Show simple item record

dc.contributor.advisorKaya, Çetin
dc.contributor.authorBeyoğlu, Bariş
dc.date.accessioned2020-12-29T07:28:31Z
dc.date.available2020-12-29T07:28:31Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/344890
dc.description.abstractÖZET înternet'in bir ticaret aracı olarak güncelliğini artırma nedenleri halihazır potansiyeli ve büyüme eğilimi, ilgi çekici karakteristik özellikleri, bilgi ve kaynaklarının küresel paylaşımı, pazarlama ve reklam için etkili bir kanal sağlaması ve ayrıca mal ve hizmetlerin doğrudan dağıtımının yapılabilmesi olarak özetlenebilir. İnternet, geleneksel pazarlama faaliyetleri açısından daha farklı bir ortam sağladığı ve alışılagelmiş pazarlama etkinliklerinin bu haliyle gerçekleştirilebilmesi çok zor olduğu için, klasik pazarlama aktiviteleri değişim içine girmişlerdir. Bu çalışmanın amacı, B2B e-pazaryerlerinde ki pazarlama faaliyetleri için rehber olmaktır. Amaç, elektronik pazaryerlerinin neden tercih edildiğinin, şirketlerin ticari işlerim e- pazaryerlerinden gerçekleştirmelerinin esas nedenlerini, ve bu pazaryerlerinin pazarlama ve promosyonların üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu çalışmada, B2B e-pazaryerlerinin pazarlama stratejileri üstündeki etkileri hakkında yazılanlar biraraya getirilip tekrar gözden geçirildi. Çalışma, B2B e-pazaryerlerini ticari amaçlarla kullanan 30 şirket üzerinde yapıldı. B2B e-pazaryerleri Türk şirketleri için çok yeni bir kavramdır. Türkiye'de e-pazaryerleri 2000'li yılların başında kurulmaya başlandı. Elektronik pazaryerlerinin Türkiye'ye geç girmesinden ötürü Türk şirketleri bu pazaryerlerinde ki pazarlama aktiviteleri ve stratejilerine yabancı kalmışlardır. Bununla birlikte bu araştırma gösteriyor ki Türk şirketleri e- pazaryerlerine önem vermekle birlikte bu pazaryerlerine alım satım yapmak için katılmaya eğilim göstermektedirler. Bu sebeple e-pazaryerleri bir pazarlama aracı olarak gelişme eğilimindedir. vıu
dc.description.abstractABSTRACT The increasing popularity of the Internet as a business vehicle is due to its current size and future growth prospects, its attractive caracteristics, its availability to facilitate the global sharing of information and resources, and its potential to provide an efficient channel for advertising, marketing, and even direct distribution of certain goods and information services. As the Internet presents a fundamentally different environment for marketing activities than traditional media, conventional marketing activities are being transformed, because they are often difficult to implement in their present form. The objective of this study is to provide guidelines for marketing activities in the B2B e- marketplaces. The aim is to find out preferences on the e-marketplaces usage, to determine the major reasons that motivate companies to make commerce on e-marketplaces and effects of advertising and promotions on theseniarketplaces. The study includes the literature review on the effects of B2B e-marketplaces on marketing strategies. The survey consists of 30 companies that use B2B e-marketplaces for commercial purposes. B2B e-marketplaces are very new concepts for Turkish companies. E-marketplaces were started to be constructed at the very begining of the 2000' s. Due to the late entry of e- marketplaces, Turkish firms are not very familiar to the marketing activities and strategies that take place on this medium. However this survey shows that Turkish firms pay attention to the e-marketplaces and feel likely to join these new markets to purchase or sell products. Therefore, e-marketplaces seem to have a promising future as a new marketing medium. Vllen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleEffects of B2B e-marketplaces to the marketing strategies of companies
dc.title.alternativeB2B elektronik pazar yerlerinin şirketlerin pazarlama stratejilerine etkileri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmMarketing
dc.subject.ytmMarketing strategies
dc.subject.ytmInternet
dc.subject.ytmElectronic marketing
dc.subject.ytmElectronic marketplaces
dc.identifier.yokid180160
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid160817
dc.description.pages83
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess