Caryl Churchill ve Lorraine Hansberry`nin oyunlarında kadınlık imgesi
dc.contributor.advisor | İşçi, Günseli | |
dc.contributor.author | Özbillik, Zeki | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:42:45Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:42:45Z | |
dc.date.submitted | 1996 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/348220 | |
dc.description.abstract | 244 ÖZET Bu tez Caryl Churchill ve Lorraine Hansberry'nin oyunlarındaki kadınlık imgesini sosyal ve politik konular bakımından inceleme amacını taşımaktadır. Giriş bölümü özellikle İngiltere ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki kadın hareketi ve çalışmalarını tarihsel bir içerikle kısaca sunmakta, diğer bölümlerle ilgili kısa özetler vermektedir. Birinci bölümde işlenen kuramsal düşünceler kısaca yeni `kadının` yaratılışını sağlayan mitolojik tanrıların tarihsel öyküsü; Dionysos tarafından özümlenen kadın cinselliğiyle erkekten doğma bakire Athena tarafından soyutlanan kadın gücü, kadının sahneye çıkmasını yasaklayan ve ona çok az yasal ve ekonomik haklar tanıyan Atina, Roma ve Elizabeth tiyatrosundaki `klâsiklerin1' incelenmesi gibi konulan kapsamaktadır. Yine bu bölüm, kadına olan baskının başlıca nedeninin ataerkil düzen olduğunu savunan Radikal feminizm, bu baskmın oluşmasında sınıfsallığın ve tarihin önemini vurgulayan Materyalist feminizm, ve hem Radikal hem de Materyalist eleştiri görüşlerini kaynaştıran Siyahi feminizm konularındaki ana noktalara değinmektedir. İkinci ve üçüncü bölümler feminist eleştirinin politik durumlarıyla çağdaş tiyatro uygulamaları arasındaki belli başlı ilişkileri tanımlama amacını taşımaktadır. İkinci bölüm, Caryl ChurchüTin mülkiyet, ev yaşamıyla iş dünyası, cadılık ve sömürgecilik gibi kavramların sorgulandığı, dört oyununu İnceler. Üçüncü bölüm, Lorraine Hansberry'nin biri Siyahi kültürü ve Beyaz baskıya karşı Siyahi direnişi kutlayan, diğeri ise olağanüstü etnik geçmişlere ve geniş245 farklılıktaki kültürel tavırlara sahip bir dizi karakteri sunan iki oyununu inceler. Sonuç bölümde, feminist eleştirinin yapısalcılık-ötesi ve göstergebilim alanları içinde ele alınmasıyla, ikinci ve üçüncü bölümlerde incelenen oyunlardan elde edilen veriler ışığında, bu yeni kuramların bu alanlardaki feminist buluşlar tarafından nasıl değiştirildiğine dair bir senteze ulaşılmaya çalışılmıştır. | |
dc.description.abstract | 242 ABSTRACT The object of this thesis is to study the image of women in the plays by Caryl Churchill and Lorraine Hansberry, on the grounds of social and political issues. The introductory chapter briefly situates the development of women's studies particularly in Britain and the United States in an historical context and provides a short summary of each of the chapters. Theoretical positions covered in chapter one briefly include the geneology of the mythological gods that provides the mytho-historical context for the creation of the new `woman,` the assimilation of female sexuality by Dionysos, the isolation of power in the image of the motherless virgin Athena, and the `classics` of Athenian, Roman and Elizabethan drama that were all produced by cultures that denied women access to the stage and allowed them few legal and economic rights. Likewise, it gives the highlights of Radical feminism that is based on the belief that patriarchy is the prime cause of the oppression of women, Materialist feminism that underscores the role of class and history in creating the oppression of women, and Black feminist analysis that fuses the aspects of both Radical and Materialist critique. The aim of the second and third chapters is to identify certain relationships between feminist political positions and actual plays and practices of the contemporary drama. The second chapter deals with four plays by Caryl Churchill, in which concepts such as ownership, domestic and business world, witchcraft and colonization are questioned. The third chapter proceeds exploring two243 plays by Lorraine Hansberry, the first of which celebrates both Black culture and Black resistance to White oppression and the effects of race and class in American society, whereas the second represents a range of characters with unusual ethnic backgrounds and widely varied cultural attitudes. The conclusion chapter tries to establish a synthesis, chiefly on the basis of the plays explored in the second and third chapters, of how new theories such as post-structuralism and semiotics have been radically altered by feminist discoveries in these fields. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | English Linguistics and Literature | en_US |
dc.title | Caryl Churchill ve Lorraine Hansberry`nin oyunlarında kadınlık imgesi | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Hansberry, Lorraine | |
dc.subject.ytm | British theater | |
dc.subject.ytm | Women reality | |
dc.subject.ytm | Feminism | |
dc.subject.ytm | Theatre | |
dc.subject.ytm | Women | |
dc.subject.ytm | Churchill, Caryl | |
dc.identifier.yokid | 52368 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | EGE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 52368 | |
dc.description.pages | 231 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |