Show simple item record

dc.contributor.advisorAksel, Şeyda
dc.contributor.authorBayraktar, Fatih
dc.date.accessioned2020-12-29T07:39:30Z
dc.date.available2020-12-29T07:39:30Z
dc.date.submitted2001
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/347245
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı înternet'in ergen gelişimdeki rolünü incelemektir. Araştırmada Kuzey Kıbrıs'ta yaşayan 12-17 yaş arası okula devam eden 686 ergenle çalışılmıştır. Bu araştırmada Young'ın (1998) geliştirdiği ve geçerlilik, güvenirlik çalışması bu araştırma dahilinde yapılan `İnternet Bağımlılık ölçeği`, Kovacs tarafindan 1980'de geliştirilmiş ve geçerliük-güvenirlik çalışması öy tarafindan 1990'da yapılmış `Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği` ve Sears tarafindan 1961'de geliştirilen ve Uluğtekin (1976) tarafindan Türkçe'ye uyarlanan `Saldırganlık ölçeği` kullanılmıştır. Araştırma sonucunda înternet'in çoğunlukla erkek ergenler ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki kişiler tarafindan kullanıldığı bulunmuştur. Sosyo-ekonomik düzey arttıkça İnternet kullanımı da artmaktadır. Internet kullanan ergenler İnternet'i çoğunlukla eğlence ve iletişim amaçlı kullanmaktadırlar. Bu sonucun, înternet'in eğitim dışı kullanımıyla ilişkili olduğu düşünülmektedir. Araştırmada înternet'te yapılan chat'in niteliğine bakılmış ve chat sırasında ergenlerin çoğunlukla kendilerini olduğundan farklı gösterdikleri, karşılarındaki kişilere genellikle güvenmedikleri ve dostluk kurmadıkları bulunmuştur. Bu sonuçlar înternet'te oluşturulan ilişkilerin gerçek hayattaki ilişkilerin yerini tutacak nitelikte olmadığını düşündürmektedir. Araştırmada înternet'te oynanan oyun türlerine ve bu oyunları oynama şıklığıyla saldırganlık arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Sonuç olarak înternet'te çoğunlukla şiddet içerikli oyunların oynandığı ve bu oyunları oynamanın anti-sosyal saldırganlık ve kendine dönük saldırganlıkla ilişkili olduğu bulunmuştur. Yeni bir bulgu olarak Kendine Dönük Saldırganlığın, înternet'teki oyunların bağımlılık yaratıcı interaktif ve üç boyutlu özelliklerinden kaynaklandığı düşünülmektedir. Araştırmada son olarak patolojik İnternet kullanımına bakılmış ve İnternet kullanan ergenlerin %1.1'inin patolojik İnternet kullanıcısı olduğu bulunmuştur. Araştırma bulgularına göre depresif kişilerin daha çok patolojik şekilde İnternet kullandığı ve patolojik İnternet kullanıcılarını çoğunlukla chat, müzik, pornografi ve alışveriş sitelerini tercih ettikleridüşîtotümektedir. Ayrıca patolojik kullanım arttıkça akademik başarının düştüğü bulunmuştur. Bu bulgular Ekolojik Kuram, Bilişsel-Davranışçı Kuram, Kişiler Arası Depresyon Kuramı ve Genel Duygusal Saldırganlık Modeli çerçevesinde tartışılmıştır.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the effect of Internet in the development of adolscents. The research has been conducted on 686, 12-17 years old adolescents who live as studens in Northern Cyprus. For the above aim, the researcher used Internet Addiction Test which was developed by Young (1998), Children's Depression Inventory which was developed by Kovacs in 1980 and Aggression Inventory which was developed by Sears in 1961. Research findings indicate that Internet is used usually by males and people who is at high socio-economic status. When socio-economic status increases, Internet usage also increases. The adolescents use Internet generally for entertainment and communication. It is thought that these results are because of using Internet out of education. The quality of chat on Internet was studied in this research and it was found that adolescents generally introduce themselves differently while chatting. Also, it was found that generally they don't trust the people whom they meet on the net and they don't make friends while chatting. These findings show that the quality of the relationships on the Internet are not as good as the relationships in the real life. Also, the type of video games on the Internet and the relationship between playing these games and aggression was studied in this research. As a result, it was found that mostly violent video games are played on the Internet and playing these games are related to anti social aggression and aggresion toward the self Aggression toward the self as a new finding may be explained by the addictive features of Internet games. Research findings indicate that %1.1 of adolescents who use Internet are Pathological Internet Users. According to the findings, it is thought that depressive people use Internet more pathologically. Also, it was found that pathological Internet users visit more chat cities, mp3 cities, pornographic cities and shopping cities. Also it was found tha GPA is decreased when pathological Internet usage increases.These findings were discussed in relation to Ecological Theory, Cognitive-Behavioral Theory, Interpersonal Depression Theory and General Affective Aggression ModeL ien_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleİnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü
dc.title.alternativeThe Role of internet usage in the development of adolescents
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPsychological development
dc.subject.ytmInternet
dc.subject.ytmPsychological effect
dc.subject.ytmAggressiveness
dc.subject.ytmInternet use
dc.subject.ytmPuberty
dc.subject.ytmDevelopment psychology
dc.subject.ytmDepression
dc.identifier.yokid110371
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityEGE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid107467
dc.description.pages144
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess