Resmi ve özel ilkögretim okulu müdürlerinin ögretimsel liderlik davranışları
dc.contributor.advisor | Erdoğan, İrfan | |
dc.contributor.author | Eryiğit, Cemile | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:26:29Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:26:29Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/344486 | |
dc.description.abstract | Arastırmanın amacı, resmi ve özel ilkögretim okulu müdürlerinin ögretimsel liderlikgörevlerini yerine getirme düzeylerini belirlemektir. Ayrıca ögretimsel liderlik ile okul türüve müdürünün bireysel özellikleri arasında bir iliski olup olmadıgı arastırılmıstır. Halliger(1983) tarafından gelistirilen PIMRS anketinin MEB'e uyarlanan bir versiyonu 16.6.2005-10.9.2005 tarihlerinde istanbul'un Bahçelievler, Bakırköy, Besiktas ilçelerindeki resmi veözel ilkögretim okulu ögretmenlerine uygulanmıstır. Ayrıca müdürlere kisisel bilgi formuuygulanmıstır. Tarafsız ve eksiksiz dolduruldugu görülen 473 anketin SPSS paketprogramına girilerek alt amaçlar dogrultusunda analizleri yapılmıstır. Okul türü vemüdürlerin kisisel bilgileri frekans ve yüzde olarak sunulmus; iki grup dagılımı arasındakifark bagımsız grup t-testi, ikiden fazla grup dagılımı arasındaki fark tek yönlü varyansanalizi teknigiyle analiz edilmistir. Gruplar arasındaki farklıgın kaynagını bulmak içinDuncan testi uygulanmıstır.Arastırma bulguları asagıda özetlenmistir:Müdürlerinin cinsiyet ve medenî hâl degiskenlerine göre resmi ve özel okullar benzer biryapıya sahiptir. Özel okullardaki müdürler daha düsük yas, ögretmenlik ve yöneticilikkîdemi ortalamasına ve daha üst düzeyde bir egitim düzeyine sahiptir. Resmi ve özel okulmüdürlerinin ögretmenlik bransları ve mezun oldukları okullar arasında farklılıklarmevcuttur.Ögretmenler müdürlerin; ögretim zamanını koruma görevini çogunlukla, diger ögretimselliderlik görevlerini ara sıra yerine getirdiklerini algılamıslardır.Ögretimsel liderlik görevlerinin tümünü resmi okul müdürleri ara sıra, özel okul müdürleriise çogunlukla yerine getirmektedirler. Resmi ve özel okul müdürlerinin ögretimsel liderlikdüzeyleri arasında anlamlı farklılıklar mevcuttur.Müdürün cinsiyet ve medenî hal degiskenleri, okul müdürlerinin ögretimsel liderlikgörevlerinin çogunda; yas, ögretmenlik ve yöneticilik kıdemi, mezun oldugu lisans,lisansüstü egitimi ve bransı bireysel degiskenleri, okul müdürlerinin ögretimsel liderlikgörevlerinin tümünde anlamlı farklara neden olmaktadır.Anahtar Kelimeler: Ögretimsel Liderlik, lkögretim Okulu, Resmi ve Özel Okul,Müdürlerin Bireysel Özellikleri. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine the execution level of instructional leadershipduties of public and private school directors. Besides relationship between instructionalleadership and the type of school & directors? personal qualifications was investigated. Aversion of the PIMRS questionnaire developed by Halliger (1983) adapted to TurkishMinistry Of Education was used in the research. This was applied to public & privateschool teachers working at Istanbul?s Bahçelievler, Bakırköy & Besiktas residential areasbetween 16.6.2005 - 10.9.2005 In addition personal information form was given todirectors. 473 questionnaires were considered as objectively and accurately filled & SPSSpackage programmer was executed to obtain analysis within the framework of researchobjectives. Results with regards to school type and directors? personal information werepresented in form of percentages and frequencies .Differences regarding distribution oftwo groups were analyzed through independent group t- test, whereas differencesregarding distribution of more than two groups were analyzed through one ? way varianceanalysis . Duncan test was used to find the source of differences between groups.Research Findings are summarized as follows:Public and private schools have similarities with regards to their directors? gender andmarital status variables. Private school directors belong to lower age group, lower teachingand administrative seniority averages, whereas they possess higher level of educationalbackground.Teachers have perceived that directors perform their protection of time duties at most timeswhile perform their other instructional leadership duties at some times.Public school directors perform their instructional leadership duties at some times,however private school directors perform them at most times. There are meaningfuldifferences regarding instructional leadership levels of private and public school directors.Director?s gender and marital status variables cause meaningful differences withinmajority of school directors? instructional leadership duties, whereas age, teaching andadministrative seniority, undergraduate and graduate education and branch individualvariables cause meaningful differences within all of instructional leadership duties ofdirectors.Key Words: nstructional Leadership, Elementary School, Public and Private School,Personal Qualifications of Directors | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Resmi ve özel ilkögretim okulu müdürlerinin ögretimsel liderlik davranışları | |
dc.title.alternative | Instructional leadership behavior of public and private school directors | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Manegerial behavior | |
dc.subject.ytm | Managers | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Directors | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Instructional leadership | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | Leadership models | |
dc.identifier.yokid | 9002955 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 241874 | |
dc.description.pages | 245 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |