dc.contributor.advisor | Gürsoy, Akile | |
dc.contributor.author | Alpar, Güray | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:29:07Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:29:07Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2019-10-16 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/345007 | |
dc.description.abstract | Bu tez ile Kırıkkale, Ankara ve İstanbul bölgelerinde yaşayan üç Çingene grubu arasında araştırma yapılarak, onların yaşantıları, kimlikleri, eğitimleri, aile ve çocuk kavramları incelenmiş ve bize çok uzak olduğunu düşündüğümüz bu insanların aslında bizlere sandığımızdan daha yakın oldukları ortaya çıkartılmıştır. Kültürel değerlerin yeni kuşaklara iletilmesinde aile büyük bir sorumluluk taşır ve en ilkelinden en gelişmişine kadar her sosyal ve kültürel sistem, çevresiyle sıkı bir kültürel ilişki içerisindedir. Bu nedenle küçük ve geleneksel topluluklarda aile ve akrabalık ilişkilerinin incelenmesi, bir bakıma grubun sosyal yapısının bütünüyle araştırması manasına gelmektedir. Bu araştırmayı yaparken inceleme yapacağım toplumun yaşamına katıldım, bilgi topladığım ailelerle birlikte yaşadım. Gözlem yaptım, resimler çektim, bilgiler topladım ve onların hayatlarını belgeledim. Benim yaptığım, bir bakıma fazla yazılı kaynağa sahip olmayan bir toplumda sözlü ve töresel kaynakları araştırmaktı. Araştırmalarımıza göre Çingeneler Kuzey Hindistan'dan dünyaya yayılmışlardır ve bugün Avrupa ağırlıklı olmak üzere bütün dünyada yaşamaktadırlar. Bazı Çingeneler kendi yaşadıkları yerlerdeki dilin yanında, Romanca denilen ve Kuzey Hindistan'da konuşulan Hint-Avrupa dil ailesine yakın bir dili konuşmaktadırlar. Çingenelerin Hindistan'ı 11'inci yüzyılda terk edip İran'a göç ettikleri, buradan da 14'üncü yüzyılın başlarında Güneydoğu Avrupa'ya ve 15'inci yüzyılda Batı Avrupa'ya göç ettikleri biliniyor. 20'nci yüzyılın özellikle ikinci yarısından itibaren ise Çingeneler Kuzey ve Güney Amerika ile Avustralya'ya yayılmışlardır. Dünyada tahmin edilen toplam Çingene nüfusu 17 milyon ile 33 milyon arasında değişmekte, ancak değişik ülkelerden sistemli bilgiler alınamamaktadır. Bu nüfusun büyük çoğunluğu halen Avrupa'da yaşamaktadır. Avrupa'ya gelişlerinin hemen ardından bugüne kadar hemen hemen bütün batı Avrupa'daki ülkelerde değişik şekillerde cezalandırılmış ve/veya kovulmuşlardır. Fakat bütün bu sistemli yok edilme ve uzaklaştırmalara karşın onlar bu ülkelere tekrar dönerek varoluşlarını sürdürmeyi başarmışlardır. Özellikle 20 nci yüzyılda hızlanan `Endüstrileşme` ve `Globalleşme` akımları diğer kültürleri olduğu gibi Çingeneleri de etkilemiş ve kendilerini bu tür akımlardan koruyamayarak kültürlerini kaybetmeye başlamışlardır. Türkiye'de Çingene nüfusu hakkında değişik rakamlardan bahsedilmektedir. Bu rakamlar 100.000 ile 550.000 arasında değişmektedir. Avrupa ülkelerinden dışlanırken ve asimile edilmeye çalışılırken, onlar ülkemizde, diğer ülkelerden daha özgür yaşama fırsatı bulmuşlardır. Ancak, toplumumuzda bireysel de olsa hala Çingeneler hakkında bazı yanlış değerlendirmeler ve inançlar vardır. Bu tez ile bir yandan bu yanlış inanışları araştırarak, bu inanışların yanlışlığını ortaya konulurken, diğer yandan bu insanlarla benzer yönlerimiz ortaya çıkarılmaktadır. Onlar vergi vermekte, askerlik görevlerini yerine getirmekte ve en az bizim kadar bu ülkenin vatandaşı olmaya hak kazanmaktadırlar. Aynı topraklarda yaşadığımız bu insanların sorunlarını ortaya çıkarmak, çözmek ve kültürel özelliklerini koruyarak topluma kazandırmak hepimizin görevidir. Anahtar Terimler: Çingene, aile, kimlik, eğitim. | |
dc.description.abstract | In this research, some Gypsy families living in Kırıkkale, Ankara and Istanbul were investigated, with a particular focus on their notions of identity and concepts of family and children. The thesis has shown that their concepts and styles are not far from ours`, in fact, they are much closer than we think. The family has a vital responsibility for conveying cultural inheritance to the young generation. It has a close cultural relation with the most primitive and the most developed of all social and cultural system environments. As the result of this investigation, family and relatives at small and traditional society, means the research of complete structure of social group. When carrying out performing this research, I lived together with Gypsy and gattered information. I made participant observation. I took photographs. My information relied mostly on traditional and oral documents, since they have very little written documents. The literature and the Gypsies indicates that they originated in Northern India but spread out in modern times worlwide, especially to Europe. Some of the Gypsies speak Romany, a language closely related to the modern Indo-European languages of northern India, as well as major language of the country in which they live. It is generally agreed that Gypsy groups left India in repeated out migrations and that they were in Persia by the 11th century, in Southeastern Europe by the beginning of the 14th, and in Western Europe by the 15th century. By the second half of the 20th century, Gypsies had spread throughout North and South America and to Australia. The estimated total Gypsy population ranges from 17,000,000 to 33,000,000. But the significant statistical picture cannot be gained from the different countries. The majority of Gypsies are still in Europe. Only after their first appearance in Europe, they fell under penalty and panishment from almost all the nations of western Europe. Despite their systematic exile, or transportation abroad, however, Gypsies continued to reappear and living in one guise or another back in the countries that they had left. Increasingly in 20th century, Gypsies struggled with contradictions in their culture. No longer did they defend themselves so much against persecution from a hostile society but rather against erosion to their life-styles from urban influences in industrialized societies. There are different figures presented about the Gypsy population in Turkey. Estimates of the total Gypsy population in Turkey range from 100,000 to 550,000. While they were trying to be assimilated and/or be exiled from European countries, they found relative acceptance and a chance to live freely in our country. Nevertheless, despite individualization, there are some wrong evaluations and beliefs about Gypies in our society. My research on the one hand throws light on the wrong beliefs and on the other hand, explains our similarities with this group of people. They are paying taxes, accomplishing military service and deserving to be in these countries' citizenships like us. It is our basic duty, to cover and solve these people's problems, their integration to the society while protecting their cultural charesteristic. Keywords: Gypsy, identity, family, training. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Antropoloji | tr_TR |
dc.subject | Anthropology | en_US |
dc.title | Kırıkkale, Ankara ve İstanbul`da yaşayan üç çingene grubu arasında kimlik, aile ve eğitim | |
dc.title.alternative | Identity, family and training among the three gypsy groups living in Kirikkale, Ankara and Istanbul | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-16 | |
dc.contributor.department | Antropoloji Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10295151 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 559403 | |
dc.description.pages | 188 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |