İlkokul öğrencilerinin genel yeteneğini ölçmeye yönelik grup testi için model bir çalışma
dc.contributor.advisor | Uysal, Şefik | |
dc.contributor.author | Erten, Çağatay | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:43:19Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:43:19Z | |
dc.date.submitted | 1995 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/348357 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu çalışmada ilkokul 2, 3, 4 ve 5. sınıf öğrencilerine yönelik grup genel yetenek testi geliştirme girişimleri için model ortaya konulmuştur. Çalışma, 1. madde öndeneme, 2. madde deneme ve 3. geçerlik-güvenilik aşamalarından oluşmaktadır. Ancak, standardizasyon çalışmalarını kapsamamaktadır. Birinci aşamada önce, grup genel yetenek testlerine uygun olabilecek maddeler sağlanarak bir madde havuzu oluşturulmuş tur. Sonra bunlar küçük bir örnekleme (100 kişi) uygulanmış ve çeldiricileri, madde ifadeleri gözden geçirilerek, gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Ayrıca, maddelerin güçlük sıra lamaları da belirlenmiştir (doğru yanıt yüzdesi). Düzeltilen, sıraya konulan maddelerle sözel (Testi), sayısal (Test2) ve şekil (Test3) olmak üzere üç test formu oluşturularak, geniş bir örnekleme (454) uygulanmıştır (madde deneme aşaması). Elde edilen veriler madde tepki kuramına dayalı üç parametreli modelle analiz edilerek parametre tahminleri, uyum analizleri, yanlılık analizleri yapılmıştır. Analiz sonucunda 166 maddeden 84'ü istenilen ayırt edicilikte çıkmış tır. Bunlar içinden 51 tanesi seçilerek model bir test oluşturulmuş ve bunlar 194 kişilik bir örnekleme uygulanarak geçerlik, güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Model testteki madde sayısı yetenek ranjının tümünü kapsayacak ölçüde geniş olmasa da, geçerlik ve güvenilirliği, beklenen düzeydedir. Çalışmanın model alınarak, madde bankasının genişletilebileceği ve bunun içinden seçilecek maddelerle, ilkokul 2, 3, 4, 5. sınıflar için istenilen türde bir grup genel yetenek testinin oluşturulması olanaklı olabilecektir. -131- | |
dc.description.abstract | en_US | |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | İlkokul öğrencilerinin genel yeteneğini ölçmeye yönelik grup testi için model bir çalışma | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Group tests | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Psychological tests | |
dc.subject.ytm | Ability tests | |
dc.subject.ytm | Tests | |
dc.subject.ytm | Intelligence tests | |
dc.identifier.yokid | 42503 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | EGE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 42503 | |
dc.description.pages | 131 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |