamlı olduğu ancak gruplar arasındaki puan artışlarının ise anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür. Bu da iki geri bildirim türünün de başarıyı arttırdığını; ancak bu artışın birbirinden anlamlı düzeyde fazla ya da az olmadığı sonucuna varıldığını göstermektedir. Araştırmada metin tabanlı öğrenme ortamlarında kullanılan duygusal ve motivasyonel mesajlarının bu değişkenleri temel alarak şekillenmesi gerektiğinin önemi belirtilmiştir. | |
dc.description.abstract | Emotional motivational feedback was developed by Sarsar (2014) on the problems experienced in giving emotional and motivational feedbacks in text based environments as a message type based on emotions. The main difference that distinguishes emotional motivational feedback messages from other feedback messages is that they use strategies such as using different font styles and formatting, emojis, semantic values of words to increase emotional effects (Sarsar, 2014). In this study, differences between emotional motivational feedback messages and motivational feedback messages was examined. The aim of the research is to determine the effectiveness of emotional motivational feedback messages given to online homework of secondary school sixth grade students on academic achievement within the scope of Information Technologies and Software course.This study, which examines the effect of two different types of feedback given to sixth grade students, is a quantitative study designed based on a semi-experimental pattern with a pretest posttest control group. During the research, emotional motivational feedback was given for online homework of the students in the experimental group, and only the motivational feedback was given to the online homework of the students in the control group. The emotional motivational message design developed by Sarsar (2014) was influenced by the ARCS Motivational Design Model of Visser and Keller (1990) as the theoretical framework for this research. The dependent variable of the research is the success of the groups in their determined achievements for teaching `Microsoft Office Powerpoint` software in the Information Technologies curriculum. As an independent variable in the research, the types of motivational and emotional motivational feedback given to online homework assignments were discussed. The research participants were determined as sixth grade students studying in a state affiliated secondary school in Narlıdere district of İzmir province. A total of 57 students participated in the study. In the research, the pre and post academic achievement test prepared by Öztürk (2015) within the scope of Information Technologies Course was used as pre-test and post-test. The data obtained from the pretest and posttests were analyzed by paired group t-test and independent groups t-test, and comparisons were made on the basis of the increase in the academic achievements averages within the groups and with each other.According to findings, it was observed that the increase in the post-test scores of both groups was significant, but the increase in the scores between the groups did not differ significantly. This means that both types of feedback increase academic achievements; however, it is concluded that this increase is not significantly more or less than each other. When the results of the research are evaluated, it is clearly seen that the effect of the two different types of feedback given to the groups is significant, and in many studies, it has been proved that the effect of feedback on learning is significant. However, there was no significant difference in the amount of increase in group achievements in this study, which examined the effects of two types of feedback, which were called motivational and emotional motivational, on academic success, which was not done before. These variables of the variable and motivational messages used in the text-based learning environments in the research. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi çevrimiçi ödevlerine verilen duygusal motivasyonel geri bildirim mesajlarının akademik başarıya etkisi | |
dc.title.alternative | The effectiveness of emotional motivational feedback messages via online assignments in information technologies and software course academic achievement | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-02 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10329372 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | EGE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 622202 | |
dc.description.pages | 83 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |