Show simple item record

dc.contributor.advisorAltuğ, Taylan
dc.contributor.authorIşiklar, Erhan
dc.date.accessioned2020-12-29T07:44:02Z
dc.date.available2020-12-29T07:44:02Z
dc.date.submitted1994
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/348554
dc.description.abstractÖZET Bu çalışmada, bilimsel kuramların doğası ve bilimsel gelişmede oynadıkları rol, çeşitli bilim felsefecilerinin konuya getirdikleri farklı bakış açıları ve katkılar dikkate alınarak incelenmiştir. Bu itibarla, önce genel bir bilim karakterizasyonu verilmiş ve bilim üzerine eğilen bilin felsefesinin yöntemsel çeşitliliğine örnekler vermek amacıyla sosyal psikolojik, formel-analitik ve normatif tutumlar kısaca sergilenmiştir. Bilim sel kuramların yapısının axiomatik, enstrümentalist ve pragma- tik bir tarzda Çözümlenebiliceği belirtilmiştir- Geleneksel ak- siyometik bilim Çözümlemesinde verilen kuram-gözlem ayrımı tanıtılarak, bu ayrıma yöneltilen çeşitli itirazlar kaydedilmiştir. S özlemin kuram-yüklülüğü konusu araştırılmış ve bu olgunun belirlenmesinde karşılaşılabilecek bazı aşırı döngüselleştirme tehlikelerine dikkat Çekilmiş ve Kordign çözümlemeleri çerçevesinde genel bir değerlendirmeye gidilmiştir.. Kuram ve gözlem ilişkisini kurmaya yönelik tekabül kuralları anlayışı, Bridgman*ın operasyonel tanımları ve Caraap'm redüksiyon cümleleri örneğinde sergilenmiştir. Hempellin teorik terimler problemime ilişkin araştırmalarından kaynaklanan 'kuramsalı aştırma para doksu* ve »kuramcının dilemması' ele alınarak kuramsal terim ve önermelerin fonksiyonel vazgeçilmezliği tartışması ayrıntılı olarak verilmiştir- Empirik temel problemi bağlamında Sneed'in kurama- bağımlı kuramsallık kavramı incelenmiş ve Duhem-Quine tezi çerçevesinde holistik kuram anlayışı sergilenerek değer lendirilmiştir. Tümevarımcı ve doğrulamacı bilim ve bilimsel yöntem anlayışlarının temel güçlükleri olarak tfempel ve Good-man. paradoksları aracılığıyla, geleceğe yönelik tümevarımcı Çıkarsama ve genelleme yapma imkanı sorgulanmış, kuram ve deney arasındaki ilişkinin tümevarımcı ve. doğrulamaca bir olgusal deatek nosyonu ile karakterizasyonunun yetersizliği beliirtilmiştir.. Kari Raimund Popper'ın yanlışlamacı bilim metodoloji si sergilenerek, Thomas S. Kuhn tarafından ona yöneltilen eleştiriler açımlanmış ve Kuhn-'un bilimsel paradigmalar ve bilim¬ sel devrimlerin yapısı ve bilimin gelişimine ilişkin görüşleri eleştirel olarak irdelenmiştir. Bilim felsefesindeki sentez. arayışlarının bir sonucu olarak Lakatos 'un ortaya koyduğu bilimsel araştırma programları metodolojisi ayrıntılı olarak ele alınmış ve genel bir değerlendirme yapılmıştır
dc.description.abstracten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.titleBilimsel teorilerin yapısı ve gelişimi
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentFelsefe Anabilim Dalı
dc.subject.ytmScientific theories
dc.identifier.yokid27358
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityEGE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid27358
dc.description.pages156
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess