dc.contributor.advisor | İşçi, Günseli | |
dc.contributor.author | Uçan, Fümet S. | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:43:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:43:42Z | |
dc.date.submitted | 1994 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/348469 | |
dc.description.abstract | ÖZET Yeats'ln Şiirinde Sembol başlıklı bu çalışma, 1865- 1939- yılları arasında yaşamış olan şair, politikacı, milliyetçi, oyun yazarı William Butler Yeats'in şiirinde 'sembol' olgusunu incelemeyi amaçlamıştır. Sembol, en geniş tanımıyla görünen anlamının altında yatan dana kapsamlı düşünceler ileten edebî bir araçtır. Kültürler içinde nesillerden nesillere aktarılarak gelenekselleşen sembollerin yanısıra sanatçıların öznel değerlerinin, deneyimlerinin, yaşam görüşlerinin birer ürünü olarak ortaya çıkan ve daha kapsamlı bakış açılarını ve fikirleri çağrıştıran kişisel sembollerden de söz etmek mümkündür. Semboller, yetkin sanatçıların elinde yalın bir cümlenin söyleyebileceğinden çok daha etkili bir anlatım oluşturur; çünkü semboller imgelem gücü yardımıyla duygusal bir tepki doğurur. Ayrıca yüzyıllardan beri edebiyat geleneği içinde yinelenerek süregelen semboller okuyucunun metinlerarası bağlantılar kurabilmesini sağlayan edebi çağrışım atmosferiyle çevrelenmiştir. 97Özellikle Yeats' in şiirini, şairin öznel bir yaklaşımla belirli sembollere yüklemiş olduğu anlamı ve değeri bilmeden, tam olarak anlamak mümkün değildir. Bu gerçek, başlangıçta şiirlerin okunmasını güçleştirse de, uzun vadede okuyucu sembollerin şiire kazandırdığı yeni anlam zenginliği ile ödüllendirilmiş olmaktadır. On dokuzuncu yüzyılın sonlarından. ti. Dünya Savaşı'mn hemen öncesine dek süren yaşamı boyunca Yeats, şiirlerinde yukarıda sözü geçen geleneksel ve kişisel sembolleri sık sık kullanmış bir şairdir. Yeats'in sembollerine yüklediği değişik anlamları daha iyi aktarmak amacıyla yaşadığı dönemin ve ülkesinin politik özellikleri incelenmiştir. İngiltere ile onaltıncı yüzyıldan beri anlaşmazlık içinde olan İrlanda, Yeats' in yaşadığı dönemde köklü siyasal, kültürel, ve sosyal değişimlere sahne olmuştur. Yeats, bu değişim hareketlerinde hem etkin görevler almış, hem de şiirleriyle İrlanda' nın bağımsızlık çabalarını desteklemiştir. 1920'lerde bağımsızlık hareketi İrlanda'nın mitlerle dolu geçmişinden uzaklaşmaya başlayınca Yeats de bu harekete duyduğu inancı yitirmiş ama ülkesi İrlanda' ya duyduğu sevgi kaybolmamıştır. İrlanda'da bu değişim rüzgarları eserken sembollerin bir diğer kaynağı olarak Yeats' in yaşam öyküsüne de yer vermekte yarar görülmüştür. Küçük yaşlarda ailesiyle birlikte İngiltere'ye göç eden İrlandalı Yeats, gençliği 98süresince yaz tatillerinde doğduğu yerlere yaptığı sürekli ziyaretlerle İrlanda ile İngiltere arasındaki farkları görme olanağı bulmuştur. Okuduğu romantik şairlerin, İrlanda mitolojik öykülerinin, aşklarının, doğaüstü ve felsefî konulara ilgisinin, İrlandalı dostları ile kurduğu ulusal tiyatronun etkilerini onun şiirinde semboller yoluyla açıkça görmek olasıdır. Daha da önemlisi,sembol ana temaları ortaya koyan bir araç olmanın ötesinde kendi içinde bir ana temadır. Yeats' in uzun hayat çizgisi boyunca geleneksel ve kişisel sembollerin nasıl birbirlerini tamamlayan sembollere dönüştüğü de üzerinde durulması gereken bir konu olarak ortaya çıkmıştır. Birbirlerinin karşıtı gibi görünen bu kavramsal semboller yaşamın özünün kendi bütünlüğü içinde algılanabilmesini sağlar. Diyalektik bir ilişki içinde var olan akıl-duygu, doğa-doğaüstü, rasyonel-irrasyonel, yaşlı-genç, beden-ruh, deneyim- masumiyet gibi kavramlar Yeats'in şiirinde insan varlığının karmaşık yapısını anlayabilmek ve anlatabilmek için kullanılır. Yeats'in şiirlerindeki semboller, edebiyat geleneği, şairin kendi yaşam öyküsü, şairin İrlanda'nın geçmişine ve ulusal ve dramatik hareketine olan ilgisine katkısı bağlamlarında anlam kazanabilir. Ancak Yeats'in şiirlerinin aynı zamanda kendi kendine yeten bir özelliği de vardır. Bu nedenle bu çalışmada Yeats'in şiirlerinin edebî, tarihsel 99ve biyografik temeller üzerinde yorumlanabileceği varsayımından yola çıkılmış ve sonuçta Yeat'in şiirinin yapısal özellikleri gereği salt söylem temelinde de okuyucu tarafından alımlanabileceği düşünülmüştür. 00 | |
dc.description.abstract | CONCLUSION Poetry Is a special way of thinking and rendering ideas. In poetry, ideas are mainly rendered through symbols. The symbols evoke unstated suggestions that have further significances associated with them, tn Yeats's poetry, the unstated suggestions turn out to be an act of inspiration not only for the reader of his poetry but perhaps for Yeats himself. Under the light of this inspiration, Yeats may start with a phrase or phrases from which the poem organically generates. In other words, he seems to start with an idea and then appeares to search and struggle for the appropriate words in which he can embody his symbols. The process of embodying his symbols is completed once the symbol 'has- found its expression' as Yeats himself states in his Essays and Introductions. The major premise of this study has been to clarify the possibilities of the symbol as a literary device and spot its place in Yeats's understanding and application of symbol in his poetry. This premise has shaped the first chapter of this study where the symbol in general and 92Yeats's understanding of the concept in his poetry in particular have been discussed. Yeats composed a considerable amount of his work out of a direct contact with the beliefs of many of his contemporaries and with the heroic past of Ireland which were in conflict with the ideological version of its history. Because of this conflict, Yeats turned to that past to find inspiration. There he found the ancient warrior hero Cuchulain as his symbol. Cuchulain is referred to as a symbol of rising; this symbol economically characterizes not only 'the terrible beauty` of the rebellion, but also 'the terrible beauy' of Ireland and its long history. Moreover, Cuchulain and the leaders of the rebellion have something in common, both are poets as well as warriors. Cuchulain is treated as a symbol of heroic courage and tragic joy, and this symbol could not have' been neglected in the overall pattern of Yeats's symbols. Hence the second chapter has been devoted to the exploration of symbols of frishry with their historical significance and contemporary meaning. Yeats's relation with the history of Ireland is complex; his contradictory Irishness is reflected in his poetry through symbols. Yet, his relation with Ireland is further complicated by his personal relations with his friends and lovers, and especially with Maud Gonne.The biography of Yeats is inseparaple from the contemporary 93conflicts of Ireland. In this respect, the impact of his personal life on his symbols should also be foregrounded. Thus, in a separate chapter a brief biographical account of Yeats's life has been given to demonstrate the related symbols. This chapter has inevitably involved the progression of the symbols he embodied throughout his life, from innocence to maturity, from a seeming order to a vision of paradoxical relations. His symbols inherently reflect his dilemmas originating from his conflict in reinterpreting life. Through these symbols one is confronted with the preoccupations with the end of an age in darkness, with echoes of the crisis in Europe in Yeats's time, and with the emergence of a new and unwelcome world. To sum up, Yeats's public and personal positions and the related symbols are interdependent; each informs the other. That is why the chapter that has devoted to Irish history and Yeats's symbols inevitably paved the way for the chapter which has been reserved to the biography of Yeats and his symbols. As such the historical and personal contexts of the symbols have been demonstrated. While Yeats has shaped his work out of reaction to the history of his times and out of his personal preoccupations, and while his symbols bear contemporary relevance, the deeper significance of his symbols lies in the larger dynamic of his poetry, that is, in his 94antithetical vision and so in his antithetical symbols. This assumption has led us to the last chapter of this study where we have attempted to explore Yeats's antithetical symbols. In touch with the spoken living language and the speaking voice, the poetry of. Yeats admits of many tones and the expression of complex, contradictory, and changing attitudes. The contradictions and incompatibles are reconciled only in that they make the compelling, or convincing poems; problems are evoked with intensity, but there is no solution. In the antithetical nature of the human, Yeats tries to give the experience of man in the twentieth century in its wholeness. By doing this, he foregrounds the antithetical concepts on the discourse level so that these concepts can be the first to catch one's attention. At this point, the task of the artist ends and the reader's starts. Thus, Yeats's aim in expressing antithetical and at the same time interdependent figures appeares to open a new horizon in front of the reader who is invited to share the responsibility of the artist. There is much that we can add to our understanding of. a Yeats poem by widening our knowledge of its biographical, historical, and literary contexts. Nevertheless, Yeats's strategy in rendering antithetical symbols seems to involve a reconciliation of incompatibles at the level of discourse which enables his 95reader to read his poetry in isolation as well. He seems to experience a tragic joy when he renders the contradictory realities of life by exhausting all the possibilities of language. As such he seems to resolve dilemmas of belief which he cannot resolve in life. 96 | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | English Linguistics and Literature | en_US |
dc.title | The Symbol in poetry of W. B. Yeats | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | British poem | |
dc.subject.ytm | Poets | |
dc.subject.ytm | Symbolism | |
dc.subject.ytm | Yeats, William Butler | |
dc.subject.ytm | Symbols | |
dc.identifier.yokid | 30374 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | EGE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 30374 | |
dc.description.pages | 104 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |