Show simple item record

dc.contributor.advisorYahyagil, Mehmet
dc.contributor.authorTireli, Münir
dc.date.accessioned2020-12-29T07:28:17Z
dc.date.available2020-12-29T07:28:17Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/344843
dc.description.abstractÖZET İş hayatında eğitim, iş ahlâkı, iletişim, rekabet-fiyatlandırma ve standartlaşma beş önemli ilke olagelmiştir. Ayrıca Türkiye'de iş hayatı, ticaret alanına ilişkin tasavvufi eğilimler ve ahi esnaf loncalarının etkisiyle oluşmuş kendine özgü bir harmanı da bünyesinde banndrrmaktadır. Bu özgün sentez fütüvvet olarak adlandırılmakta ve fütüvvetin Anadolu'da uygulanagelmiş türüne de `ahilik` denilmektedir. Ahi Sistemi de yukarıda anılan ilkeler çerçevesinde oluşmuştur. Bu çalışmada Ahi Sistenıinin günümüz iş hayatına yansımaları ve yukarıda belirtilen ilkelere verilmesi gereken önem ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla, Ahi Sisteminin tarihçesi ve yapıtaşları incelenmiş, günümüz iş hayatındaki yansımalarım belirlemek amacıyla küçük çaplı ampirik bir araştırma yapılmıştır. Bu çalışma, Ankara OSTIM'de (Ortadoğu Sanayi ve Ticaret Merkezi), faaliyet gösteren 40 KOBÎ'nin (Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletme) sahip/yöneticilerinden oluşan örneklem çerçevesini kapsamaktadır. Çalışma, kendi içerisinde, eğitim, iş ahlakı, iletişim, rekabet-fiyatlandırma ve standartlaşma gibi ahiliğe özgü kural ve kurumların Türkiye'nin iş hayaü için halâ hayati bir öneme sahip olduğunu teyit etmektedir. vm
dc.description.abstractABSTRACT In business life, five important principles namely education and training, business ethics, communication, competition-pricing and standardization have existed. In addition to this, business life in Turkey consists of a unique blend that has been formed with the effects of Sufi trends and craftsmen guilds. This authentic synthesis is also being named as `futuwwa` and the type of `futuwwa` which was implemented in Anatolia is called `akhism`. The akhi system was formed in context of the principles mentioned above. In this study the reflections of akhi system on today's business life and the importance that should be given to the principles mentioned above were tried to be stressed. With this aim, the history and the structure of the akhi system were studied and a small scale empirical research was carried out in order to display the reflections of akhi system for today's business life. The research consisted of a sample frame of the owners/ the managers of the 40 SMEs' (Small and Medium Sized Enterprises) in OSTİM (Ortadoğu Sanayi ve Ticaret Merkezi= Middle East Industry and Trade Centre), Ankara. The study in extend confirms the rules and institutions of the akhi system, which consist of 5 dimensions such as education, business ethics, communication, competition-pricing and standardization, still have vitality for the business life in Turkey. VIIen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleThe role of the Akhi philosophy and system on today`s business organizations
dc.title.alternativeAhi felsefesi ve sisteminin bugünkü iş örgütleri üzerindeki rolü
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmAhi
dc.subject.ytmBusiness ethic
dc.subject.ytmWork organization
dc.subject.ytmWork life
dc.subject.ytmCommunication
dc.subject.ytmCompetition
dc.subject.ytmAkhies
dc.subject.ytmAkhism
dc.identifier.yokid180243
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid160811
dc.description.pages104
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess