Show simple item record

dc.contributor.advisorCöner, Altan
dc.contributor.authorBuzluk, Yeşim Tuğba
dc.date.accessioned2020-12-29T07:28:55Z
dc.date.available2020-12-29T07:28:55Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/344974
dc.description.abstractBu tez elektronik parekendecilikte lojistik stratejilerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Türkiye'nin çok kanallı ve zincir mağaza sahibi şirketleri olan Migros ve Gima'nın elektronik ticaret için uyguladıkları lojistik stratejileri araştırılmıştır. Çalışma `Benchmarking` metodu ile yapılmıştır. Veriler şirket yöneticileri ile yapılan görüşmelerden ve ziyaretlerden elde edilmiştir. Migros ve Gima depolama ve dağıtım gibi temel lojistik fonksiyonları gözönüne alınarak karşılaştınlmışür. Bu çalışma, elektronik ticaret başarısının lojistik performansı ile yalandan ilgili olduğunu göstermektedir. Migros ve Gima'nın lojistik stratejilerindeki farklılıklar ve benzerlikler incelenmiş ve konu hakkında yapılmış olan benzer çalışmalar doğrultusunda tartışılmıştır. Bu tez ile, Türkiye'de elektronik ticaret pazarına dikkat çekilmekte; Migros ve Gima gibi pazara ilk giren, varolan altyapısını elektronik ticaret ile entegre etme şansına sahip ve elektronik ticareti alternatif bir kanal olarak kullanan firmalar açısından elektronik ticaretin kayda değer bir avantaj olduğu gösterilmektedir. ıı
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to analyze the logistics strategies, which are among critical success factors in e-retailing. In this thesis, the logistics strategies of Turkey's major multi-channel and chain-store e-retailers, Gima and Migros, are investigated. The research is done by benchmarking methodology. In terms of data collection methods, interviews were made with the managers from both companies and on-site investigations were done. Migros and Gima are compared in terms of main functions of logistics they implemented for e-retailing. Research shows that the success of e-retailing is heavily dependent on logistics issues such as fulfilling orders efficiently and providing an exemplary level of delivery service. The results from the study show the similarities and differences between logistics strategies of Migros and Gima in e-retailing; and the strategies are discussed with respect to previous research findings related to the topic. The study shows that there is an important potential for e-retailing in the Turkish market and the competition will increase with the foreigners entering the market. Companies such as Migros and Gima, being reputable, first movers, having the chance of using their existing infrastructures for e-retailing, and building presence on the Internet as an alternative channel to their traditional retailing businesses, have a noticeable advantage in the market.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleLogistics strategies in e-retailing: Migros and Gima cases
dc.title.alternativeElektronik perakendecilikte lojistik stratejileri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmElectronic marketing
dc.subject.ytmElectronic commerce
dc.subject.ytmRetailing
dc.subject.ytmLogistic management
dc.subject.ytmRetail enterprises
dc.subject.ytmLogistics
dc.subject.ytmLogistic services
dc.subject.ytmBenchmarking
dc.subject.ytmElectronics
dc.identifier.yokid164366
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid148069
dc.description.pages105
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess