Sinema ve din (Sekülerleşme bağlamında Hollywood sineması örneği)
dc.contributor.advisor | Bayyiğit, Mehmet | |
dc.contributor.author | Sarmiş, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:40:12Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:40:12Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2019-06-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/347467 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, 'Sinema ve Din' ilişkisini sekülerleşme bağlamında Hollywood sinema filmleri örneğinde incelemektedir. Çalışmamız, dinlerin hayatın içerisinde yer alan görüntülerinin filmlerde yer alması ve yaşam tarzlarının dini zihniyeti yansıtması yönleriyle konu araştırması yapmaktadır. Bu bakımdan araştırmamız, 700 Hollywood filmini ve dünya sinemasında önemli bir yeri ve popülerliği bulunan 30 Hollywoodlaşmış filmi göz önünde bulundurarak Hollywood sinemasının genel yapısını belirlemeye çalışmaktadır. Bu açıdan konumuz Hollywood sineması filmlerinde yer alan düşünme ve yaşam biçimlerinin, doğrudan veya dolaylı olarak yer alan dini öğelerin din sosyolojisi alanını ilgilendirmesi ve sekülerleşmeyi yansıtması bakımından tespit edilmesini ve bunlar üzerinde değerlendirmelerde bulunulmasını kapsamaktadır. Ayrıca Hollywood sinemasının tasarladığı seküler insan ve yaşamla karşı karşıya kalan seyircinin, gösterilen hayatların içine dalarak gerçeklikten nasıl uzaklaşabileceği ve dolayısıyla kendisine nasıl bir seküler yaşam inşa etmek zorunda kalacağı üzerinde durulmaktadır.Sonuç olarak; Hollywood sinemasının, tasarladığı yaşamı tümüyle seküler bir yer olarak inşa ettiği, geleneksel din anlayışlarını değiştirerek yeni din algıları ürettiği ve bu nedenle seyirci nezdinde farklı din algılarının oluşmasına zemin hazırladığı anlaşılmıştır. Ayrıca Hollywood sinemasının, filmlerin arka planında sunduğu alt metinler ile seyirciyi yönlendirdiği; bu nedenle dini perspektife sahip olmayan seyircinin, Hollywood sinemasının sekülerleştirici etkilerinden kurtulmasının mümkün olmadığı görülmüştür. Bu bakımdan Hollywood sineması, seyircinin gerçeklik algısını bozarak onu gerçek ile kurgunun birbirine karıştığı hipergerçek bir yaşamın içine çekerken, aynı zamanda algılama biçimini tahrip ettiği seyircinin hakikati kavramasına engel olmaktadır. Dolayısıyla Hollywood sineması, inşa ettiği düşünme ve yaşam biçimleriyle özellikle İslam dininin temel olarak karşı çıktığı seküler bir dünya tasarımını estetize ederek seyirciye sunarken büyük bir değişimin önünü açmaktadır. | |
dc.description.abstract | This research analyses the relation of `Cinema and Religion` in the context of secularization taking Hollywood movies as cases. Our study makes subject research on the scenes of religions occur in the real life taking part in movies and lifestyles reflecting the religious mentality. In this regard, our study tries to determine general structure of Hollywood cinema taking into consideration 700 Hollywood movies and the 30 popular and fundemental Hollywood like movies in the World cinema. In this respect, our subject includes the determination and evaluation of thinking and lifestyles featured in Hollywood cinema, religious items takes part directly or indirectly concerning the religion sociology scope and reflecting the secularization. In addition, it emphasizes how a viewer who faces the secular human and secular life which is projected by Hollywood cinema and how the viewer gets absorbed in the futured lifes and gets parted from reality and how the viewer will have to build a secular life to himself.Consequently, it's been understood that Hollywood cinema has built the life it designed as an entirely secular place, produced new perceptions of religion by changing traditional comprehension of religion and therefore paved the way for the formation of different religious perceptions in the eyes of the viewer. Moreover, it's been seen that Hollywood cinema directs the viewer through the subtexts which it presents in the background of movies and therefore it is not possible for the audience who has no religious perspective to avoid being exposed to the secularizating effect of Hollywood cinema. In this respect, while Hollywood cinema pulls the viewer, by deteriorating his perception of reality, into a hyperreal life which reality and fiction mix together, at the same time, prevents the perception of truth of the audience whom it destroys the way of perception. Hence, Hollywood cinema paves the way for a huge change while presenting to viewer by aestheticizing a secular world design which particularly Islam is totally opposed to because of thinking and lifestyle built by it. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Din | tr_TR |
dc.subject | Religion | en_US |
dc.subject | Sosyoloji | tr_TR |
dc.subject | Sociology | en_US |
dc.title | Sinema ve din (Sekülerleşme bağlamında Hollywood sineması örneği) | |
dc.title.alternative | Cinema and religion (Hollywood cinema case in the context of secularization) | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-06-06 | |
dc.contributor.department | Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Hollywood | |
dc.subject.ytm | Religion | |
dc.subject.ytm | Religious sociology | |
dc.subject.ytm | Cinema | |
dc.subject.ytm | Secularization | |
dc.identifier.yokid | 10111581 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 439015 | |
dc.description.pages | 429 | |
dc.publisher.discipline | Din Sosyolojisi Bilim Dalı |