Show simple item record

dc.contributor.advisorEkici, Metin
dc.contributor.authorDemirbaş, Bülent
dc.date.accessioned2020-12-29T07:39:29Z
dc.date.available2020-12-29T07:39:29Z
dc.date.submitted2001
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/347239
dc.description.abstractÖZET Türk milletinin kahramanlıklarını, aşklarını, manevi değerlerini, dilini yansıtan, yüzyıllar boyunca halkın en sevdiği, dinlemekten ve okumaktan büyük zevk aldığı halk kitapları, kültür hayatımızın en önemli parçalarından biridir. Türk milletinin ortak kültürel değerlerini yansıtan halk kitapları, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulması ile birlikte milli kültür politikalarının da vazgeçilmez unsurlarından birisi olmuştur. Biz bu çalışmamızda sözlü geleneğin önemli bir bölümünü oluşturan halk kitaplarının yazıya geçirilme sürecini, basımı için alınan kararları, milli kültürün oluşumundaki yerini ve eğitim açısından faydalarını göstermeyi amaçladık. `Giriş` kısmında; Türklerde basım faaliyetlerini ilk dönemlerden Cumhuriyet'in ilk yıllarına kadar anlatmaya, değişim evrelerini göstermeye çalıştık. Birinci Bölüm `Türk Eğitim Sistemi`ne genel bir bakış başlığını taşımaktadır. Bu bölümde Osmanlı'dan Cumhuriyet'e eğitim sistemini, yapılan yenilikleri ve Cumhuriyet Dönemi'nde oluşturulan `Milli Eğitim`in yapısını anlatmak istedik. Bu bölümü, halk kitaplarının nasıl bir eğitim sistemi içinde, hangi görevleri yüklendiğini anlamamızda faydalı olacağı düşüncesiyle hazırladık. Çalışmamızın Üçüncü Bölümünde eğitim ve kültür kurumlarını ele aldık. Milli kültür oluşturma politikası içinde çok önemli bir yere sahip olan kurumlan, kuruluş yıllarına göre sıraladıktan sonra kuruluş amaçlarını ve faaliyetlerini anlattık. `Halk Kitapları ve Basım Faaliyetleri` başlıklı Dördüncü Bölümde, Türk kültür hayatının önemli unsurlarından birini teşkil eden halk kitaplarını, yazma eserlerden, matbu baskılara geçiş serüvenini ve basımıyla ilgili alınan kararlar hakkında bilgi verdik. Beşinci Bölüm'de halk kitaplarının kültür ve eğitim hayatındaki önemini, halk üzerindeki etkisini, çeşitli kitaplardan örnekler vererek açıklamaya çalıştık. Altıncı Bölüm'de, halk kitaplarını sınıflandırdık. Son olarak, ulaştığımızı düşündüğümüz sonuçları sıraladıktan sonra çalışmada faydalanılan kaynakların bibliyografyasını vererek çalışmamızı tamamladık.
dc.description.abstractABSTRACT Chapbooks have been the most loved books, and are one of the most important cultural creations of Turkish people. Those books have reflected the affections, language, and moral values of Turkish society for centuries. Turkish people have liked to read and listen to the readers of the chapbooks. The chapbooks, which have reflected the national cultural values of Turkish society, have become unavoidable elements of cultural policies of Turkish Republic in building a new Republic based on the Turkish culture. In this study, I have examined the first appearance and coming into publication, decision maker's criteria for publications of the chapbooks, which have been accepted as one side of Turkish oral tradition. By doing this, I wanted to show the importance of the chapbooks and their usage in reconstructing a new national culture. In the `Introduction` part, I summarized the writing, copying and publishing activities in Turkish history. My first chapter is titled as 'The General Appearance of Turkish Educational System.` In this chapter, I have evaluated the Turkish educational system from Ottomans to the Republican era. I also dwelled on the changes during the Republican era, and also the structures of the new `National Education.` The reason for preparing such a chapter is to help readers to gain better understanding the importance and the usages of the chapbooks in this new educational system. In the second chapter of my study, I provided information on the reconstructing the `National Culture and the Policies Toward this Direction.` In the third chapter, I examined the new educational and cultural institutions of the Republic of Turkey. I briefly examined each of the new institutions, and also provided information on their duties and the activities. The chapter four, titled as `The Chapbooks and Their Publication Activities`, provides information on the chapbooks appearance, the need for their publication in the Turkish culture.The chapter five deals with the importance of the chapbooks in educational and cultural life of Turkish society in the first years of Turkish republic. In the chapter six of my study, I classified the chapbooks in accordance with their subject matters. In my `Conclusion`, I evaluated the reasons for the chapbooks publications, their importance for Turkish national education, and their place in reconstructing the new national culture. My study completed with a bibliography of cited works.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectHalk Bilimi (Folklor)tr_TR
dc.subjectFolkloreen_US
dc.titleTürk halk kitapları ve yazarları
dc.title.alternativeTurkish chapbooks and their authors
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmNational education
dc.subject.ytmBooks
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmChapbooks
dc.subject.ytmNational culture
dc.subject.ytmAuthors
dc.subject.ytmTurkish education system
dc.identifier.yokid110384
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityEGE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid107493
dc.description.pages76
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess