dc.contributor.advisor | Uysal, Şefik | |
dc.contributor.author | Somer, Oya | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:44:03Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:44:03Z | |
dc.date.submitted | 1994 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/348560 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu calxsmanm amacı, Madde-cevap modellerinden Rasch Model' i kullanarak, ilkokula yeni başlayacak öğrencilerin okuma ve matematik eğitimi için gerekli ön becerilere sahip olma düzeylerini değerlendirmeye yönelik bir test için, model alt testler geliştirmektir. Madde analizlerinde, Rasch Model' in parametrelerinin tahminlenmesinde PROX metodu kullanılmıştır- PROX metodu belli varsayımların karşılanması ile, Maksimum Olabilirlik Metodu ile tahmin edilen parametre değerlerine çok yakın sonuçlar veren, yalın ve pratik bir metotdur. Kuramsal kaynakların incelenmesi ve bu alanda kullanılan bazı testlerin madde yapılarından yararlanılması yoluyla, öğrencilerin ilkokul birinci sınıf okuma ve matematik eğitiminde başarılı Olmalarında etkili görülen dört temel ön beceri alanı saptanmış ve maddeler yazılıp resimlendirilerek, madde analizlerinde incelenmek üzere bir deneme testi oluşturulmuştur. Testte, Dinlediğini Anlama, Görsel Ayırdetme, İşitsel Ayırdetme ve Matematik alt teştleri yer almaktadır. Uygulama 1992-93 öğretim yılı başında, tzmir şehir ilkokullarına yeni başlayan öğrenciler arasından seçilen 200 öğrenci üzerinde, araştırmacı vej^çuk gelişimi alanındaki bir uzman tarafından yürütülmüştür. N/ Dört alt test, madde analizlerinde ayrı test birimleri olarak ele alınmıştır. Rasch madde analizi yoluyla, maddelerin güçlük parametreleri Ve testi alan kişilerin yetenek ölçümleri tahminlenmiş ve maddelere gösterilen tepki örüntülerinin, Rasch Model 'in varsayımlarına uyumları analiz edilmiştir. Ayrıca alt testlerin, informasyon ve standart hata eğrileri elde edilmiştir. Tekrarlanan madde analizleri sonucunda, Dinlediğini Anlama alt testinde, yirmi üç maddeden yirmi biri, Görsel Ayırdetme alt testinde yirmi üç maddeden yirmi ikisi, İşitsel Ayırdetme alt testinde on dört maddenin tamamı, Matematik alt testinde, otuzyedi maddeden yirmi dördü modelle uyumlu ve amaca uygun bulunarak, model alt testleri oluşturmak üzere seçilmişlerdir. Yapılan incelemeler sonucu, alt test maddelerinin cinsiyet ve sosyo-kültürel düzey değişkenleri açısından yanlı olmadıkları görülmüştür. Güvenirlik çalışmaları sonucu, Görsel Ayırdetme, İşitsel Ayırdetme ve Matematik alt testlerinin, yüksek iç tutarlılık katsayılarına sahip oldukları, Dinlediğini Anlama alt testinin ise, biraz daha düşük bir güvenirlik katsayısına sahip olduğu görülmüştür. ön geçerlik çalışması için, alt testlerden elde edilen ölçümlerle, öğrencilerin birinci yarıyıl sonundaki okuma ve matematik baçairıları arasındaki korelasyonlar ve alt testler arasındaki interkorelasyonlar elde edilmiştir. Elde edilen veriler, değişkenler arasında beklenen türde ilişkiler bulunduğuna işaret etmektedir. Geçerlik ve güvenirlik çalışması sonuçları, çeşitli ülkelerde aynı amaçla kullanılan testlerin geçerlik ve güvenirlik sonuçları ile benzerlik göstermekte ve tatmin edici düzeyde gözükmektedir. Raporda ayrıca, bulgulara dayalı olarak bazı önerilere yer verilmiştir. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT The purpose of this study is to develop model subtests for assessing prerequisite skills of reading and mathematics for first grade children by using Rasch Model which is an item Response Model. In item analysis, for estimating Rasch Model parameters PROX method has been used. When some assumptions has been accepted, Prox method is a simple and practical method, which gives very close numerical values for item parameters estimated with Maksimum Likelihood method. Analyzing theoratical literature and by the help of some educational tests which are being used in the related field, four prerequisite skills domain have been found most important for reading and mathematics instruction. After writing and picturing items for these domains, a test item pool has been developed for examining in item analysis. Listening Comprehen sion, Visual Discrimination, Auditory Discrimination and Mathematics subtests are involved. The study carried on 200 new registered first grade students which had been selected from İzmir city primary schools. The investigator and a trained child specialist for this study were responsable for the administration. Item analysis of four subtests had been made separately. Using Rasch item analysis, item difficulty parameters and person measurements had been estimated and fit analysis of Rasch Model had been made. At the end of repeated item analysis, twenty one of twenty three items in Listening Comprehension, twenty two of twenty three items in Visual Discrimination, all of fourteen items in Auditory Discrimination and twenty four of thirty seven items in Mathematics sub tests had been found to be fitted to Rasch Model assumptions and the purpose of the test and had been selected to final form of model subtests. At the end of the analysis it hadbeen found that, none of the subtest items were biased for sex and socio-culturel variables. With reliabilty studies it had been found that, Visual Discrimination, Auditory Discrimination and Mathematics sub tests have high internal consistency coefficients but Listening Comprehension subtest has relatively low reliability coefficient. Intercorrelations of sub tests and correlations among test scores and reading-mathematics achievement scores at the end of first sömestre, had been calculated for studying validity. Data had been showed that, there are relationships among variables as we are expected. The results of the reliabilty and validty studies are similar to several educational tests that are being used today in several countries with the same purpose, and results seem to be satisfying. In this report, also some implications have been suggested for further studies. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | İlkokul birinci sınıf okuma ve matematik ön becerilerinin değerlendirilmesinde bir rasch model uygulaması | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Skill acquiring | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.subject.ytm | Reading skills | |
dc.subject.ytm | Listening-understanding | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.identifier.yokid | 27357 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | EGE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 27357 | |
dc.description.pages | 168 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |